Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538 |
Resumo: | This paper presents a reflection on the necessity and importance of considering the (in)material reality of school and community for pedagogical work. This text takes as its basis for analysis some practices, experiences and learnings developed in the Escola da Terra Program, in the state of Parana, between 2015 and 2021. The Program, along its four editions, developed a set of actions with the objective of strengthening education and rural schools as struggle, resistance and valuation of different types of knowledge places, while considering scientific knowledge socialization. In addition, the project’s praxis turned rural and indigenous subjects and territories into structuring elements for pedagogical work. Thus, we state the need of a continuing education public policy for basic education qualification, and for building up an educational project that considers the countryside as a territory of life. |
id |
UFU-4_84513341514e8d568881dff393bc21d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67538 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – ParanaLa Educación del Campo y el estudio de la realidad: el proceso de formación continuada de educadores en el programa Escola da Terra – ParanáA Educação do Campo e o estudo da realidade: o processo de formação continuada de educadores no programa Escola da Terra - Paraná Educação do CampoEscola do campoInterdisciplinaridadeFormação continuada de educadoresRural EducationRural SchoolInterdisciplinarityEducators’ Continuing EducationEducación del CampoEscuela de CampoInterdisciplinaridadFormación Continuada de EducadoresThis paper presents a reflection on the necessity and importance of considering the (in)material reality of school and community for pedagogical work. This text takes as its basis for analysis some practices, experiences and learnings developed in the Escola da Terra Program, in the state of Parana, between 2015 and 2021. The Program, along its four editions, developed a set of actions with the objective of strengthening education and rural schools as struggle, resistance and valuation of different types of knowledge places, while considering scientific knowledge socialization. In addition, the project’s praxis turned rural and indigenous subjects and territories into structuring elements for pedagogical work. Thus, we state the need of a continuing education public policy for basic education qualification, and for building up an educational project that considers the countryside as a territory of life.Este trabajo presenta una reflexión acerca de la necesidad y de la importancia de considerarse la realidad (in)material de la escuela y de la comunidad en el trabajo pedagógico. El texto tiene como base para análisis las prácticas, las experiencias y los aprendizajes producidos en el programa Escola da Terra, en el estado de Paraná, entre los años de 2015 y 2021. El referido programa, a lo largo de sus cuatro ediciones, desarrolló un conjunto de acciones con el objetivo de fortalecer la educación y la escuela del campo como espacios de lucha, resistencia y de valoración de diferentes tipos de conocimiento, sin desconsiderar la tarea básica de socialización del conocimiento científico. La praxis desarrollada permitió volver a los sujetos del campo y a los indígenas en elementos estructurantes del trabajo pedagógico. De esa manera, afirmamos la necesidad de una política pública de formación continuada para la calificación de la educación básica y para la construcción de un proyecto educativo donde el campo sea considerado un territorio de vida.Este artigo apresenta uma reflexão sobre a necessidade e a importância de se considerar a realidade (i)material da escola e da comunidade no trabalho pedagógico. O texto toma como base para a análise, as práticas, as experiências e as aprendizagens produzidas no programa Escola da Terra, no estado do Paraná, entre os anos de 2015 e 2021. O Programa, ao longo de suas quatro edições, desenvolveu um conjunto de ações com o objetivo de fortalecer a educação e a escola do campo como espaços de luta, resistência e de valorização dos diferentes tipos de conhecimento, sem desconsiderar a tarefa básica de socialização do conhecimento científico. A práxis desenvolvida permitiu tornar os/as sujeitos/as do campo e indígenas e os seus territórios como elementos estruturantes do fazer pedagógico. Diante do exposto, afirmamos a necessidade da política pública de formação continuada para a qualificação da educação básica e a construção de um projeto educativo onde o campo seja considerado como um território de vida.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6753810.14393/REPOD-v12n1a2023-67538Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-1732238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538/35132Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHammel, Ana CristinaFinatto, Roberto Antônio2023-01-26T20:03:56Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67538Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T20:03:56Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana La Educación del Campo y el estudio de la realidad: el proceso de formación continuada de educadores en el programa Escola da Terra – Paraná A Educação do Campo e o estudo da realidade: o processo de formação continuada de educadores no programa Escola da Terra - Paraná |
title |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana |
spellingShingle |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana Hammel, Ana Cristina Educação do Campo Escola do campo Interdisciplinaridade Formação continuada de educadores Rural Education Rural School Interdisciplinarity Educators’ Continuing Education Educación del Campo Escuela de Campo Interdisciplinaridad Formación Continuada de Educadores |
title_short |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana |
title_full |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana |
title_fullStr |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana |
title_full_unstemmed |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana |
title_sort |
Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana |
author |
Hammel, Ana Cristina |
author_facet |
Hammel, Ana Cristina Finatto, Roberto Antônio |
author_role |
author |
author2 |
Finatto, Roberto Antônio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hammel, Ana Cristina Finatto, Roberto Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo Escola do campo Interdisciplinaridade Formação continuada de educadores Rural Education Rural School Interdisciplinarity Educators’ Continuing Education Educación del Campo Escuela de Campo Interdisciplinaridad Formación Continuada de Educadores |
topic |
Educação do Campo Escola do campo Interdisciplinaridade Formação continuada de educadores Rural Education Rural School Interdisciplinarity Educators’ Continuing Education Educación del Campo Escuela de Campo Interdisciplinaridad Formación Continuada de Educadores |
description |
This paper presents a reflection on the necessity and importance of considering the (in)material reality of school and community for pedagogical work. This text takes as its basis for analysis some practices, experiences and learnings developed in the Escola da Terra Program, in the state of Parana, between 2015 and 2021. The Program, along its four editions, developed a set of actions with the objective of strengthening education and rural schools as struggle, resistance and valuation of different types of knowledge places, while considering scientific knowledge socialization. In addition, the project’s praxis turned rural and indigenous subjects and territories into structuring elements for pedagogical work. Thus, we state the need of a continuing education public policy for basic education qualification, and for building up an educational project that considers the countryside as a territory of life. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67538 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67538 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67538/35132 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 157-173 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961596395520 |