Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680 |
Resumo: | The article promotes an analysis of popular Brazilian legal education projects, going through the characterization, history, growth and dealings of such experiences by research/academic publications. The objective was to verify the main elements of the popular legal education movement, reflecting on its expansion in Brazil. The research used a qualitative methodology, with the use of dialectical reasoning, covering historical, bibliographical and documental resources. The compilation and analysis of academic publications on popular legal education existing in Brazil, from 1990 to 2022, was promoted. A total of 53 scientific publications were collected, delimiting the analysis to the content of 30 master's dissertations and doctoral theses found. As a result, it is concluded that there is a vigorous growth of popular legal education projects in the country, with the consequent increase in studies of these practices in Universities. |
id |
UFU-4_85d6481a8dccad16fa7d9d019a627316 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68680 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022)Educación jurídica popular en publicaciones académicas en Brasil (1990-2022)A educação jurídica popular em publicações acadêmicas no Brasil (1990-2022)Educação jurídica popularMovimentos sociaisDireitos humanosPublicações acadêmicasPopular legal educationSocial movementsHuman rightsAcademic publicationsEducación jurídica popularMovimientos socialesDerechos humanosPublicaciones académicasThe article promotes an analysis of popular Brazilian legal education projects, going through the characterization, history, growth and dealings of such experiences by research/academic publications. The objective was to verify the main elements of the popular legal education movement, reflecting on its expansion in Brazil. The research used a qualitative methodology, with the use of dialectical reasoning, covering historical, bibliographical and documental resources. The compilation and analysis of academic publications on popular legal education existing in Brazil, from 1990 to 2022, was promoted. A total of 53 scientific publications were collected, delimiting the analysis to the content of 30 master's dissertations and doctoral theses found. As a result, it is concluded that there is a vigorous growth of popular legal education projects in the country, with the consequent increase in studies of these practices in Universities.El artículo promueve un análisis de los proyectos de educación jurídica popular brasileña, pasando por la caracterización, la historia, el crecimiento y el tratamiento de tales experiencias por las publicaciones de investigación/académicas. El objetivo fue verificar los principales elementos del movimiento de educación jurídica popular, reflexionando sobre su expansión en Brasil. La investigación utilizó una metodología cualitativa, con uso del razonamiento dialéctico, abarcando recursos históricos, bibliográficos y documentales. Se promovió la recopilación y el análisis de publicaciones académicas sobre educación jurídica popular existentes en Brasil desde 1990 hasta 2022. Se recogieron un total de 53 publicaciones científicas, delimitando el análisis al contenido de 30 disertaciones de maestría y tesis doctorales encontradas. Como resultado, se concluye que existe un vigoroso crecimiento de los proyectos de educación jurídica popular en el país, con el consecuente aumento de estudios de estas prácticas en las Universidades.O artigo promove uma análise dos projetos de educação jurídica popular brasileiros, perpassando pela caracterização, histórico, crescimento e tratativa de tais experiências por pesquisas/publicações acadêmicas. Objetivou-se verificar os principais elementos do movimento de educação jurídica popular, refletindo-se acerca da sua expansão no Brasil. A pesquisa utilizou metodologia qualitativa, com uso de raciocínio dialético, abarcando os recursos histórico, bibliográfico e documental. Promoveu-se a compilação e a análise das publicações acadêmicas sobre educação jurídica popular existentes no Brasil, no período de 1990 a 2022. Foram coletadas 53 publicações científicas ao total, delimitando-se a análise ao conteúdo das 30 dissertações de mestrado e teses de doutorado encontradas. Como resultado, conclui-se que há um vigoroso crescimento dos projetos de educação jurídica popular no país, com o consequente aumento de estudos das referidas práticas nas Universidades.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6868010.14393/REPOD-v13n1a2024-68680Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680/37522Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRotondano, Ricardo Oliveira2024-01-25T10:58:48Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68680Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:58:48Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022) Educación jurídica popular en publicaciones académicas en Brasil (1990-2022) A educação jurídica popular em publicações acadêmicas no Brasil (1990-2022) |
title |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022) |
spellingShingle |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022) Rotondano, Ricardo Oliveira Educação jurídica popular Movimentos sociais Direitos humanos Publicações acadêmicas Popular legal education Social movements Human rights Academic publications Educación jurídica popular Movimientos sociales Derechos humanos Publicaciones académicas |
title_short |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022) |
title_full |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022) |
title_fullStr |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022) |
title_full_unstemmed |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022) |
title_sort |
Popular legal education in academic publications in Brazil (1990-2022) |
author |
Rotondano, Ricardo Oliveira |
author_facet |
Rotondano, Ricardo Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rotondano, Ricardo Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação jurídica popular Movimentos sociais Direitos humanos Publicações acadêmicas Popular legal education Social movements Human rights Academic publications Educación jurídica popular Movimientos sociales Derechos humanos Publicaciones académicas |
topic |
Educação jurídica popular Movimentos sociais Direitos humanos Publicações acadêmicas Popular legal education Social movements Human rights Academic publications Educación jurídica popular Movimientos sociales Derechos humanos Publicaciones académicas |
description |
The article promotes an analysis of popular Brazilian legal education projects, going through the characterization, history, growth and dealings of such experiences by research/academic publications. The objective was to verify the main elements of the popular legal education movement, reflecting on its expansion in Brazil. The research used a qualitative methodology, with the use of dialectical reasoning, covering historical, bibliographical and documental resources. The compilation and analysis of academic publications on popular legal education existing in Brazil, from 1990 to 2022, was promoted. A total of 53 scientific publications were collected, delimiting the analysis to the content of 30 master's dissertations and doctoral theses found. As a result, it is concluded that there is a vigorous growth of popular legal education projects in the country, with the consequent increase in studies of these practices in Universities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68680 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n1a2024-68680 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68680/37522 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957426208768 |