"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nascimento, Maria Isabel Moura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804
Resumo: The purpose of this article is to present a study that had as a guiding question the magazine “O Ensino” and the work of the General Inspectorate of Education of Paraná, as a resonance of the political movement in the country in relation to literacy at the beginning of the twentieth century.  For this, through bibliographic research and documentary examination, it was possible to analyze the news from the primary source, catalog the texts and excerpts that dealt with literacy and, finally, reflect on the objectives of the work.This work, far from devaluing the efforts made by this government agency and which were reflections of the material conditions of the period, had the purpose of problematizing a stage of teaching, considered an obstacle to the modernization of republican society. 
id UFU-4_7b4b4ab37d4c6010b7e507e7f2a99f9e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/59804
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacyLa Revue L’enseignement (PR) au début du XXe siècles: échos du mouvement politique par l’alphabétisationA Revista O Ensino (PR) no início do século XX: ecos do movimento político pela alfabetização EducaçãoAlfabetizaçãoRevista O EnsinoEducationLiteracy“O ensino” magazineL´ÉducationL'alphabétisationLa revue L´EnseignementThe purpose of this article is to present a study that had as a guiding question the magazine “O Ensino” and the work of the General Inspectorate of Education of Paraná, as a resonance of the political movement in the country in relation to literacy at the beginning of the twentieth century.  For this, through bibliographic research and documentary examination, it was possible to analyze the news from the primary source, catalog the texts and excerpts that dealt with literacy and, finally, reflect on the objectives of the work.This work, far from devaluing the efforts made by this government agency and which were reflections of the material conditions of the period, had the purpose of problematizing a stage of teaching, considered an obstacle to the modernization of republican society. Le but de cet article est de présenter une étude qu´il a eu comme question directrice la revue L´enseignement et le travail de l'Inspection Générale de d´Enseignement du Paraná, comme une résonance du mouvement politique dans le pays par rapport à l'alphabétisation au début de le vingtième siècle. Pour cela, par des recherches bibliographiques et d´examen documentaire, il a été possible d'analyser les actualités de la source primaire, de cataloguer les textes et extraits qui traitaient sur l'alphabétisation et, enfin, faire des réflexions selon les objectifs de travail.Ce travail, loin dedévaloriser les efforts faits par cette agence gouvernementale et qui étaient le reflet des conditions matérielles de la période, il a eu pour le but de problématiser une étape d'enseignement, considérée comme un obstacle à la modernisation de la société républicaine.O presente artigo tem por finalidade apresentar um estudo que teve como questão norteadora a revista O Ensino e o trabalho da Inspetoria Geral de Ensino do Paraná, como ressonância do movimento político no país em relação à alfabetização no início da do século XX.   Para tanto, por meio da pesquisa bibliográfica e do exame documental, foi possível analisar as notícias da fonte primária, catalogar os textos e excertos que tratavam sobre a alfabetização e por fim fazer a reflexão conforme os objetivos do trabalho. Esse trabalho, longe de desvalorizar os esforços empreendidos por esse órgão governamental e que eram reflexos das condições materiais do período, teve a finalidade de problematizar uma etapa de ensino, considerada um entrave para a modernização da sociedade republicana. Universidade Federal de Uberlândia2021-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5980410.14393/REPOD-v10n2a2021-59804Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-5422238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804/32271Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessZanlorenzi, Claudia Maria PetchakNascimento, Maria Isabel Moura 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/59804Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
La Revue L’enseignement (PR) au début du XXe siècles: échos du mouvement politique par l’alphabétisation
A Revista O Ensino (PR) no início do século XX: ecos do movimento político pela alfabetização
title "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
spellingShingle "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak
Educação
Alfabetização
Revista O Ensino
Education
Literacy
“O ensino” magazine
L´Éducation
L'alphabétisation
La revue L´Enseignement
title_short "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
title_full "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
title_fullStr "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
title_full_unstemmed "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
title_sort "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy
author Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak
author_facet Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak
Nascimento, Maria Isabel Moura
author_role author
author2 Nascimento, Maria Isabel Moura
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanlorenzi, Claudia Maria Petchak
Nascimento, Maria Isabel Moura
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Alfabetização
Revista O Ensino
Education
Literacy
“O ensino” magazine
L´Éducation
L'alphabétisation
La revue L´Enseignement
topic Educação
Alfabetização
Revista O Ensino
Education
Literacy
“O ensino” magazine
L´Éducation
L'alphabétisation
La revue L´Enseignement
description The purpose of this article is to present a study that had as a guiding question the magazine “O Ensino” and the work of the General Inspectorate of Education of Paraná, as a resonance of the political movement in the country in relation to literacy at the beginning of the twentieth century.  For this, through bibliographic research and documentary examination, it was possible to analyze the news from the primary source, catalog the texts and excerpts that dealt with literacy and, finally, reflect on the objectives of the work.This work, far from devaluing the efforts made by this government agency and which were reflections of the material conditions of the period, had the purpose of problematizing a stage of teaching, considered an obstacle to the modernization of republican society. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804
10.14393/REPOD-v10n2a2021-59804
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-59804
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804/32271
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 529-542
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959830593536