Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031 |
Resumo: | This article presents the results of a research conducted from 2017 to 2019. In this study, we aim to highlight the improvement in discussions and procedures related to the quota system at the State University of Londrina - UEL. In order to achieve this objective, we used dialectical historical materialism as research method, and as methodological procedures bibliographic research, document analysis and semi-structured interviews. The results demonstrate that the quota system in this institution underwent evaluations that improved and expanded it. We conclude that this system is a policy of both racial and social inclusion, and requires continuous monitoring and evaluation in order to fully achieve its stated objectives in legislation, and finally, contribute to the democratization of higher education. |
id |
UFU-4_6d641241a3a2d47361d90397a8619e60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/51031 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)Democratisation de l’Éducation Supérieure Bresilienne: un étude sur le Système de Quotas dans l’Université d’État de Londrina ( 2004-2017)Democratização da educação superior brasileira: um estudo sobre o Sistema de Cotas na Universidade Estadual de Londrina (2004-2017)Políticas Públicas de CotasEducação SuperiorGestãoUELPublic Policies of QuotaHigher EducationManagementUELPolitiques Publiques de QutoasÉducation SupérieureGestionUelThis article presents the results of a research conducted from 2017 to 2019. In this study, we aim to highlight the improvement in discussions and procedures related to the quota system at the State University of Londrina - UEL. In order to achieve this objective, we used dialectical historical materialism as research method, and as methodological procedures bibliographic research, document analysis and semi-structured interviews. The results demonstrate that the quota system in this institution underwent evaluations that improved and expanded it. We conclude that this system is a policy of both racial and social inclusion, and requires continuous monitoring and evaluation in order to fully achieve its stated objectives in legislation, and finally, contribute to the democratization of higher education.Cet article présente les résultats d’une recherche faite dans la période de 2017 à 2019. Dans cet étude, on ambitionne souligner l’amériolation dans les débats et les formalités relactives au système de quotas de l’Université de l’État de Londrina- UEL. Pour ce faire, on a employé comme méthode d’étude le matérialisme dialectique historique et comme démarches méthodologiques la recherche bibliographique, l’analyse de documentaire et les questionnaires semi-structurés. Les résultats montrent que le système de quotas, dans cette Instituition, a passé par évaluations que l’a amélioré et l’a augmenté. On a conclu que ce système est une politique d’inclusion aussi raciale que sociale, et il demande contrôle constant a fin de que ses buts, declarés dans legislation, soient entièrement obtenus et qu’on puisse contribuer pour la démocratisation de l’Éducation Supérieure.Este artigo apresenta aos resultados de uma pesquisa realizada no período de 2017 a 2019. Neste estudo, objetivamos destacar o aprimoramento nas discussões e trâmites relativos ao sistema de cotas na Universidade Estadual de Londrina – UEL. Para isso, utilizamos como método de pesquisa o materialismo histórico dialético e como procedimentos metodológicos a pesquisa bibliográfica, análise documental e entrevistas semiestruturadas. Os resultados demonstram que o sistema de cotas, nesta Instituição, passou por avaliações que o aperfeiçoou e ampliou. Concluímos, que este sistema se trata de uma política de inclusão tanto racial como social, e que requer acompanhamento e avaliação contínuos para que seus objetivos, declarados em legislação, sejam plenamente alcançados e, por fim, que se contribua para a democratização da educação superior.Universidade Federal de Uberlândia2020-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5103110.14393/REPOD-v8n2a2019-51031Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 271-287Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 2 (2019); 271-287Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 271-287Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 2 (2019); 271-2872238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031/28002Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessDavid, Luecy Verônica Mendes GarciaFernandes, Tania da Costa2022-07-21T14:11:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/51031Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:11:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017) Democratisation de l’Éducation Supérieure Bresilienne: un étude sur le Système de Quotas dans l’Université d’État de Londrina ( 2004-2017) Democratização da educação superior brasileira: um estudo sobre o Sistema de Cotas na Universidade Estadual de Londrina (2004-2017) |
title |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017) |
spellingShingle |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017) David, Luecy Verônica Mendes Garcia Políticas Públicas de Cotas Educação Superior Gestão UEL Public Policies of Quota Higher Education Management UEL Politiques Publiques de Qutoas Éducation Supérieure Gestion Uel |
title_short |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017) |
title_full |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017) |
title_fullStr |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017) |
title_full_unstemmed |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017) |
title_sort |
Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017) |
author |
David, Luecy Verônica Mendes Garcia |
author_facet |
David, Luecy Verônica Mendes Garcia Fernandes, Tania da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Tania da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
David, Luecy Verônica Mendes Garcia Fernandes, Tania da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Públicas de Cotas Educação Superior Gestão UEL Public Policies of Quota Higher Education Management UEL Politiques Publiques de Qutoas Éducation Supérieure Gestion Uel |
topic |
Políticas Públicas de Cotas Educação Superior Gestão UEL Public Policies of Quota Higher Education Management UEL Politiques Publiques de Qutoas Éducation Supérieure Gestion Uel |
description |
This article presents the results of a research conducted from 2017 to 2019. In this study, we aim to highlight the improvement in discussions and procedures related to the quota system at the State University of Londrina - UEL. In order to achieve this objective, we used dialectical historical materialism as research method, and as methodological procedures bibliographic research, document analysis and semi-structured interviews. The results demonstrate that the quota system in this institution underwent evaluations that improved and expanded it. We conclude that this system is a policy of both racial and social inclusion, and requires continuous monitoring and evaluation in order to fully achieve its stated objectives in legislation, and finally, contribute to the democratization of higher education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031 10.14393/REPOD-v8n2a2019-51031 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v8n2a2019-51031 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031/28002 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 271-287 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 2 (2019); 271-287 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 271-287 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 2 (2019); 271-287 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958905749504 |