Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: David, Luecy Verônica Mendes Garcia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fernandes, Tania da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031
Resumo: This article presents the results of a research conducted from 2017 to 2019. In this study, we aim to highlight the improvement in discussions and procedures related to the quota system at the State University of Londrina - UEL. In order to achieve this objective, we used dialectical historical materialism as research method, and as methodological procedures bibliographic research, document analysis and semi-structured interviews. The results demonstrate that the quota system in this institution underwent evaluations that improved and expanded it. We conclude that this system is a policy of both racial and social inclusion, and requires continuous monitoring and evaluation in order to fully achieve its stated objectives in legislation, and finally, contribute to the democratization of higher education.
id UFU-4_6d641241a3a2d47361d90397a8619e60
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/51031
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)Democratisation de l’Éducation Supérieure Bresilienne: un étude sur le Système de Quotas dans l’Université d’État de Londrina ( 2004-2017)Democratização da educação superior brasileira: um estudo sobre o Sistema de Cotas na Universidade Estadual de Londrina (2004-2017)Políticas Públicas de CotasEducação SuperiorGestãoUELPublic Policies of QuotaHigher EducationManagementUELPolitiques Publiques de QutoasÉducation SupérieureGestionUelThis article presents the results of a research conducted from 2017 to 2019. In this study, we aim to highlight the improvement in discussions and procedures related to the quota system at the State University of Londrina - UEL. In order to achieve this objective, we used dialectical historical materialism as research method, and as methodological procedures bibliographic research, document analysis and semi-structured interviews. The results demonstrate that the quota system in this institution underwent evaluations that improved and expanded it. We conclude that this system is a policy of both racial and social inclusion, and requires continuous monitoring and evaluation in order to fully achieve its stated objectives in legislation, and finally, contribute to the democratization of higher education.Cet article présente les résultats d’une recherche faite dans la période de 2017 à 2019. Dans cet étude, on ambitionne souligner l’amériolation dans les débats et les formalités relactives au système de quotas de l’Université de l’État de Londrina- UEL. Pour ce faire, on a employé comme méthode d’étude le matérialisme dialectique historique et comme démarches méthodologiques la recherche bibliographique, l’analyse de documentaire et les questionnaires semi-structurés. Les résultats montrent que le système de quotas, dans cette Instituition, a passé par évaluations que l’a amélioré et l’a augmenté. On a conclu que ce système est une politique d’inclusion aussi raciale que sociale, et il demande contrôle constant a fin de que ses buts, declarés dans legislation, soient entièrement obtenus et qu’on puisse contribuer pour la démocratisation de l’Éducation Supérieure.Este artigo apresenta aos resultados de uma pesquisa realizada no período de 2017 a 2019. Neste estudo, objetivamos destacar o aprimoramento nas discussões e trâmites relativos ao sistema de cotas na Universidade Estadual de Londrina – UEL. Para isso, utilizamos como método de pesquisa o materialismo histórico dialético e como procedimentos metodológicos a pesquisa bibliográfica, análise documental e entrevistas semiestruturadas. Os resultados demonstram que o sistema de cotas, nesta Instituição, passou por avaliações que o aperfeiçoou e ampliou. Concluímos, que este sistema se trata de uma política de inclusão tanto racial como social, e que requer acompanhamento e avaliação contínuos para que seus objetivos, declarados em legislação, sejam plenamente alcançados e, por fim, que se contribua para a democratização da educação superior.Universidade Federal de Uberlândia2020-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5103110.14393/REPOD-v8n2a2019-51031Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 271-287Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 2 (2019); 271-287Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 271-287Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 2 (2019); 271-2872238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031/28002Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessDavid, Luecy Verônica Mendes GarciaFernandes, Tania da Costa2022-07-21T14:11:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/51031Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:11:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
Democratisation de l’Éducation Supérieure Bresilienne: un étude sur le Système de Quotas dans l’Université d’État de Londrina ( 2004-2017)
Democratização da educação superior brasileira: um estudo sobre o Sistema de Cotas na Universidade Estadual de Londrina (2004-2017)
title Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
spellingShingle Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
David, Luecy Verônica Mendes Garcia
Políticas Públicas de Cotas
Educação Superior
Gestão
UEL
Public Policies of Quota
Higher Education
Management
UEL
Politiques Publiques de Qutoas
Éducation Supérieure
Gestion
Uel
title_short Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
title_full Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
title_fullStr Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
title_full_unstemmed Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
title_sort Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
author David, Luecy Verônica Mendes Garcia
author_facet David, Luecy Verônica Mendes Garcia
Fernandes, Tania da Costa
author_role author
author2 Fernandes, Tania da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv David, Luecy Verônica Mendes Garcia
Fernandes, Tania da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Públicas de Cotas
Educação Superior
Gestão
UEL
Public Policies of Quota
Higher Education
Management
UEL
Politiques Publiques de Qutoas
Éducation Supérieure
Gestion
Uel
topic Políticas Públicas de Cotas
Educação Superior
Gestão
UEL
Public Policies of Quota
Higher Education
Management
UEL
Politiques Publiques de Qutoas
Éducation Supérieure
Gestion
Uel
description This article presents the results of a research conducted from 2017 to 2019. In this study, we aim to highlight the improvement in discussions and procedures related to the quota system at the State University of Londrina - UEL. In order to achieve this objective, we used dialectical historical materialism as research method, and as methodological procedures bibliographic research, document analysis and semi-structured interviews. The results demonstrate that the quota system in this institution underwent evaluations that improved and expanded it. We conclude that this system is a policy of both racial and social inclusion, and requires continuous monitoring and evaluation in order to fully achieve its stated objectives in legislation, and finally, contribute to the democratization of higher education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031
10.14393/REPOD-v8n2a2019-51031
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v8n2a2019-51031
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031/28002
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 271-287
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 2 (2019); 271-287
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 271-287
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 2 (2019); 271-287
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958905749504