Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
DOI: | 10.14393/REPOD-v13n1a2024-67738 |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738 |
Resumo: | This paper aims to analyze the challenges for the policy of permanence and success at Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Continental Florianópolis, from the testimony of eight members from Local Commission and School Administration. The interviews were held between 2021 and 2022 and they show how occurred the local implantation of the Permanence and Success Plan of IFSC along the years of 2018 and 2019. This is a qualitative study with an exploratory nature, which operates with the methodologic approach of a documental research. In this text we conclude that the policy was specially characterized by data gathering and their application in specific actions in which assisting the students was an important strategy to be enhanced. Besides this, the work process within the campus happened foremost mechanically in order to answer the demand from the regulatory institution without significant and collective reflections. |
id |
UFU-4_906427e1766c69653872dd94358495e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67738 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
spelling |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental FlorianópolisLos desafíos de la política de permanencia y éxito en IFSC – Campus Florianópolis ContinenteOs desafios da política de permanência e êxito no IFSC – Câmpus Florianópolis ContinenteAbandono EscolarPermanência e Êxito no IFSCEnsinoSchool DropoutPermanence and Success at IFSCTeachingAbandono EscolarPermanencia y Éxito en el IFSCEnseñanzaThis paper aims to analyze the challenges for the policy of permanence and success at Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Continental Florianópolis, from the testimony of eight members from Local Commission and School Administration. The interviews were held between 2021 and 2022 and they show how occurred the local implantation of the Permanence and Success Plan of IFSC along the years of 2018 and 2019. This is a qualitative study with an exploratory nature, which operates with the methodologic approach of a documental research. In this text we conclude that the policy was specially characterized by data gathering and their application in specific actions in which assisting the students was an important strategy to be enhanced. Besides this, the work process within the campus happened foremost mechanically in order to answer the demand from the regulatory institution without significant and collective reflections.El presente artículo analiza los desafíos de la política de permanencia y éxito en el Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Florianópolis Continente desde los testimonios de ocho participantes de la Comisión Local e de la Gestión Escolar. Las entrevistas fueron realizadas entre 2021 y 2022 y muestran como ocurrió localmente la implantación del Plan de Permanencia y Éxito del IFSC en los años de 2018 y 2019. Este se trata de un estudio cualitativo, de naturaleza exploratoria, que utiliza el abordaje metodológico de la investigación documental. Se puede concluir que la implementación de la política se caracterizó, especialmente, por la recopilación de datos y aplicación de situaciones específicas, siéndola asistencia estudiantil una importante estrategia a ser ampliada. Además de eso, el proceso de trabajo en el Campus se dio, sobretodo, de manera mecanizada para que fuera posible atender a la demanda del organismo de control, sin reflexiones colectivas y profundas.O presente artigo analisa os desafios da política de permanência e êxito no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Câmpus Florianópolis Continente, a partir de depoimentos de oito integrantes da Comissão Local e da Gestão Escolar. As entrevistas foram realizadas entre 2021 e 2022 e mostram como ocorreu localmente a implantação do Plano de Permanência e Êxito do IFSC nos anos de 2018 e 2019. Trata-se de um estudo qualitativo, de natureza exploratória, utilizando-se da abordagem metodológica pesquisa documental. Conclui-se que a implementação da política caracterizou-se, especialmente, por levantamento de dados e aplicação de ações pontuais, sendo a assistência estudantil uma importante estratégia a ser ampliada. Além disso, o processo de trabalho no Câmpus se deu, sobretudo, de forma mecanizada para atendimento à demanda de órgão de controle, sem reflexões coletivas aprofundadas.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6773810.14393/REPOD-v13n1a2024-67738Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738/37514Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Franciani Maria deSilva , Adriano Larentes da2024-01-25T10:44:46Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67738Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:44:46Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis Los desafíos de la política de permanencia y éxito en IFSC – Campus Florianópolis Continente Os desafios da política de permanência e êxito no IFSC – Câmpus Florianópolis Continente |
title |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis |
spellingShingle |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis Souza, Franciani Maria de Abandono Escolar Permanência e Êxito no IFSC Ensino School Dropout Permanence and Success at IFSC Teaching Abandono Escolar Permanencia y Éxito en el IFSC Enseñanza Souza, Franciani Maria de Abandono Escolar Permanência e Êxito no IFSC Ensino School Dropout Permanence and Success at IFSC Teaching Abandono Escolar Permanencia y Éxito en el IFSC Enseñanza |
title_short |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis |
title_full |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis |
title_fullStr |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis |
title_full_unstemmed |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis |
title_sort |
Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis |
author |
Souza, Franciani Maria de |
author_facet |
Souza, Franciani Maria de Souza, Franciani Maria de Silva , Adriano Larentes da Silva , Adriano Larentes da |
author_role |
author |
author2 |
Silva , Adriano Larentes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Franciani Maria de Silva , Adriano Larentes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Abandono Escolar Permanência e Êxito no IFSC Ensino School Dropout Permanence and Success at IFSC Teaching Abandono Escolar Permanencia y Éxito en el IFSC Enseñanza |
topic |
Abandono Escolar Permanência e Êxito no IFSC Ensino School Dropout Permanence and Success at IFSC Teaching Abandono Escolar Permanencia y Éxito en el IFSC Enseñanza |
description |
This paper aims to analyze the challenges for the policy of permanence and success at Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Continental Florianópolis, from the testimony of eight members from Local Commission and School Administration. The interviews were held between 2021 and 2022 and they show how occurred the local implantation of the Permanence and Success Plan of IFSC along the years of 2018 and 2019. This is a qualitative study with an exploratory nature, which operates with the methodologic approach of a documental research. In this text we conclude that the policy was specially characterized by data gathering and their application in specific actions in which assisting the students was an important strategy to be enhanced. Besides this, the work process within the campus happened foremost mechanically in order to answer the demand from the regulatory institution without significant and collective reflections. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738 10.14393/REPOD-v13n1a2024-67738 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n1a2024-67738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67738/37514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1822179213585678337 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n1a2024-67738 |