With the word students with visual impairment: accessibility in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, José Aparecido da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Neres, Celi Correa, Moises, Ronaldo Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676
Resumo: This article aims to promote reflections on the access of visually impaired students to higher education and the university environment. To do so, it used interviews with 6 visually impaired students enrolled in universities in the state of Mato Grosso do Sul. The data were analyzed from the perspective of the fair school. It was verified the decline in the use of the Braille System, which difficults the accessibility in virtual environments and that, despite the wide range of laws tending to guarantee the access of students with disabilities to higher education, its non-compliance becomes noticeable, reverberating in the difficulty of access, in the permanence and, above all, in the success of the student with disability.
id UFU-4_877c42e215b8558363d70a266a5a9181
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68676
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling With the word students with visual impairment: accessibility in higher educationCon la palabra estudiantes con discapacidad visual: accesibilidad en la educación superiorCom a palavra os estudantes com deficiência visual: a acessibilidade na educação superiorEstudantes com Deficiência VisualEducação SuperiorEscola JustaTecnologia AssistivaAcessibilidadeStudents with Visual ImpairmentCollege educationFair SchoAssistive TechnologyAccessibilityEstudiantes con Discapacidad VisualEducación universitariaEscuela de FeriaTecnología de asistenciaAccesibilidadThis article aims to promote reflections on the access of visually impaired students to higher education and the university environment. To do so, it used interviews with 6 visually impaired students enrolled in universities in the state of Mato Grosso do Sul. The data were analyzed from the perspective of the fair school. It was verified the decline in the use of the Braille System, which difficults the accessibility in virtual environments and that, despite the wide range of laws tending to guarantee the access of students with disabilities to higher education, its non-compliance becomes noticeable, reverberating in the difficulty of access, in the permanence and, above all, in the success of the student with disability.Este artículo tiene como objetivo promover reflexiones sobre el acceso de estudiantes con discapacidad visual a la educación superior y al entorno universitario. Para ello, se utilizaron entrevistas con 6 estudiantes con discapacidad visual matriculados en universidades del Estado de Mato Grosso do Sul. Los datos fueron analizados desde la perspectiva de la escuela justa. Se registró un declive en el uso del Sistema Braille, que dificulta la accesibilidad en un entorno virtual y que, a pesar de la amplia gama de leyes tendientes a garantizar el acceso a la educación superior de los estudiantes con discapacidad, su incumplimiento se hace notorio, repercutiendo en la dificultad de acceso, permanencia y, sobre todo, el éxito de los alumnos con discapacidad.Este artigo objetiva promover reflexões sobre o acesso de estudantes com deficiência visual à educação superior e à ambiência universitária. Para tanto, valeu-se de entrevistas de 6 estudantes com deficiência visual, matriculados em universidades no Estado de Mato Grosso do Sul. Os dados foram analisados na perspectiva da escola justa. Verificou-se o declínio na utilização do Sistema Braille, o que dificulta a acessibilidade em ambiente virtual e que, apesar do amplo conjunto de leis tendentes à garantia do acesso aos estudantes com deficiência à educação superior, torna-se perceptível seu descumprimento, reverberando na dificuldade de   acesso, na permanência e, sobretudo o êxito do estudante com deficiência.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6867610.14393/REPOD-v13n1a2024-68676Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-172238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676/37521Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, José Aparecido daNeres, Celi CorreaMoises, Ronaldo Rodrigues2024-01-25T10:47:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68676Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:47:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
Con la palabra estudiantes con discapacidad visual: accesibilidad en la educación superior
Com a palavra os estudantes com deficiência visual: a acessibilidade na educação superior
title With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
spellingShingle With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
Costa, José Aparecido da
Estudantes com Deficiência Visual
Educação Superior
Escola Justa
Tecnologia Assistiva
Acessibilidade
Students with Visual Impairment
College education
Fair Scho
Assistive Technology
Accessibility
Estudiantes con Discapacidad Visual
Educación universitaria
Escuela de Feria
Tecnología de asistencia
Accesibilidad
title_short With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
title_full With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
title_fullStr With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
title_full_unstemmed With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
title_sort With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
author Costa, José Aparecido da
author_facet Costa, José Aparecido da
Neres, Celi Correa
Moises, Ronaldo Rodrigues
author_role author
author2 Neres, Celi Correa
Moises, Ronaldo Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, José Aparecido da
Neres, Celi Correa
Moises, Ronaldo Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Estudantes com Deficiência Visual
Educação Superior
Escola Justa
Tecnologia Assistiva
Acessibilidade
Students with Visual Impairment
College education
Fair Scho
Assistive Technology
Accessibility
Estudiantes con Discapacidad Visual
Educación universitaria
Escuela de Feria
Tecnología de asistencia
Accesibilidad
topic Estudantes com Deficiência Visual
Educação Superior
Escola Justa
Tecnologia Assistiva
Acessibilidade
Students with Visual Impairment
College education
Fair Scho
Assistive Technology
Accessibility
Estudiantes con Discapacidad Visual
Educación universitaria
Escuela de Feria
Tecnología de asistencia
Accesibilidad
description This article aims to promote reflections on the access of visually impaired students to higher education and the university environment. To do so, it used interviews with 6 visually impaired students enrolled in universities in the state of Mato Grosso do Sul. The data were analyzed from the perspective of the fair school. It was verified the decline in the use of the Braille System, which difficults the accessibility in virtual environments and that, despite the wide range of laws tending to guarantee the access of students with disabilities to higher education, its non-compliance becomes noticeable, reverberating in the difficulty of access, in the permanence and, above all, in the success of the student with disability.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676
10.14393/REPOD-v13n1a2024-68676
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68676
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676/37521
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957423063040