ARTICULATED ACTION PLAN: ANALYSIS OF THE DEMOCRATIZATION OF THE EDUCATIONAL MANAGEMENT IN ALTAMIRA, PA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Raimundo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos, Terezinha Fátima A. Monteiro dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/44575
Resumo: This paper analyses the Articulated Action Plan (PAR) in the process of democratization of Altamira's (PA) educational management. In addition to the city's official documents, such as the PAR itself, we analyzed the testimonials of different subjects concerning key elements of a democratic administration, involving actions such as: The Municipal Education Plan (PME), the Municipal Board of Education (CME), the Career and Salary Plan and the Provisions for Filling the Position of School Administrator. The research revealed some progress, such as the existence of management councils, but mainly the fragility of the process of management democratization, involving aspects as: the absence of PMEs, politically appointed school administrators, and difficulties in the operation of the CME due to govern- ment representations.
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In addition to the city's official documents, such as the PAR itself, we analyzed the testimonials of different subjects concerning key elements of a democratic administration, involving actions such as: The Municipal Education Plan (PME), the Municipal Board of Education (CME), the Career and Salary Plan and the Provisions for Filling the Position of School Administrator. The research revealed some progress, such as the existence of management councils, but mainly the fragility of the process of management democratization, involving aspects as: the absence of PMEs, politically appointed school administrators, and difficulties in the operation of the CME due to govern- ment representations.Este artículo analiza el Plan de Acción Articulada (PAR) en el proceso de democratización de la gestión educativa en Altamira-PA. Además de documentos oficiales de la municipalidad, como el PAR, se analizaron los testimonios de diferentes temas sobre elementos fundamentales para una gestión democrática: Plan de Educación Municipal (PME), Consejo de Educación Municipal (CME), Plan de Posiciones y Salarios. y Provisión de la Oficina de Gerentes Escolares. La investigación reveló algunos avances, como la existencia de consejos de administración, pero especialmente la fragilidad del proceso de democratización de la administración, como la ausencia de PYME, la indicación política de los administradores escolares y las dificultades en el funcionamiento del CME frente a las representaciones gubernamentales.Cet article analyse le plan d'action articulé par le (PAR) dans le processus de démocratisation de la gestion de l'éducation d'Altamira-PA, en plus des documents officiels de la municipalité. Selon le PAR lui-même, les témoignages de différents sujets autour des éléments clés d'une administration démocratique ont été analysés: le Plan municipal d'éducation (PME), le Conseil municipal de l'éducation (CME), le plan des postes et des salaires, et la fourniture de fraits des directeurs d'école. L'enquête a révélé des progrès tels que l'existence de conseils de gestion, mais surtout la fragilité de la démocratisation du processus de gestion, comme l'absence de PME, les directeurs d'école nommés politiquement, et les difficultés d'opération du CME devant les représentants du gouvernement.Este artigo analisa o Plano de Ações Articuladas (PAR) no processo de democratização da gestão educacional de Altamira-PA. Além de documentos oficiais do município, como o próprio PAR, foram analisados os depoimentos de diferentes sujeitos em torno de elementos fundamentais para uma gestão democrática: Plano Municipal de Educação (PME), Conselho Municipal de Educação (CME), Plano de Cargos e Salários e Provimento do Cargo de Gestores escolares. A pesquisa revelou alguns avanços, como a existência de conselhos gestores, mas principalmente a fragilidade do processo de democratização da gestão, como a ausência de PME, indicação política de gestores escolares, e dificuldades do funcionamento do CME frente às representações do governo.      Universidade Federal de Uberlândia2018-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4457510.14393/REPOD-v5n1a2016-44575Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 1 (2016)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 Núm. 1 (2016)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 1 (2016)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 5 n. 1 (2016)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/44575/23614Copyright (c) 2018 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, RaimundoSantos, Terezinha Fátima A. 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