Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Franciani Maria de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva , Adriano Larentes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738
Resumo: This paper aims to analyze the challenges for the policy of permanence and success at Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Continental Florianópolis, from the testimony of eight members from Local Commission and School Administration. The interviews were held between 2021 and 2022 and they show how occurred the local implantation of the Permanence and Success Plan of IFSC along the years of 2018 and 2019. This is a qualitative study with an exploratory nature, which operates with the methodologic approach of a documental research. In this text we conclude that the policy was specially characterized by data gathering and their application in specific actions in which assisting the students was an important strategy to be enhanced. Besides this, the work process within the campus happened foremost mechanically in order to answer the demand from the regulatory institution without significant and collective reflections.
id UFU-4_906427e1766c69653872dd94358495e1
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67738
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental FlorianópolisLos desafíos de la política de permanencia y éxito en IFSC – Campus Florianópolis ContinenteOs desafios da política de permanência e êxito no IFSC – Câmpus Florianópolis ContinenteAbandono EscolarPermanência e Êxito no IFSCEnsinoSchool DropoutPermanence and Success at IFSCTeachingAbandono EscolarPermanencia y Éxito en el IFSCEnseñanzaThis paper aims to analyze the challenges for the policy of permanence and success at Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Continental Florianópolis, from the testimony of eight members from Local Commission and School Administration. The interviews were held between 2021 and 2022 and they show how occurred the local implantation of the Permanence and Success Plan of IFSC along the years of 2018 and 2019. This is a qualitative study with an exploratory nature, which operates with the methodologic approach of a documental research. In this text we conclude that the policy was specially characterized by data gathering and their application in specific actions in which assisting the students was an important strategy to be enhanced. Besides this, the work process within the campus happened foremost mechanically in order to answer the demand from the regulatory institution without significant and collective reflections.El presente artículo analiza los desafíos de la política de permanencia y éxito en el Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Florianópolis Continente desde los testimonios de ocho participantes de la Comisión Local e de la Gestión Escolar. Las entrevistas fueron realizadas entre 2021 y 2022 y muestran como ocurrió localmente la implantación del Plan de Permanencia y Éxito del IFSC en los años de 2018 y 2019. Este se trata de un estudio cualitativo, de naturaleza exploratoria, que utiliza el abordaje metodológico de la investigación documental. Se puede concluir que la implementación de la política se caracterizó, especialmente, por la recopilación de datos y aplicación de situaciones específicas, siéndola asistencia estudiantil una importante estrategia a ser ampliada. Además de eso, el proceso de trabajo en el Campus se dio, sobretodo, de manera mecanizada para que fuera posible atender a la demanda del organismo de control, sin reflexiones colectivas y profundas.O presente artigo analisa os desafios da política de permanência e êxito no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Câmpus Florianópolis Continente, a partir de depoimentos de oito integrantes da Comissão Local e da Gestão Escolar. As entrevistas foram realizadas entre 2021 e 2022 e mostram como ocorreu localmente a implantação do Plano de Permanência e Êxito do IFSC nos anos de 2018 e 2019. Trata-se de um estudo qualitativo, de natureza exploratória, utilizando-se da abordagem metodológica pesquisa documental. Conclui-se que a implementação da política caracterizou-se, especialmente, por levantamento de dados e aplicação de ações pontuais, sendo a assistência estudantil uma importante estratégia a ser ampliada. Além disso, o processo de trabalho no Câmpus se deu, sobretudo, de forma mecanizada para atendimento à demanda de órgão de controle, sem reflexões coletivas aprofundadas.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6773810.14393/REPOD-v13n1a2024-67738Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738/37514Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Franciani Maria deSilva , Adriano Larentes da2024-01-01T01:31:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67738Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-01T01:31:10Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
Los desafíos de la política de permanencia y éxito en IFSC – Campus Florianópolis Continente
Os desafios da política de permanência e êxito no IFSC – Câmpus Florianópolis Continente
title Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
spellingShingle Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
Souza, Franciani Maria de
Abandono Escolar
Permanência e Êxito no IFSC
Ensino
School Dropout
Permanence and Success at IFSC
Teaching
Abandono Escolar
Permanencia y Éxito en el IFSC
Enseñanza
title_short Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
title_full Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
title_fullStr Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
title_full_unstemmed Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
title_sort Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
author Souza, Franciani Maria de
author_facet Souza, Franciani Maria de
Silva , Adriano Larentes da
author_role author
author2 Silva , Adriano Larentes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Franciani Maria de
Silva , Adriano Larentes da
dc.subject.por.fl_str_mv Abandono Escolar
Permanência e Êxito no IFSC
Ensino
School Dropout
Permanence and Success at IFSC
Teaching
Abandono Escolar
Permanencia y Éxito en el IFSC
Enseñanza
topic Abandono Escolar
Permanência e Êxito no IFSC
Ensino
School Dropout
Permanence and Success at IFSC
Teaching
Abandono Escolar
Permanencia y Éxito en el IFSC
Enseñanza
description This paper aims to analyze the challenges for the policy of permanence and success at Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Continental Florianópolis, from the testimony of eight members from Local Commission and School Administration. The interviews were held between 2021 and 2022 and they show how occurred the local implantation of the Permanence and Success Plan of IFSC along the years of 2018 and 2019. This is a qualitative study with an exploratory nature, which operates with the methodologic approach of a documental research. In this text we conclude that the policy was specially characterized by data gathering and their application in specific actions in which assisting the students was an important strategy to be enhanced. Besides this, the work process within the campus happened foremost mechanically in order to answer the demand from the regulatory institution without significant and collective reflections.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738
10.14393/REPOD-v13n1a2024-67738
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-67738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738/37514
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536119816617984