Reflections on the affirmation policy affirms in the sensu postgraduate course at Federal Institutes of Education: the issue of access and strict permanence of students

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Autor(a) principal: Arruda, Maria Auxiliadora Almeida
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67400
Resumo: The marking of racial difference is transformed in educational inequality. Thus, access and permanence in education is segmented by color/race and intensified us most advanced levels of schooling. The objective of this article is to make a theoretical discussion, privileging the academic-political production of decoloniality, on the need to analyses the policy of affirmative action in the stricto sensu graduate programs offered at the Federal Institutes (IFs) and the actions for the permanence of the students. Studies have privileged public universities, on the other hand, among the 4,602 accredited programs in Brazil, 150 are offered by the Federal Network of Professional Education, of which 53% are in IFs. This discussion strengthens the inclusion of ethnic-racial groups in higher education.
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spelling Reflections on the affirmation policy affirms in the sensu postgraduate course at Federal Institutes of Education: the issue of access and strict permanence of studentsReflexiones sobre la política de afirmación afirma en el posgrado sensu de los Institutos Federales de Educación: la cuestión del acceso y permanencia estricta de los estudiantesReflexões sobre a política de ação afirmativa na pós-graduação stricto sensu nos Institutos Federais de Educação: a questão do acesso e permanência dos discentes Ação afirmativaDecolonialidadePós-GraduaçãoInstitutos FederaisAffirmative actionDecolonialityGraduate studiesFederal InstitutesAcción afirmativaDecolonialidadPosgradoInstitutos FederalesThe marking of racial difference is transformed in educational inequality. Thus, access and permanence in education is segmented by color/race and intensified us most advanced levels of schooling. The objective of this article is to make a theoretical discussion, privileging the academic-political production of decoloniality, on the need to analyses the policy of affirmative action in the stricto sensu graduate programs offered at the Federal Institutes (IFs) and the actions for the permanence of the students. Studies have privileged public universities, on the other hand, among the 4,602 accredited programs in Brazil, 150 are offered by the Federal Network of Professional Education, of which 53% are in IFs. This discussion strengthens the inclusion of ethnic-racial groups in higher education.La marcación de la diferencia racial se transforma en desigualdad educativa. Así, el acceso y permanencia en la educación se segmenta por color/raza y se intensifica en los niveles más avanzados de escolaridad. El objetivo de este artículo es hacer una discusión teórica, privilegiando la producción académico-política de la decolonialidad, sobre la necesidad de analizar la política de acción afirmativa en los programas de posgrado stricto sensu ofrecidos en los Institutos Federales (IFs) y las acciones para la permanencia de los estudiantes. Los estudios tienen universidades públicas privilegiado, por otro lado, entre los 4.602 programas acreditados en Brasil, 150 son ofrecidos por la Red Federal de Educación Profesional, de los cuales el 53% están en FI. Esta discusión fortalece la inclusión de los grupos étnico-raciales en la educación superior.A marcação da diferença racial é transformada em desigualdade educacional. Assim, o acesso e a permanência na educação são segmentados por cor/raça e intensificada nos níveis mais avançados da escolarização. O objetivo deste artigo é fazer uma discussão teórica, privilegiando a produção acadêmica-política da decolonialidade, sobre a necessidade de análise da política de ação afirmativa nos programas de pós-graduação stricto sensu ofertados nos Institutos Federais (IFs) e das ações para permanência dos estudantes. Estudos têm privilegiado universidades públicas, por outro lado, dentre os 4.602 programas credenciados no Brasil, 150 são ofertados pela Rede Federal de Educação Profissional, dos quais 53% estão nos IFs. Essa discussão fortalece a inclusão dos grupos étnico-raciais na educação superior.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6740010.14393/REPOD-v12n2a2023-67400Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 890-908Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 890-908Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 890-908Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 890-9082238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67400/36089Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Maria Auxiliadora Almeida2023-05-18T23:34:30Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67400Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:30Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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Reflexões sobre a política de ação afirmativa na pós-graduação stricto sensu nos Institutos Federais de Educação: a questão do acesso e permanência dos discentes
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