Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura e Braga , Renato Albuquerque
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marques Filho, Elvis Gomes, Oliveira, Geovana Maria de, Figueiredo, Luciano Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300
Resumo: Brazil is currently experiencing a political and educational crisis, in which both relate directly and worryingly. In this sense, this research aims to analyze the socio-legal relations between an education focused on legal and political aspects of life in society; a citizenship that escapes the simple right to vote and reach the sphere of active citizenship, in which the individual is a central part of the community movement; and the guarantee of human rights and a consequent dignified life for each individual. It will be used qualitative research and explanatory. Consequently, the following work aims to contribute to a reflection on the role of education in the construction of a participatory citizen, which is a necessary part in the implementation of a democracy.
id UFU-4_7326cf6d32e995096ac9fd94b78b3511
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67300
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in BrazilEducación política, democracia y derechos humanos: diálogos con la ciudadanía activa y consciente en las elecciones políticas en BrasilEducação política, democracia e direitos humanos: diálogos com a cidadania ativa e consciente nas eleições políticas no BrasilDemocraciaCidadaniaEducaçãoPolíticaDemocracyCitizenshipEducationPoliticsDemocraciaCiudadaníaEducaciónPolíticaBrazil is currently experiencing a political and educational crisis, in which both relate directly and worryingly. In this sense, this research aims to analyze the socio-legal relations between an education focused on legal and political aspects of life in society; a citizenship that escapes the simple right to vote and reach the sphere of active citizenship, in which the individual is a central part of the community movement; and the guarantee of human rights and a consequent dignified life for each individual. It will be used qualitative research and explanatory. Consequently, the following work aims to contribute to a reflection on the role of education in the construction of a participatory citizen, which is a necessary part in the implementation of a democracy.Brasil vive hoy una crisis política y educativa, en la que ambas se relacionan de forma directa y preocupante. Esta investigación tiene como objetivo analizar las relaciones socio jurídicas existentes entre: una educación centrada en aspectos jurídicos y políticos de la vida en sociedad; una ciudadanía que escape del simple derecho al voto y alcance la esfera de la ciudadanía activa, en la cual el individuo es parte central en el movimiento de la comunidad; y la garantía de los derechos humanos y de una consecuente vida digna para todo y cualquier individuo. Se hará uso de una investigación cualitativa y explicativa. Siendo así, el siguiente trabajo tiene como objetivo contribuir a una reflexión sobre el papel de la educación en la construcción de un ciudadano participativo, que es una parte necesaria en la implementación de una democracia.O Brasil vive hoje uma crise política e educacional, em que ambas se relacionam de forma direta e preocupante. Essa pesquisa tem como objetivo analisar as relações sociojurídicas existentes entre: uma educação focada em aspectos jurídicos e políticos da vida em sociedade; uma cidadania que fuja do simples direito ao voto e alcance a esfera da cidadania ativa, na qual o indivíduo é parte central no movimento da comunidade; e a garantia dos direitos humanos e de uma consequente vida digna para todo e qualquer indivíduo. Se fará uso de uma pesquisa qualitativa e explicativa. Assim sendo, o seguinte trabalho tem como escopo contribuir para uma reflexão sobre o papel da educação na construção de um cidadão participativo, que é uma parte necessária na implementação de uma democracia.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6730010.14393/REPOD-v12n2a2023-67300Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-8892238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300/36088Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura e Braga , Renato AlbuquerqueMarques Filho, Elvis GomesOliveira, Geovana Maria deFigueiredo, Luciano Silva2023-05-19T21:28:56Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67300Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-19T21:28:56Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
Educación política, democracia y derechos humanos: diálogos con la ciudadanía activa y consciente en las elecciones políticas en Brasil
Educação política, democracia e direitos humanos: diálogos com a cidadania ativa e consciente nas eleições políticas no Brasil
title Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
spellingShingle Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
Moura e Braga , Renato Albuquerque
Democracia
Cidadania
Educação
Política
Democracy
Citizenship
Education
Politics
Democracia
Ciudadanía
Educación
Política
title_short Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
title_full Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
title_fullStr Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
title_full_unstemmed Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
title_sort Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
author Moura e Braga , Renato Albuquerque
author_facet Moura e Braga , Renato Albuquerque
Marques Filho, Elvis Gomes
Oliveira, Geovana Maria de
Figueiredo, Luciano Silva
author_role author
author2 Marques Filho, Elvis Gomes
Oliveira, Geovana Maria de
Figueiredo, Luciano Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura e Braga , Renato Albuquerque
Marques Filho, Elvis Gomes
Oliveira, Geovana Maria de
Figueiredo, Luciano Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Democracia
Cidadania
Educação
Política
Democracy
Citizenship
Education
Politics
Democracia
Ciudadanía
Educación
Política
topic Democracia
Cidadania
Educação
Política
Democracy
Citizenship
Education
Politics
Democracia
Ciudadanía
Educación
Política
description Brazil is currently experiencing a political and educational crisis, in which both relate directly and worryingly. In this sense, this research aims to analyze the socio-legal relations between an education focused on legal and political aspects of life in society; a citizenship that escapes the simple right to vote and reach the sphere of active citizenship, in which the individual is a central part of the community movement; and the guarantee of human rights and a consequent dignified life for each individual. It will be used qualitative research and explanatory. Consequently, the following work aims to contribute to a reflection on the role of education in the construction of a participatory citizen, which is a necessary part in the implementation of a democracy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300
10.14393/REPOD-v12n2a2023-67300
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n2a2023-67300
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300/36088
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961565986816