New national curricular guidelines: individual, social or market needs?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Ana Palmira Soares dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Giordani, Camila Cunha Oliveira, Lima, Jacqueline Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395
Resumo: This paper shows the configuration of the new National Curricular Guidelines to the Professional Education in Brazil, based on the Resolution nº 1 of January 5, 2021. In this regulation, the National Education Council seeks identify signed commitments, ruptures and continuities related to the educational policies to the Professional Education, that was implemented since released the last National Constitution. According to the creators of the Resolution, this document unifies updates and overcomes the fragmentation presents in the previous documents, which are, Vocational-technical education (1999); Technological Education (2002), and Vocational-technical education in Secondary (2012).
id UFU-4_a053ac215f8c0f5142cea56ba8b0bab9
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65395
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling New national curricular guidelines: individual, social or market needs?Nuevas directrices curriculares nacionales: ¿necesidades individuales, sociales o de mercado?Novas diretrizes curriculares nacionais: necessidades individuais, sociais ou mercadológicas?Educação ProfissionalDiretrizes CurricularesPolíticas EducacionaisProfessional EducationCurricular GuidelinesEducational PoliciesEducación ProfesionalDirectrices curricularesPolíticas EducativasThis paper shows the configuration of the new National Curricular Guidelines to the Professional Education in Brazil, based on the Resolution nº 1 of January 5, 2021. In this regulation, the National Education Council seeks identify signed commitments, ruptures and continuities related to the educational policies to the Professional Education, that was implemented since released the last National Constitution. According to the creators of the Resolution, this document unifies updates and overcomes the fragmentation presents in the previous documents, which are, Vocational-technical education (1999); Technological Education (2002), and Vocational-technical education in Secondary (2012).Este artículo enseña la configuración de las nuevas Directrices Curriculares Nacionales para la Educación Profesional en Brasil, con base en la Resolución nº 1 de 5 de enero de 2021. En este reglamento, el Consejo Nacional de Educación busca identificar compromisos firmados, rupturas y continuidades relacionadas con las políticas educativas para la Educación Profesional que se implementaron desde la promulgación de la última Constitución Nacional. Según los redactores de la Resolución, este documento unifica actualizaciones y supera la fragmentación presente en los documentos anteriores, a saber, Educación técnico-profesional (1999); Educación Tecnológica (2002), y Educación Técnico-Profesional en Secundaria (2012). O presente trabalho aborda a configuração das novas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional - publicadas por meio da Resolução nº 1, de 5 de janeiro de 2021, do Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação - procurando identificar os compromissos firmados, as rupturas e as continuidades em relação às políticas para a Educação Profissional implementadas especialmente a partir da publicação da Constituição Federal. De acordo com os idealizadores do documento, a Resolução unifica, atualiza e supera a segmentação entre todos os níveis de ensino presentes nos documentos anteriores, a saber, o de1999, sobre a Educação Profissional de nível técnico, o de 2002, sobre a Educação Tecnológica, e o de 2012, sobre a Educação Profissional de nível médio.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6539510.14393/REPOD-v11n2a2022-65395Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-7622238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395/33707Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ana Palmira Soares dosGiordani, Camila Cunha OliveiraLima, Jacqueline Oliveira2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65395Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
Nuevas directrices curriculares nacionales: ¿necesidades individuales, sociales o de mercado?
Novas diretrizes curriculares nacionais: necessidades individuais, sociais ou mercadológicas?
title New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
spellingShingle New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
Santos, Ana Palmira Soares dos
Educação Profissional
Diretrizes Curriculares
Políticas Educacionais
Professional Education
Curricular Guidelines
Educational Policies
Educación Profesional
Directrices curriculares
Políticas Educativas
title_short New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
title_full New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
title_fullStr New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
title_full_unstemmed New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
title_sort New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
author Santos, Ana Palmira Soares dos
author_facet Santos, Ana Palmira Soares dos
Giordani, Camila Cunha Oliveira
Lima, Jacqueline Oliveira
author_role author
author2 Giordani, Camila Cunha Oliveira
Lima, Jacqueline Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Ana Palmira Soares dos
Giordani, Camila Cunha Oliveira
Lima, Jacqueline Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Profissional
Diretrizes Curriculares
Políticas Educacionais
Professional Education
Curricular Guidelines
Educational Policies
Educación Profesional
Directrices curriculares
Políticas Educativas
topic Educação Profissional
Diretrizes Curriculares
Políticas Educacionais
Professional Education
Curricular Guidelines
Educational Policies
Educación Profesional
Directrices curriculares
Políticas Educativas
description This paper shows the configuration of the new National Curricular Guidelines to the Professional Education in Brazil, based on the Resolution nº 1 of January 5, 2021. In this regulation, the National Education Council seeks identify signed commitments, ruptures and continuities related to the educational policies to the Professional Education, that was implemented since released the last National Constitution. According to the creators of the Resolution, this document unifies updates and overcomes the fragmentation presents in the previous documents, which are, Vocational-technical education (1999); Technological Education (2002), and Vocational-technical education in Secondary (2012).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395
10.14393/REPOD-v11n2a2022-65395
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65395
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395/33707
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960757534720