Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rotondano, Ricardo Oliveira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680
Resumo: The article promotes an analysis of popular Brazilian legal education projects, going through the characterization, history, growth and dealings of such experiences by research/academic publications. The objective was to verify the main elements of the popular legal education movement, reflecting on its expansion in Brazil. The research used a qualitative methodology, with the use of dialectical reasoning, covering historical, bibliographical and documental resources. The compilation and analysis of academic publications on popular legal education existing in Brazil, from 1990 to 2022, was promoted. A total of 53 scientific publications were collected, delimiting the analysis to the content of 30 master's dissertations and doctoral theses found. As a result, it is concluded that there is a vigorous growth of popular legal education projects in the country, with the consequent increase in studies of these practices in Universities.
id UFU-4_85d6481a8dccad16fa7d9d019a627316
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68680
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)Educación jurídica popular en publicaciones académicas en Brasil (1990-2022)A educação jurídica popular em publicações acadêmicas no Brasil (1990-2022)Educação jurídica popularMovimentos sociaisDireitos humanosPublicações acadêmicasPopular legal educationSocial movementsHuman rightsAcademic publicationsEducación jurídica popularMovimientos socialesDerechos humanosPublicaciones académicasThe article promotes an analysis of popular Brazilian legal education projects, going through the characterization, history, growth and dealings of such experiences by research/academic publications. The objective was to verify the main elements of the popular legal education movement, reflecting on its expansion in Brazil. The research used a qualitative methodology, with the use of dialectical reasoning, covering historical, bibliographical and documental resources. The compilation and analysis of academic publications on popular legal education existing in Brazil, from 1990 to 2022, was promoted. A total of 53 scientific publications were collected, delimiting the analysis to the content of 30 master's dissertations and doctoral theses found. As a result, it is concluded that there is a vigorous growth of popular legal education projects in the country, with the consequent increase in studies of these practices in Universities.El artículo promueve un análisis de los proyectos de educación jurídica popular brasileña, pasando por la caracterización, la historia, el crecimiento y el tratamiento de tales experiencias por las publicaciones de investigación/académicas. El objetivo fue verificar los principales elementos del movimiento de educación jurídica popular, reflexionando sobre su expansión en Brasil. La investigación utilizó una metodología cualitativa, con uso del razonamiento dialéctico, abarcando recursos históricos, bibliográficos y documentales. Se promovió la recopilación y el análisis de publicaciones académicas sobre educación jurídica popular existentes en Brasil desde 1990 hasta 2022. Se recogieron un total de 53 publicaciones científicas, delimitando el análisis al contenido de 30 disertaciones de maestría y tesis doctorales encontradas. Como resultado, se concluye que existe un vigoroso crecimiento de los proyectos de educación jurídica popular en el país, con el consecuente aumento de estudios de estas prácticas en las Universidades.O artigo promove uma análise dos projetos de educação jurídica popular brasileiros, perpassando pela caracterização, histórico, crescimento e tratativa de tais experiências por pesquisas/publicações acadêmicas. Objetivou-se verificar os principais elementos do movimento de educação jurídica popular, refletindo-se acerca da sua expansão no Brasil. A pesquisa utilizou metodologia qualitativa, com uso de raciocínio dialético, abarcando os recursos histórico, bibliográfico e documental. Promoveu-se a compilação e a análise das publicações acadêmicas sobre educação jurídica popular existentes no Brasil, no período de 1990 a 2022. Foram coletadas 53 publicações científicas ao total, delimitando-se a análise ao conteúdo das 30 dissertações de mestrado e teses de doutorado encontradas. Como resultado, conclui-se que há um vigoroso crescimento dos projetos de educação jurídica popular no país, com o consequente aumento de estudos das referidas práticas nas Universidades.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6868010.14393/REPOD-v13n1a2024-68680Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680/37522Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRotondano, Ricardo Oliveira2024-01-25T10:58:48Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68680Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:58:48Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
Educación jurídica popular en publicaciones académicas en Brasil (1990-2022)
A educação jurídica popular em publicações acadêmicas no Brasil (1990-2022)
title Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
spellingShingle Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
Rotondano, Ricardo Oliveira
Educação jurídica popular
Movimentos sociais
Direitos humanos
Publicações acadêmicas
Popular legal education
Social movements
Human rights
Academic publications
Educación jurídica popular
Movimientos sociales
Derechos humanos
Publicaciones académicas
title_short Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
title_full Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
title_fullStr Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
title_full_unstemmed Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
title_sort Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
author Rotondano, Ricardo Oliveira
author_facet Rotondano, Ricardo Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rotondano, Ricardo Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação jurídica popular
Movimentos sociais
Direitos humanos
Publicações acadêmicas
Popular legal education
Social movements
Human rights
Academic publications
Educación jurídica popular
Movimientos sociales
Derechos humanos
Publicaciones académicas
topic Educação jurídica popular
Movimentos sociais
Direitos humanos
Publicações acadêmicas
Popular legal education
Social movements
Human rights
Academic publications
Educación jurídica popular
Movimientos sociales
Derechos humanos
Publicaciones académicas
description The article promotes an analysis of popular Brazilian legal education projects, going through the characterization, history, growth and dealings of such experiences by research/academic publications. The objective was to verify the main elements of the popular legal education movement, reflecting on its expansion in Brazil. The research used a qualitative methodology, with the use of dialectical reasoning, covering historical, bibliographical and documental resources. The compilation and analysis of academic publications on popular legal education existing in Brazil, from 1990 to 2022, was promoted. A total of 53 scientific publications were collected, delimiting the analysis to the content of 30 master's dissertations and doctoral theses found. As a result, it is concluded that there is a vigorous growth of popular legal education projects in the country, with the consequent increase in studies of these practices in Universities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680
10.14393/REPOD-v13n1a2024-68680
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68680
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680/37522
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957426208768