"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804 |
Resumo: | The purpose of this article is to present a study that had as a guiding question the magazine “O Ensino” and the work of the General Inspectorate of Education of Paraná, as a resonance of the political movement in the country in relation to literacy at the beginning of the twentieth century. For this, through bibliographic research and documentary examination, it was possible to analyze the news from the primary source, catalog the texts and excerpts that dealt with literacy and, finally, reflect on the objectives of the work.This work, far from devaluing the efforts made by this government agency and which were reflections of the material conditions of the period, had the purpose of problematizing a stage of teaching, considered an obstacle to the modernization of republican society. |
id |
UFU-4_7b4b4ab37d4c6010b7e507e7f2a99f9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/59804 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacyLa Revue L’enseignement (PR) au début du XXe siècles: échos du mouvement politique par l’alphabétisationA Revista O Ensino (PR) no início do século XX: ecos do movimento político pela alfabetização EducaçãoAlfabetizaçãoRevista O EnsinoEducationLiteracy“O ensino” magazineL´ÉducationL'alphabétisationLa revue L´EnseignementThe purpose of this article is to present a study that had as a guiding question the magazine “O Ensino” and the work of the General Inspectorate of Education of Paraná, as a resonance of the political movement in the country in relation to literacy at the beginning of the twentieth century. For this, through bibliographic research and documentary examination, it was possible to analyze the news from the primary source, catalog the texts and excerpts that dealt with literacy and, finally, reflect on the objectives of the work.This work, far from devaluing the efforts made by this government agency and which were reflections of the material conditions of the period, had the purpose of problematizing a stage of teaching, considered an obstacle to the modernization of republican society. Le but de cet article est de présenter une étude qu´il a eu comme question directrice la revue L´enseignement et le travail de l'Inspection Générale de d´Enseignement du Paraná, comme une résonance du mouvement politique dans le pays par rapport à l'alphabétisation au début de le vingtième siècle. Pour cela, par des recherches bibliographiques et d´examen documentaire, il a été possible d'analyser les actualités de la source primaire, de cataloguer les textes et extraits qui traitaient sur l'alphabétisation et, enfin, faire des réflexions selon les objectifs de travail.Ce travail, loin dedévaloriser les efforts faits par cette agence gouvernementale et qui étaient le reflet des conditions matérielles de la période, il a eu pour le but de problématiser une étape d'enseignement, considérée comme un obstacle à la modernisation de la société républicaine.O presente artigo tem por finalidade apresentar um estudo que teve como questão norteadora a revista O Ensino e o trabalho da Inspetoria Geral de Ensino do Paraná, como ressonância do movimento político no país em relação à alfabetização no início da do século XX. Para tanto, por meio da pesquisa bibliográfica e do exame documental, foi possível analisar as notícias da fonte primária, catalogar os textos e excertos que tratavam sobre a alfabetização e por fim fazer a reflexão conforme os objetivos do trabalho. Esse trabalho, longe de desvalorizar os esforços empreendidos por esse órgão governamental e que eram reflexos das condições materiais do período, teve a finalidade de problematizar uma etapa de ensino, considerada um entrave para a modernização da sociedade republicana. Universidade Federal de Uberlândia2021-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5980410.14393/REPOD-v10n2a2021-59804Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-5422238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804/32271Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessZanlorenzi, Claudia Maria PetchakNascimento, Maria Isabel Moura 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/59804Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy La Revue L’enseignement (PR) au début du XXe siècles: échos du mouvement politique par l’alphabétisation A Revista O Ensino (PR) no início do século XX: ecos do movimento político pela alfabetização |
title |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy |
spellingShingle |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak Educação Alfabetização Revista O Ensino Education Literacy “O ensino” magazine L´Éducation L'alphabétisation La revue L´Enseignement |
title_short |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy |
title_full |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy |
title_fullStr |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy |
title_full_unstemmed |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy |
title_sort |
"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy |
author |
Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak |
author_facet |
Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak Nascimento, Maria Isabel Moura |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Maria Isabel Moura |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak Nascimento, Maria Isabel Moura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Alfabetização Revista O Ensino Education Literacy “O ensino” magazine L´Éducation L'alphabétisation La revue L´Enseignement |
topic |
Educação Alfabetização Revista O Ensino Education Literacy “O ensino” magazine L´Éducation L'alphabétisation La revue L´Enseignement |
description |
The purpose of this article is to present a study that had as a guiding question the magazine “O Ensino” and the work of the General Inspectorate of Education of Paraná, as a resonance of the political movement in the country in relation to literacy at the beginning of the twentieth century. For this, through bibliographic research and documentary examination, it was possible to analyze the news from the primary source, catalog the texts and excerpts that dealt with literacy and, finally, reflect on the objectives of the work.This work, far from devaluing the efforts made by this government agency and which were reflections of the material conditions of the period, had the purpose of problematizing a stage of teaching, considered an obstacle to the modernization of republican society. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804 10.14393/REPOD-v10n2a2021-59804 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n2a2021-59804 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804/32271 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959830593536 |