Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300 |
Resumo: | Brazil is currently experiencing a political and educational crisis, in which both relate directly and worryingly. In this sense, this research aims to analyze the socio-legal relations between an education focused on legal and political aspects of life in society; a citizenship that escapes the simple right to vote and reach the sphere of active citizenship, in which the individual is a central part of the community movement; and the guarantee of human rights and a consequent dignified life for each individual. It will be used qualitative research and explanatory. Consequently, the following work aims to contribute to a reflection on the role of education in the construction of a participatory citizen, which is a necessary part in the implementation of a democracy. |
id |
UFU-4_7326cf6d32e995096ac9fd94b78b3511 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67300 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in BrazilEducación política, democracia y derechos humanos: diálogos con la ciudadanía activa y consciente en las elecciones políticas en BrasilEducação política, democracia e direitos humanos: diálogos com a cidadania ativa e consciente nas eleições políticas no BrasilDemocraciaCidadaniaEducaçãoPolíticaDemocracyCitizenshipEducationPoliticsDemocraciaCiudadaníaEducaciónPolíticaBrazil is currently experiencing a political and educational crisis, in which both relate directly and worryingly. In this sense, this research aims to analyze the socio-legal relations between an education focused on legal and political aspects of life in society; a citizenship that escapes the simple right to vote and reach the sphere of active citizenship, in which the individual is a central part of the community movement; and the guarantee of human rights and a consequent dignified life for each individual. It will be used qualitative research and explanatory. Consequently, the following work aims to contribute to a reflection on the role of education in the construction of a participatory citizen, which is a necessary part in the implementation of a democracy.Brasil vive hoy una crisis política y educativa, en la que ambas se relacionan de forma directa y preocupante. Esta investigación tiene como objetivo analizar las relaciones socio jurídicas existentes entre: una educación centrada en aspectos jurídicos y políticos de la vida en sociedad; una ciudadanía que escape del simple derecho al voto y alcance la esfera de la ciudadanía activa, en la cual el individuo es parte central en el movimiento de la comunidad; y la garantía de los derechos humanos y de una consecuente vida digna para todo y cualquier individuo. Se hará uso de una investigación cualitativa y explicativa. Siendo así, el siguiente trabajo tiene como objetivo contribuir a una reflexión sobre el papel de la educación en la construcción de un ciudadano participativo, que es una parte necesaria en la implementación de una democracia.O Brasil vive hoje uma crise política e educacional, em que ambas se relacionam de forma direta e preocupante. Essa pesquisa tem como objetivo analisar as relações sociojurídicas existentes entre: uma educação focada em aspectos jurídicos e políticos da vida em sociedade; uma cidadania que fuja do simples direito ao voto e alcance a esfera da cidadania ativa, na qual o indivíduo é parte central no movimento da comunidade; e a garantia dos direitos humanos e de uma consequente vida digna para todo e qualquer indivíduo. Se fará uso de uma pesquisa qualitativa e explicativa. Assim sendo, o seguinte trabalho tem como escopo contribuir para uma reflexão sobre o papel da educação na construção de um cidadão participativo, que é uma parte necessária na implementação de uma democracia.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6730010.14393/REPOD-v12n2a2023-67300Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-8892238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300/36088Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura e Braga , Renato AlbuquerqueMarques Filho, Elvis GomesOliveira, Geovana Maria deFigueiredo, Luciano Silva2023-05-19T21:28:56Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67300Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-19T21:28:56Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil Educación política, democracia y derechos humanos: diálogos con la ciudadanía activa y consciente en las elecciones políticas en Brasil Educação política, democracia e direitos humanos: diálogos com a cidadania ativa e consciente nas eleições políticas no Brasil |
title |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil |
spellingShingle |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil Moura e Braga , Renato Albuquerque Democracia Cidadania Educação Política Democracy Citizenship Education Politics Democracia Ciudadanía Educación Política |
title_short |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil |
title_full |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil |
title_fullStr |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil |
title_full_unstemmed |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil |
title_sort |
Political education, democracy, and human rights: dialogues with active and conscious citizenship in political elections in Brazil |
author |
Moura e Braga , Renato Albuquerque |
author_facet |
Moura e Braga , Renato Albuquerque Marques Filho, Elvis Gomes Oliveira, Geovana Maria de Figueiredo, Luciano Silva |
author_role |
author |
author2 |
Marques Filho, Elvis Gomes Oliveira, Geovana Maria de Figueiredo, Luciano Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura e Braga , Renato Albuquerque Marques Filho, Elvis Gomes Oliveira, Geovana Maria de Figueiredo, Luciano Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Democracia Cidadania Educação Política Democracy Citizenship Education Politics Democracia Ciudadanía Educación Política |
topic |
Democracia Cidadania Educação Política Democracy Citizenship Education Politics Democracia Ciudadanía Educación Política |
description |
Brazil is currently experiencing a political and educational crisis, in which both relate directly and worryingly. In this sense, this research aims to analyze the socio-legal relations between an education focused on legal and political aspects of life in society; a citizenship that escapes the simple right to vote and reach the sphere of active citizenship, in which the individual is a central part of the community movement; and the guarantee of human rights and a consequent dignified life for each individual. It will be used qualitative research and explanatory. Consequently, the following work aims to contribute to a reflection on the role of education in the construction of a participatory citizen, which is a necessary part in the implementation of a democracy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300 10.14393/REPOD-v12n2a2023-67300 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n2a2023-67300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67300/36088 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 869-889 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961565986816 |