The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Carolina Nascimento
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685
Resumo: This article proposes an articulation between bibliographies referring to themes about Planning in Public Policies for Education and Human Development from a Historical-Cultural Theory perspective, especially the dimension of imagination and creation. For this, we relate the concepts of work, creative activity, imaginary production and planning, highlighting the approximations of these concepts and their relevance for the concept of Public Policies in Education that are focused on the collective. We believe the unsuitability causes the subjects to mobilize creative powers and that planning is related to this process, since it presupposes designs of the future that, if it’s critical, can articulate collectives and contribute with the transformation of reality and human emancipation.
id UFU-4_8711e4b4e3b38003aafcc223cab63728
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57685
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in EducationLes relations entre l’imagination et la planification dans les processus de création collective des Politiques Publiques en ÉducationAs relações entre imaginação e planejamento nos processos de criação coletiva das Políticas Públicas em EducaçãoPlanejamentoPolíticas PúblicasDesenvolvimento HumanoTeoria Histórico-CulturalImaginação e criaçãoPlanningPublic PolicyHuman DevelopmentHistorical-Cultural TheoryImagination and creationPlanificationPolitique PubliqueDéveloppement humainThéorie Historico-CulturelleImagination et créationThis article proposes an articulation between bibliographies referring to themes about Planning in Public Policies for Education and Human Development from a Historical-Cultural Theory perspective, especially the dimension of imagination and creation. For this, we relate the concepts of work, creative activity, imaginary production and planning, highlighting the approximations of these concepts and their relevance for the concept of Public Policies in Education that are focused on the collective. We believe the unsuitability causes the subjects to mobilize creative powers and that planning is related to this process, since it presupposes designs of the future that, if it’s critical, can articulate collectives and contribute with the transformation of reality and human emancipation.Cet article propose une articulation entre bibliographies concernant aux thèmes de la Planification des Politiques Publiques d'Éducation et du Développement Humain de la Théorie Historico-Culturelle, en particulier la dimension de l'imagination et de la création. Pour cela, nous relions les concepts de travail, d'activité créative, de production imaginaire et de planification, en mettant en évidence les approximations de ces concepts et leur pertinence pour l'élaboration de Politiques Publiques en Éducation qui se concentrent sur le collectif. Nous pensons que l'inadaptation amène les sujets à mobiliser des pouvoirs créatifs et que la planification est liée à ce processus, car elle présuppose des conceptions futures qui, si elles sont critiques, peuvent articuler des collectifs et contribuer à la transformation de la réalité et à l'émancipation humaine.O presente artigo propõe realizar uma articulação entre bibliografias referentes às temáticas acerca do Planejamento em Políticas Públicas de Educação e o Desenvolvimento Humano a partir da Teoria Histórico-Cultural, sobretudo a dimensão da imaginação e criação. Para isso, relacionamos os conceitos de trabalho, atividade criadora, produção imaginária e planejamento, destacando as aproximações desses conceitos e a relevância deles para a elaboração de Políticas Públicas em Educação que tenham como foco o coletivo. Acreditamos que a inadaptação faz com que os sujeitos mobilizem potências criadoras e que o planejamento tem relação com esse processo, pois pressupõe desenhos de futuro que, se críticos, podem articular coletivos e contribuir com a transformação da realidade e emancipação humana.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5768510.14393/REPOD-v10n2a2021-57685Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-9352238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685/32294Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Carolina Nascimento2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57685Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
Les relations entre l’imagination et la planification dans les processus de création collective des Politiques Publiques en Éducation
As relações entre imaginação e planejamento nos processos de criação coletiva das Políticas Públicas em Educação
title The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
spellingShingle The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
Dias, Carolina Nascimento
Planejamento
Políticas Públicas
Desenvolvimento Humano
Teoria Histórico-Cultural
Imaginação e criação
Planning
Public Policy
Human Development
Historical-Cultural Theory
Imagination and creation
Planification
Politique Publique
Développement humain
Théorie Historico-Culturelle
Imagination et création
title_short The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
title_full The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
title_fullStr The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
title_full_unstemmed The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
title_sort The relations between imagination and planning in the collective creation processes of Public Policies in Education
author Dias, Carolina Nascimento
author_facet Dias, Carolina Nascimento
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Carolina Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Planejamento
Políticas Públicas
Desenvolvimento Humano
Teoria Histórico-Cultural
Imaginação e criação
Planning
Public Policy
Human Development
Historical-Cultural Theory
Imagination and creation
Planification
Politique Publique
Développement humain
Théorie Historico-Culturelle
Imagination et création
topic Planejamento
Políticas Públicas
Desenvolvimento Humano
Teoria Histórico-Cultural
Imaginação e criação
Planning
Public Policy
Human Development
Historical-Cultural Theory
Imagination and creation
Planification
Politique Publique
Développement humain
Théorie Historico-Culturelle
Imagination et création
description This article proposes an articulation between bibliographies referring to themes about Planning in Public Policies for Education and Human Development from a Historical-Cultural Theory perspective, especially the dimension of imagination and creation. For this, we relate the concepts of work, creative activity, imaginary production and planning, highlighting the approximations of these concepts and their relevance for the concept of Public Policies in Education that are focused on the collective. We believe the unsuitability causes the subjects to mobilize creative powers and that planning is related to this process, since it presupposes designs of the future that, if it’s critical, can articulate collectives and contribute with the transformation of reality and human emancipation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685
10.14393/REPOD-v10n2a2021-57685
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-57685
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57685/32294
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 922-935
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959732027392