Use of PNAIC instruments in evaluation: implications for the school context
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60203 |
Resumo: | This work aims to present the dissonances and fragmentations regarding the concepts of literacy in official documents and policies. It also intends to discuss how materials originating from national literacy policies are appropriate in the school context. The study, bibliographic and documentary, analyzes an evaluative instrument developed by a Municipal Department of Education and adopted by schools where school reinforcement occurs, in which it is possible to infer the reference to learning rights presented in the PNAIC. In this way, the relevance of these policies in school spaces is understood, however, it demonstrates conceptual discontinuities in these government programs and how such materials can consist of a regulation of teaching practice. |
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Use of PNAIC instruments in evaluation: implications for the school contextUtilisation des instruments PNAIC dans l'évaluation: implications pour le contexte de l'écoleUtilização de instrumentos do PNAIC na avaliação: implicações para o contexto escolarAlfabetizaçãoPolítica EducacionalEducação BásicaLiteracyEducational politicsBasic educationAlphabétisationPolitique éducativeÉducation de baseThis work aims to present the dissonances and fragmentations regarding the concepts of literacy in official documents and policies. It also intends to discuss how materials originating from national literacy policies are appropriate in the school context. The study, bibliographic and documentary, analyzes an evaluative instrument developed by a Municipal Department of Education and adopted by schools where school reinforcement occurs, in which it is possible to infer the reference to learning rights presented in the PNAIC. In this way, the relevance of these policies in school spaces is understood, however, it demonstrates conceptual discontinuities in these government programs and how such materials can consist of a regulation of teaching practice.Ce travail vise à présenter les dissonances et les fragmentations concernant les concepts d'alphabétisation dans les documents et politiques officiels. Il a également l'intention de discuter de la manière dont les matériels issus des politiques nationales d'alphabétisation sont appropriés dans le contexte scolaire. L'étude, bibliographique et documentaire, analyse un instrument d'évaluation développé par un Département Municipal de l'Education et adopté par les écoles où le renforcement scolaire a lieu, dans lequel il est possible de déduire la référence aux droits d'apprentissage présentée dans le PNAIC. De cette manière, la pertinence de ces politiques dans les espaces scolaires est comprise, cependant, elle démontre des discontinuités conceptuelles dans ces programmes gouvernementaux et comment de tels matériels peuvent consister en une régulation de la pratique pédagogique.Este trabalho tem como objetivo apresentar as dissonâncias e fragmentações quanto aos conceitos de alfabetização em documentos e políticas educacionais. Também pretende discutir de que forma os materiais originários de políticas nacionais de alfabetização são apropriados no contexto escolar. O estudo, bibliográfico e documental, analisa um instrumento avaliativo elaborado por uma Secretaria Municipal de Educação e adotado por escolas em que ocorre o reforço escolar, no qual é possível inferir a referência aos direitos de aprendizagem apresentados no PNAIC. Desse modo, entende-se a relevância dessas políticas nos espaços escolares, não obstante, demonstra descontinuidades conceituais nesses programas governamentais e como tais materiais podem consistir em uma regulamentação da prática docente.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6020310.14393/REPOD-v10n2a2021-60203Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 612-629Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 612-629Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 612-629Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 612-6292238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60203/32276Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessLucca, Tatiana Andrade Fernandes deZacharias-Carolino, Aline Gasparini Osti, Andréia2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60203Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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