The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685 |
Resumo: | This article proposes an articulation between bibliographies referring to themes about Planning in Public Policies for Education and Human Development from a Historical-Cultural Theory perspective, especially the dimension of imagination and creation. For this, we relate the concepts of work, creative activity, imaginary production and planning, highlighting the approximations of these concepts and their relevance for the concept of Public Policies in Education that are focused on the collective. We believe the unsuitability causes the subjects to mobilize creative powers and that planning is related to this process, since it presupposes designs of the future that, if it’s critical, can articulate collectives and contribute with the transformation of reality and human emancipation. |
id |
UFU-4_8711e4b4e3b38003aafcc223cab63728 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57685 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in EducationLes relations entre l’imagination et la planification dans les processus de création collective des Politiques Publiques en ÉducationAs relações entre imaginação e planejamento nos processos de criação coletiva das Políticas Públicas em EducaçãoPlanejamentoPolíticas PúblicasDesenvolvimento HumanoTeoria Histórico-CulturalImaginação e criaçãoPlanningPublic PolicyHuman DevelopmentHistorical-Cultural TheoryImagination and creationPlanificationPolitique PubliqueDéveloppement humainThéorie Historico-CulturelleImagination et créationThis article proposes an articulation between bibliographies referring to themes about Planning in Public Policies for Education and Human Development from a Historical-Cultural Theory perspective, especially the dimension of imagination and creation. For this, we relate the concepts of work, creative activity, imaginary production and planning, highlighting the approximations of these concepts and their relevance for the concept of Public Policies in Education that are focused on the collective. We believe the unsuitability causes the subjects to mobilize creative powers and that planning is related to this process, since it presupposes designs of the future that, if it’s critical, can articulate collectives and contribute with the transformation of reality and human emancipation.Cet article propose une articulation entre bibliographies concernant aux thèmes de la Planification des Politiques Publiques d'Éducation et du Développement Humain de la Théorie Historico-Culturelle, en particulier la dimension de l'imagination et de la création. Pour cela, nous relions les concepts de travail, d'activité créative, de production imaginaire et de planification, en mettant en évidence les approximations de ces concepts et leur pertinence pour l'élaboration de Politiques Publiques en Éducation qui se concentrent sur le collectif. Nous pensons que l'inadaptation amène les sujets à mobiliser des pouvoirs créatifs et que la planification est liée à ce processus, car elle présuppose des conceptions futures qui, si elles sont critiques, peuvent articuler des collectifs et contribuer à la transformation de la réalité et à l'émancipation humaine.O presente artigo propõe realizar uma articulação entre bibliografias referentes às temáticas acerca do Planejamento em Políticas Públicas de Educação e o Desenvolvimento Humano a partir da Teoria Histórico-Cultural, sobretudo a dimensão da imaginação e criação. Para isso, relacionamos os conceitos de trabalho, atividade criadora, produção imaginária e planejamento, destacando as aproximações desses conceitos e a relevância deles para a elaboração de Políticas Públicas em Educação que tenham como foco o coletivo. Acreditamos que a inadaptação faz com que os sujeitos mobilizem potências criadoras e que o planejamento tem relação com esse processo, pois pressupõe desenhos de futuro que, se críticos, podem articular coletivos e contribuir com a transformação da realidade e emancipação humana.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5768510.14393/REPOD-v10n2a2021-57685Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-9352238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685/32294Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Carolina Nascimento2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57685Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education Les relations entre l’imagination et la planification dans les processus de création collective des Politiques Publiques en Éducation As relações entre imaginação e planejamento nos processos de criação coletiva das Políticas Públicas em Educação |
title |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education |
spellingShingle |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education Dias, Carolina Nascimento Planejamento Políticas Públicas Desenvolvimento Humano Teoria Histórico-Cultural Imaginação e criação Planning Public Policy Human Development Historical-Cultural Theory Imagination and creation Planification Politique Publique Développement humain Théorie Historico-Culturelle Imagination et création |
title_short |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education |
title_full |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education |
title_fullStr |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education |
title_full_unstemmed |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education |
title_sort |
The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education |
author |
Dias, Carolina Nascimento |
author_facet |
Dias, Carolina Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Carolina Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Planejamento Políticas Públicas Desenvolvimento Humano Teoria Histórico-Cultural Imaginação e criação Planning Public Policy Human Development Historical-Cultural Theory Imagination and creation Planification Politique Publique Développement humain Théorie Historico-Culturelle Imagination et création |
topic |
Planejamento Políticas Públicas Desenvolvimento Humano Teoria Histórico-Cultural Imaginação e criação Planning Public Policy Human Development Historical-Cultural Theory Imagination and creation Planification Politique Publique Développement humain Théorie Historico-Culturelle Imagination et création |
description |
This article proposes an articulation between bibliographies referring to themes about Planning in Public Policies for Education and Human Development from a Historical-Cultural Theory perspective, especially the dimension of imagination and creation. For this, we relate the concepts of work, creative activity, imaginary production and planning, highlighting the approximations of these concepts and their relevance for the concept of Public Policies in Education that are focused on the collective. We believe the unsuitability causes the subjects to mobilize creative powers and that planning is related to this process, since it presupposes designs of the future that, if it’s critical, can articulate collectives and contribute with the transformation of reality and human emancipation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685 10.14393/REPOD-v10n2a2021-57685 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n2a2021-57685 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685/32294 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959732027392 |