Migrant and refugee children in Brazilian Basic Education: a pedagogical proposal for the use of migration literature to promote a reception policy
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64309 |
Resumo: | The present study is carried out in Pedagogy, in the teaching areas of Early Childhood Education and Elementary School - Early Years. The topic under discussion is the access of forced migrant children to Brazilian Basic Education and the promotion of an educational policy of reception. Its objective is to present a pedagogical proposal to raise awareness in the school community about the phenomenon of migration and reception of this community, through contact with the literature that discusses the act of migrating. The methodology applied is anchored in the critical pedagogy of education (SUHR, 2012). The final considerations indicate that school institutions must develop their policies to receive and welcome the forced migrant community, as well as support teachers engaged in this objective. |
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Migrant and refugee children in Brazilian Basic Education: a pedagogical proposal for the use of migration literature to promote a reception policyNiños migrantes y refugiados en la Educación Básica Brasileña: una propuesta pedagógica para el uso de la literatura migratoria para promover una política de acogidaCrianças imigrantes e refugiadas na Educação Básica brasileira: uma proposta pedagógica de uso da literatura de migração para a promoção de uma política de acolhimentoMigração forçadaPedagogia crítica da educaçãoPolítica educacional para migrantes forçadosAcolhimentoForced migrationCritical pedagogy of educationEducational policy for forced migrantsReceptionMigración forzadaPedagogía crítica de la educaciónPolítica educativa para migrantes forzososRecepciónThe present study is carried out in Pedagogy, in the teaching areas of Early Childhood Education and Elementary School - Early Years. The topic under discussion is the access of forced migrant children to Brazilian Basic Education and the promotion of an educational policy of reception. Its objective is to present a pedagogical proposal to raise awareness in the school community about the phenomenon of migration and reception of this community, through contact with the literature that discusses the act of migrating. The methodology applied is anchored in the critical pedagogy of education (SUHR, 2012). The final considerations indicate that school institutions must develop their policies to receive and welcome the forced migrant community, as well as support teachers engaged in this objective.Este estudio se lleva a cabo en el ámbito de la Pedagogía, en las áreas de Docencia en Educación Infantil y Primaria. El tema en discusión es el acceso a la Educación Básica Brasileña de los niños migrantes forzados y la promoción de una política educativa de acogida. Su objetivo es presentar una propuesta pedagógica para concientizar a la comunidad escolar sobre el fenómeno migratorio y acoger a esta comunidad, a través del contacto con la literatura que discute el acto migratorio. La metodología aplicada está anclada en la pedagogía crítica de la educación (SUHR, 2012). Las consideraciones finales indican que las instituciones escolares deben desarrollar sus políticas de acogida a la comunidad migrante forzada, así como apoyar a los docentes comprometidos con este objetivo. O presente estudo se realiza no âmbito da Pedagogia, nas áreas de Docência na Educação Infantil e no Ensino Fundamental – Anos iniciais. O tema em discussão é o acesso à Educação Básica brasileira por crianças migrantes forçadas e a promoção de uma política educacional de acolhimento. Seu objetivo é a apresentação de uma proposta pedagógica de sensibilização da comunidade escolar para o fenômeno migratório e para o acolhimento dessa comunidade, por meio do contato com a literatura que tematiza o ato de migrar. A metodologia aplicada está ancorada na pedagogia crítica da educação (SUHR, 2012). As considerações finais indicam que as instituições escolares devem elaborar suas políticas de recepção e acolhimento à comunidade migrante forçada, assim como apoiar os docentes engajados nesse objetivo.Universidade Federal de Uberlândia2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexto application/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6430910.14393/REPOD-v11n3a2022-64309Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1056-1074Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1056-1074Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1056-1074Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1056-10742238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64309/34266Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Lorena Poliana Silva2022-09-15T20:20:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64309Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:20:25Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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