Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galian, Cláudia Valentina Assumpção
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812
Resumo: This article discusses some aspects identified in two research reports on the development of curricular proposals, built in different moments, before and after the Parâmetros Curriculares Nacionais production. The article relates the aspects identified to the criticism about this document and emphasizes the fact that the Parâmetros have been a guide to produce most of recent curriculum proposals. The research reports show continuity in the following aspects: the few references about diversity and cultural plurality; the theoretical focus on the construtivism; the option around the formative evaluation and the centrality of the disciplines on the curriculum organization. The changes in the contexts of production of the proposals can explain the transformations in the content (tone) of these documents.
id FCC-1_71a3aa65a3d4fa08d9f9307d8cf64968
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2812
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in BrazilLos PCN y la elaboración de propuestas curriculares en BrasilOs PCN e a elaboração de propostas curriculares no BrasilCurrículoPlanejamento curricularParâmetros curriculares nacionaisCurriculumCurriculum planningParâmetros curriculares nacionaisCurrículoPlanificación del plan de estúdiosParâmetros curriculares nacionaisThis article discusses some aspects identified in two research reports on the development of curricular proposals, built in different moments, before and after the Parâmetros Curriculares Nacionais production. The article relates the aspects identified to the criticism about this document and emphasizes the fact that the Parâmetros have been a guide to produce most of recent curriculum proposals. The research reports show continuity in the following aspects: the few references about diversity and cultural plurality; the theoretical focus on the construtivism; the option around the formative evaluation and the centrality of the disciplines on the curriculum organization. The changes in the contexts of production of the proposals can explain the transformations in the content (tone) of these documents.Este artículo discute aspectos aparecidos en dos informes de investigación sobre la producción de propuestas curriculares, desarrollados en momentos diferentes, uno anterior y otro posterior a la producción de los Parámetros Curriculares Nacionales. Se relacionan esos aspectos con las críticas a los Parámetros y se resalta el impacto de ese documento en la producción reciente de propuestas curriculares. Expresan continuidad, cuando se comparan los informes: la poca referencia a las cuestion es vinculadas a la diversidad y a la pluralidad cultural; la fundamentación teórica de base constructivista; la opción por la evaluación formativa y la centralidad de las disciplinas en la organización del currículo. Se resaltan las transformaciones em los contextos de producción de las propuestas analizadas, que están en la base de los cambios identificados en el tono de los documentos.Este artigo discute aspectos levantados em dois relatórios de pesquisa sobre a produção de propostas curriculares, desenvolvidos em momentos diferentes, um anterior e um posterior à produção dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Relacionam-se esses aspectos às críticas aos Parâmetros e ressalta-se o impacto desse documento na produção recente de propostas curriculares. Expressam continuidade, quando se comparam os relatórios: a pouca referência às questões ligadas à diversidade e à pluralidade cultural; a fundamentação teórica de base construtivista; a opção pela avaliação formativa e a centralidade das disciplinas na organização do currículo. Ressaltam-se as transformações nos contextos de produção das propostas analisadas, que estão na base das mudanças identificadas no tom dos documentos.Fundação Carlos Chagas2014-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 648-669Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 153: jul./set.2014; 648-669Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 648-669Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 153: jul./set.2014; 648-6691980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812/2796https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalian, Cláudia Valentina Assumpção2023-11-13T15:39:49Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2812Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-13T15:39:49Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
Los PCN y la elaboración de propuestas curriculares en Brasil
Os PCN e a elaboração de propostas curriculares no Brasil
title Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
spellingShingle Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
Galian, Cláudia Valentina Assumpção
Currículo
Planejamento curricular
Parâmetros curriculares nacionais
Curriculum
Curriculum planning
Parâmetros curriculares nacionais
Currículo
Planificación del plan de estúdios
Parâmetros curriculares nacionais
title_short Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
title_full Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
title_fullStr Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
title_full_unstemmed Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
title_sort Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
author Galian, Cláudia Valentina Assumpção
author_facet Galian, Cláudia Valentina Assumpção
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galian, Cláudia Valentina Assumpção
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Planejamento curricular
Parâmetros curriculares nacionais
Curriculum
Curriculum planning
Parâmetros curriculares nacionais
Currículo
Planificación del plan de estúdios
Parâmetros curriculares nacionais
topic Currículo
Planejamento curricular
Parâmetros curriculares nacionais
Curriculum
Curriculum planning
Parâmetros curriculares nacionais
Currículo
Planificación del plan de estúdios
Parâmetros curriculares nacionais
description This article discusses some aspects identified in two research reports on the development of curricular proposals, built in different moments, before and after the Parâmetros Curriculares Nacionais production. The article relates the aspects identified to the criticism about this document and emphasizes the fact that the Parâmetros have been a guide to produce most of recent curriculum proposals. The research reports show continuity in the following aspects: the few references about diversity and cultural plurality; the theoretical focus on the construtivism; the option around the formative evaluation and the centrality of the disciplines on the curriculum organization. The changes in the contexts of production of the proposals can explain the transformations in the content (tone) of these documents.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812/2796
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 648-669
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 153: jul./set.2014; 648-669
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 648-669
Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 153: jul./set.2014; 648-669
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330314796531712