With the word students with visual impairment: accessibility in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676 |
Resumo: | This article aims to promote reflections on the access of visually impaired students to higher education and the university environment. To do so, it used interviews with 6 visually impaired students enrolled in universities in the state of Mato Grosso do Sul. The data were analyzed from the perspective of the fair school. It was verified the decline in the use of the Braille System, which difficults the accessibility in virtual environments and that, despite the wide range of laws tending to guarantee the access of students with disabilities to higher education, its non-compliance becomes noticeable, reverberating in the difficulty of access, in the permanence and, above all, in the success of the student with disability. |
id |
UFU-4_877c42e215b8558363d70a266a5a9181 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68676 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher educationCon la palabra estudiantes con discapacidad visual: accesibilidad en la educación superiorCom a palavra os estudantes com deficiência visual: a acessibilidade na educação superiorEstudantes com Deficiência VisualEducação SuperiorEscola JustaTecnologia AssistivaAcessibilidadeStudents with Visual ImpairmentCollege educationFair SchoAssistive TechnologyAccessibilityEstudiantes con Discapacidad VisualEducación universitariaEscuela de FeriaTecnología de asistenciaAccesibilidadThis article aims to promote reflections on the access of visually impaired students to higher education and the university environment. To do so, it used interviews with 6 visually impaired students enrolled in universities in the state of Mato Grosso do Sul. The data were analyzed from the perspective of the fair school. It was verified the decline in the use of the Braille System, which difficults the accessibility in virtual environments and that, despite the wide range of laws tending to guarantee the access of students with disabilities to higher education, its non-compliance becomes noticeable, reverberating in the difficulty of access, in the permanence and, above all, in the success of the student with disability.Este artículo tiene como objetivo promover reflexiones sobre el acceso de estudiantes con discapacidad visual a la educación superior y al entorno universitario. Para ello, se utilizaron entrevistas con 6 estudiantes con discapacidad visual matriculados en universidades del Estado de Mato Grosso do Sul. Los datos fueron analizados desde la perspectiva de la escuela justa. Se registró un declive en el uso del Sistema Braille, que dificulta la accesibilidad en un entorno virtual y que, a pesar de la amplia gama de leyes tendientes a garantizar el acceso a la educación superior de los estudiantes con discapacidad, su incumplimiento se hace notorio, repercutiendo en la dificultad de acceso, permanencia y, sobre todo, el éxito de los alumnos con discapacidad.Este artigo objetiva promover reflexões sobre o acesso de estudantes com deficiência visual à educação superior e à ambiência universitária. Para tanto, valeu-se de entrevistas de 6 estudantes com deficiência visual, matriculados em universidades no Estado de Mato Grosso do Sul. Os dados foram analisados na perspectiva da escola justa. Verificou-se o declínio na utilização do Sistema Braille, o que dificulta a acessibilidade em ambiente virtual e que, apesar do amplo conjunto de leis tendentes à garantia do acesso aos estudantes com deficiência à educação superior, torna-se perceptível seu descumprimento, reverberando na dificuldade de acesso, na permanência e, sobretudo o êxito do estudante com deficiência.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6867610.14393/REPOD-v13n1a2024-68676Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-172238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676/37521Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, José Aparecido daNeres, Celi CorreaMoises, Ronaldo Rodrigues2024-01-25T10:47:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68676Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:47:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher education Con la palabra estudiantes con discapacidad visual: accesibilidad en la educación superior Com a palavra os estudantes com deficiência visual: a acessibilidade na educação superior |
title |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher education |
spellingShingle |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher education Costa, José Aparecido da Estudantes com Deficiência Visual Educação Superior Escola Justa Tecnologia Assistiva Acessibilidade Students with Visual Impairment College education Fair Scho Assistive Technology Accessibility Estudiantes con Discapacidad Visual Educación universitaria Escuela de Feria Tecnología de asistencia Accesibilidad |
title_short |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher education |
title_full |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher education |
title_fullStr |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher education |
title_full_unstemmed |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher education |
title_sort |
With the word students with visual impairment: accessibility in higher education |
author |
Costa, José Aparecido da |
author_facet |
Costa, José Aparecido da Neres, Celi Correa Moises, Ronaldo Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Neres, Celi Correa Moises, Ronaldo Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, José Aparecido da Neres, Celi Correa Moises, Ronaldo Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudantes com Deficiência Visual Educação Superior Escola Justa Tecnologia Assistiva Acessibilidade Students with Visual Impairment College education Fair Scho Assistive Technology Accessibility Estudiantes con Discapacidad Visual Educación universitaria Escuela de Feria Tecnología de asistencia Accesibilidad |
topic |
Estudantes com Deficiência Visual Educação Superior Escola Justa Tecnologia Assistiva Acessibilidade Students with Visual Impairment College education Fair Scho Assistive Technology Accessibility Estudiantes con Discapacidad Visual Educación universitaria Escuela de Feria Tecnología de asistencia Accesibilidad |
description |
This article aims to promote reflections on the access of visually impaired students to higher education and the university environment. To do so, it used interviews with 6 visually impaired students enrolled in universities in the state of Mato Grosso do Sul. The data were analyzed from the perspective of the fair school. It was verified the decline in the use of the Braille System, which difficults the accessibility in virtual environments and that, despite the wide range of laws tending to guarantee the access of students with disabilities to higher education, its non-compliance becomes noticeable, reverberating in the difficulty of access, in the permanence and, above all, in the success of the student with disability. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68676 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n1a2024-68676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676/37521 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-17 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957423063040 |