New national curricular guidelines: individual, social or market needs?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395 |
Resumo: | This paper shows the configuration of the new National Curricular Guidelines to the Professional Education in Brazil, based on the Resolution nº 1 of January 5, 2021. In this regulation, the National Education Council seeks identify signed commitments, ruptures and continuities related to the educational policies to the Professional Education, that was implemented since released the last National Constitution. According to the creators of the Resolution, this document unifies updates and overcomes the fragmentation presents in the previous documents, which are, Vocational-technical education (1999); Technological Education (2002), and Vocational-technical education in Secondary (2012). |
id |
UFU-4_a053ac215f8c0f5142cea56ba8b0bab9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65395 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs?Nuevas directrices curriculares nacionales: ¿necesidades individuales, sociales o de mercado?Novas diretrizes curriculares nacionais: necessidades individuais, sociais ou mercadológicas?Educação ProfissionalDiretrizes CurricularesPolíticas EducacionaisProfessional EducationCurricular GuidelinesEducational PoliciesEducación ProfesionalDirectrices curricularesPolíticas EducativasThis paper shows the configuration of the new National Curricular Guidelines to the Professional Education in Brazil, based on the Resolution nº 1 of January 5, 2021. In this regulation, the National Education Council seeks identify signed commitments, ruptures and continuities related to the educational policies to the Professional Education, that was implemented since released the last National Constitution. According to the creators of the Resolution, this document unifies updates and overcomes the fragmentation presents in the previous documents, which are, Vocational-technical education (1999); Technological Education (2002), and Vocational-technical education in Secondary (2012).Este artículo enseña la configuración de las nuevas Directrices Curriculares Nacionales para la Educación Profesional en Brasil, con base en la Resolución nº 1 de 5 de enero de 2021. En este reglamento, el Consejo Nacional de Educación busca identificar compromisos firmados, rupturas y continuidades relacionadas con las políticas educativas para la Educación Profesional que se implementaron desde la promulgación de la última Constitución Nacional. Según los redactores de la Resolución, este documento unifica actualizaciones y supera la fragmentación presente en los documentos anteriores, a saber, Educación técnico-profesional (1999); Educación Tecnológica (2002), y Educación Técnico-Profesional en Secundaria (2012). O presente trabalho aborda a configuração das novas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional - publicadas por meio da Resolução nº 1, de 5 de janeiro de 2021, do Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação - procurando identificar os compromissos firmados, as rupturas e as continuidades em relação às políticas para a Educação Profissional implementadas especialmente a partir da publicação da Constituição Federal. De acordo com os idealizadores do documento, a Resolução unifica, atualiza e supera a segmentação entre todos os níveis de ensino presentes nos documentos anteriores, a saber, o de1999, sobre a Educação Profissional de nível técnico, o de 2002, sobre a Educação Tecnológica, e o de 2012, sobre a Educação Profissional de nível médio.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6539510.14393/REPOD-v11n2a2022-65395Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-7622238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395/33707Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ana Palmira Soares dosGiordani, Camila Cunha OliveiraLima, Jacqueline Oliveira2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65395Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs? Nuevas directrices curriculares nacionales: ¿necesidades individuales, sociales o de mercado? Novas diretrizes curriculares nacionais: necessidades individuais, sociais ou mercadológicas? |
title |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs? |
spellingShingle |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs? Santos, Ana Palmira Soares dos Educação Profissional Diretrizes Curriculares Políticas Educacionais Professional Education Curricular Guidelines Educational Policies Educación Profesional Directrices curriculares Políticas Educativas |
title_short |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs? |
title_full |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs? |
title_fullStr |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs? |
title_full_unstemmed |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs? |
title_sort |
New national curricular guidelines: individual, social or market needs? |
author |
Santos, Ana Palmira Soares dos |
author_facet |
Santos, Ana Palmira Soares dos Giordani, Camila Cunha Oliveira Lima, Jacqueline Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Giordani, Camila Cunha Oliveira Lima, Jacqueline Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ana Palmira Soares dos Giordani, Camila Cunha Oliveira Lima, Jacqueline Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Profissional Diretrizes Curriculares Políticas Educacionais Professional Education Curricular Guidelines Educational Policies Educación Profesional Directrices curriculares Políticas Educativas |
topic |
Educação Profissional Diretrizes Curriculares Políticas Educacionais Professional Education Curricular Guidelines Educational Policies Educación Profesional Directrices curriculares Políticas Educativas |
description |
This paper shows the configuration of the new National Curricular Guidelines to the Professional Education in Brazil, based on the Resolution nº 1 of January 5, 2021. In this regulation, the National Education Council seeks identify signed commitments, ruptures and continuities related to the educational policies to the Professional Education, that was implemented since released the last National Constitution. According to the creators of the Resolution, this document unifies updates and overcomes the fragmentation presents in the previous documents, which are, Vocational-technical education (1999); Technological Education (2002), and Vocational-technical education in Secondary (2012). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65395 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n2a2022-65395 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65395/33707 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 743-762 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960757534720 |