Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hammel, Ana Cristina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Finatto, Roberto Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538
Resumo: This paper presents a reflection on the necessity and importance of considering the (in)material reality of school and community for pedagogical work. This text takes as its basis for analysis some practices, experiences and learnings developed in the Escola da Terra Program, in the state of Parana, between 2015 and 2021. The Program, along its four editions, developed a set of actions with the objective of strengthening education and rural schools as struggle, resistance and valuation of different types of knowledge places, while considering scientific knowledge socialization. In addition, the project’s praxis turned rural and indigenous subjects and territories into structuring elements for pedagogical work. Thus, we state the need of a continuing education public policy for basic education qualification, and for building up an educational project that considers the countryside as a territory of life.
id UFU-4_84513341514e8d568881dff393bc21d9
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67538
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – ParanaLa Educación del Campo y el estudio de la realidad: el proceso de formación continuada de educadores en el programa Escola da Terra – ParanáA Educação do Campo e o estudo da realidade: o processo de formação continuada de educadores no programa Escola da Terra - Paraná Educação do CampoEscola do campoInterdisciplinaridadeFormação continuada de educadoresRural EducationRural SchoolInterdisciplinarityEducators’ Continuing EducationEducación del CampoEscuela de CampoInterdisciplinaridadFormación Continuada de EducadoresThis paper presents a reflection on the necessity and importance of considering the (in)material reality of school and community for pedagogical work. This text takes as its basis for analysis some practices, experiences and learnings developed in the Escola da Terra Program, in the state of Parana, between 2015 and 2021. The Program, along its four editions, developed a set of actions with the objective of strengthening education and rural schools as struggle, resistance and valuation of different types of knowledge places, while considering scientific knowledge socialization. In addition, the project’s praxis turned rural and indigenous subjects and territories into structuring elements for pedagogical work. Thus, we state the need of a continuing education public policy for basic education qualification, and for building up an educational project that considers the countryside as a territory of life.Este trabajo presenta una reflexión acerca de la necesidad y de la importancia de considerarse la realidad (in)material de la escuela y de la comunidad en el trabajo pedagógico. El texto tiene como base para análisis las prácticas, las experiencias y los aprendizajes producidos en el programa Escola da Terra, en el estado de Paraná, entre los años de 2015 y 2021. El referido programa, a lo largo de sus cuatro ediciones, desarrolló un conjunto de acciones con el objetivo de fortalecer la educación y la escuela del campo como espacios de lucha, resistencia y de valoración de diferentes tipos de conocimiento, sin desconsiderar la tarea básica de socialización del conocimiento científico. La praxis desarrollada permitió volver a los sujetos del campo y a los indígenas en elementos estructurantes del trabajo pedagógico. De esa manera, afirmamos la necesidad de una política pública de formación continuada para la calificación de la educación básica y para la construcción de un proyecto educativo donde el campo sea considerado un territorio de vida.Este artigo apresenta uma reflexão sobre a necessidade e a importância de se considerar a realidade (i)material da escola e da comunidade no trabalho pedagógico. O texto toma como base para a análise, as práticas, as experiências e as aprendizagens produzidas no programa Escola da Terra, no estado do Paraná, entre os anos de 2015 e 2021. O Programa, ao longo de suas quatro edições, desenvolveu um conjunto de ações com o objetivo de fortalecer a educação e a escola do campo como espaços de luta, resistência e de valorização dos diferentes tipos de conhecimento, sem desconsiderar a tarefa básica de socialização do conhecimento científico. A práxis desenvolvida permitiu tornar os/as sujeitos/as do campo e indígenas e os seus territórios como elementos estruturantes do fazer pedagógico. Diante do exposto, afirmamos a necessidade da política pública de formação continuada para a qualificação da educação básica e a construção de um projeto educativo onde o campo seja considerado como um território de vida.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6753810.14393/REPOD-v12n1a2023-67538Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-1732238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538/35132Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHammel, Ana CristinaFinatto, Roberto Antônio2023-01-26T20:03:56Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67538Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T20:03:56Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
La Educación del Campo y el estudio de la realidad: el proceso de formación continuada de educadores en el programa Escola da Terra – Paraná
A Educação do Campo e o estudo da realidade: o processo de formação continuada de educadores no programa Escola da Terra - Paraná
title Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
spellingShingle Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
Hammel, Ana Cristina
Educação do Campo
Escola do campo
Interdisciplinaridade
Formação continuada de educadores
Rural Education
Rural School
Interdisciplinarity
Educators’ Continuing Education
Educación del Campo
Escuela de Campo
Interdisciplinaridad
Formación Continuada de Educadores
title_short Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
title_full Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
title_fullStr Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
title_full_unstemmed Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
title_sort Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
author Hammel, Ana Cristina
author_facet Hammel, Ana Cristina
Finatto, Roberto Antônio
author_role author
author2 Finatto, Roberto Antônio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hammel, Ana Cristina
Finatto, Roberto Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
Escola do campo
Interdisciplinaridade
Formação continuada de educadores
Rural Education
Rural School
Interdisciplinarity
Educators’ Continuing Education
Educación del Campo
Escuela de Campo
Interdisciplinaridad
Formación Continuada de Educadores
topic Educação do Campo
Escola do campo
Interdisciplinaridade
Formação continuada de educadores
Rural Education
Rural School
Interdisciplinarity
Educators’ Continuing Education
Educación del Campo
Escuela de Campo
Interdisciplinaridad
Formación Continuada de Educadores
description This paper presents a reflection on the necessity and importance of considering the (in)material reality of school and community for pedagogical work. This text takes as its basis for analysis some practices, experiences and learnings developed in the Escola da Terra Program, in the state of Parana, between 2015 and 2021. The Program, along its four editions, developed a set of actions with the objective of strengthening education and rural schools as struggle, resistance and valuation of different types of knowledge places, while considering scientific knowledge socialization. In addition, the project’s praxis turned rural and indigenous subjects and territories into structuring elements for pedagogical work. Thus, we state the need of a continuing education public policy for basic education qualification, and for building up an educational project that considers the countryside as a territory of life.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67538
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67538
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538/35132
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961596395520