Implicações da revolução dos sistemas de informação e da informática na contemporaneidade: o problema da inclusão digital como política pública
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45395 |
Resumo: | The current study aimed to comprehend how the Brazilian educational system public policies concerning digital inclusion have been devised. It is a bibliographic study, whose methodological path starts with an evaluation of the conditioning aspects of digital exclusion processes and an analysis of the Brazilian position in relation to the need of elaborating digital inclusion and digital education policies, as thought by Mendes (2013). After that, taking into consideration the concepts of spontaneous and induced digital inclusion elaborated by Costa (2006), we aimed to comprehend how the processes of implementing such policies took place so that, in the end, we could locate them in the Brazilian public school system, according to the studies of Porcaro (2006). |
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Implicações da revolução dos sistemas de informação e da informática na contemporaneidade: o problema da inclusão digital como política públicaPlano de Ações ArticuladasDemocratização da gestãoEducação municipal de AltamiraInclusion public policiesDigital inclusionEducationInclusion de la politique publiqueL'inclusion digitaleL'éducationThe current study aimed to comprehend how the Brazilian educational system public policies concerning digital inclusion have been devised. It is a bibliographic study, whose methodological path starts with an evaluation of the conditioning aspects of digital exclusion processes and an analysis of the Brazilian position in relation to the need of elaborating digital inclusion and digital education policies, as thought by Mendes (2013). After that, taking into consideration the concepts of spontaneous and induced digital inclusion elaborated by Costa (2006), we aimed to comprehend how the processes of implementing such policies took place so that, in the end, we could locate them in the Brazilian public school system, according to the studies of Porcaro (2006).Cette étude chercche à comprendre comment les politiques publiques visant l'in-clusion numérique du système éducatif brésilien sont été mises au point. Il s’agit d’une étude bibliographique dont la partie méthodologique part d'une évaluation des aspects de conditionnement d'exclusion digitale sur la situation du Brésil face à la nécessité d'élaboration des politiques d'inclusion et de l'éducation digitale, selon de Mendes (2013). En plus, utilise des concepts d'inclusion digitals induite et spon-tanée, selon Costa (2006), pour comprender comment est-ce que les processus de ces politiques publiques sont mises en œuvre et de manière identifier comment ces politiques publiques peuvent encadrer le système scolaire public brésilien, toujours en se référant aux études de Porcaro (2006). O presente trabalho buscou compreender como as políticas públicas de inclusão digital do sistema educacional brasileiro têm sido idealizadas. Trata-se de um estudo bibliográfico, cujo percurso metodológico parte de uma avaliação dos aspectos condicionantes dos processos de exclusão digital e de um levantamento da situação brasileira frente à necessidade de elaboração de políticas de inclusão e educação digital, como pensadas por Mendes (2013). Em seguida, tomando os conceitos de inclusão digital induzida e espontânea, elaborados por Costa (2006), procurou-se compreender como se dão os processos de implementação de tais políticas para, ao final, situá-las essas no sistema público de ensino brasileiro, tendo como referência os estudos de Porcaro (2006). Universidade Federal de Uberlândia2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4539510.14393/REPOD-v5n2a2016-45395Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 241-253Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 Núm. 2 (2016); 241-253Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 241-253Revista Educação e Políticas em Debate; v. 5 n. 2 (2016); 241-2532238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45395/24196Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Ana Claudia J. Peixoto dePalafox, Gabriel M.2022-12-06T18:14:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45395Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:14:18Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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