Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62780 |
Resumo: | This article presents the results of the research on the ideological and normative foundations of the “Escola Sem Partido Program” - Bill of Law (PL) nº 867/2015. Based on documentary and bibliographic analysis, it was possible to identify the weaknesses of the ideological foundations of the PL, its logical-theoretical inconsistencies and how they take up secular values in our society. They seek support in the legal and political-institutional framework, re-signifying legal precepts, once consolidated, with the objective of deregulating democratic practices, imposing authoritarian fetters on education. |
id |
UFU-4_6ef8108fc9db2018296dc0c291215c3a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62780 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian educationFundamentos ideológicos y normativos del “Programa Escola sem Partido” y sus desarrollos en la educación brasileñaFundamentos ideológicos e normativos do “Programa Escola sem Partido” e seus desdobramentos na educação brasileira EducaçãoPolíticas EducacionaisPrograma Escola Sem PartidoCensuraEducationEducational PoliciesEscola Sem Partido ProgramCensorshipEducaciónPolíticas educativasPrograma Escola Sem PartidoCensuraThis article presents the results of the research on the ideological and normative foundations of the “Escola Sem Partido Program” - Bill of Law (PL) nº 867/2015. Based on documentary and bibliographic analysis, it was possible to identify the weaknesses of the ideological foundations of the PL, its logical-theoretical inconsistencies and how they take up secular values in our society. They seek support in the legal and political-institutional framework, re-signifying legal precepts, once consolidated, with the objective of deregulating democratic practices, imposing authoritarian fetters on education.Este artículo presenta los resultados de la investigación sobre los fundamentos ideológicos y normativos del “Programa Escola Sem Partido” - Proyecto de Ley (PL) nº 867/2015. A partir del análisis documental y bibliográfico, fue posible identificar las debilidades de los fundamentos ideológicos del PL, sus inconsistencias lógico-teóricas y cómo asumen los valores seculares en nuestra sociedad. Buscan apoyo en el marco legal y político-institucional, resignificando los preceptos legales, una vez consolidados, con el objetivo de desregular las prácticas democráticas, imponiendo trabas autoritarias a la educación.Este artigo apresenta os resultados da pesquisa sobre os fundamentos ideológicos e normativos do “Programa Escola sem Partido” – Projeto de Lei (PL) nº 867/2015. Com base em análise documental e bibliográfica, foi possível identificar as fragilidades dos fundamentos ideológicos do PL, suas inconsistências lógico-teóricas e como retomam valores seculares de nossa sociedade. Buscam apoio no arcabouço jurídico e político-institucional ressignificando preceitos jurídicos, outrora consolidados, com o objetivo de desregulamentar práticas democráticas, impondo à educação grilhões autoritários.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6278010.14393/REPOD-v10n3a2021-62780Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1229-1244Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1229-1244Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1229-1244Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1229-12442238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62780/32653Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, Fernanda Motta de Paula Resende, GlaristonTorres, Julio CesarGuedes, Maria Denise2022-09-15T20:22:21Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62780Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:22:21Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education Fundamentos ideológicos y normativos del “Programa Escola sem Partido” y sus desarrollos en la educación brasileña Fundamentos ideológicos e normativos do “Programa Escola sem Partido” e seus desdobramentos na educação brasileira |
title |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education |
spellingShingle |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education Resende, Fernanda Motta de Paula Educação Políticas Educacionais Programa Escola Sem Partido Censura Education Educational Policies Escola Sem Partido Program Censorship Educación Políticas educativas Programa Escola Sem Partido Censura |
title_short |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education |
title_full |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education |
title_fullStr |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education |
title_full_unstemmed |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education |
title_sort |
Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education |
author |
Resende, Fernanda Motta de Paula |
author_facet |
Resende, Fernanda Motta de Paula Resende, Glariston Torres, Julio Cesar Guedes, Maria Denise |
author_role |
author |
author2 |
Resende, Glariston Torres, Julio Cesar Guedes, Maria Denise |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende, Fernanda Motta de Paula Resende, Glariston Torres, Julio Cesar Guedes, Maria Denise |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Políticas Educacionais Programa Escola Sem Partido Censura Education Educational Policies Escola Sem Partido Program Censorship Educación Políticas educativas Programa Escola Sem Partido Censura |
topic |
Educação Políticas Educacionais Programa Escola Sem Partido Censura Education Educational Policies Escola Sem Partido Program Censorship Educación Políticas educativas Programa Escola Sem Partido Censura |
description |
This article presents the results of the research on the ideological and normative foundations of the “Escola Sem Partido Program” - Bill of Law (PL) nº 867/2015. Based on documentary and bibliographic analysis, it was possible to identify the weaknesses of the ideological foundations of the PL, its logical-theoretical inconsistencies and how they take up secular values in our society. They seek support in the legal and political-institutional framework, re-signifying legal precepts, once consolidated, with the objective of deregulating democratic practices, imposing authoritarian fetters on education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62780 10.14393/REPOD-v10n3a2021-62780 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62780 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n3a2021-62780 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62780/32653 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1229-1244 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1229-1244 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1229-1244 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1229-1244 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960611782656 |