Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Tatiana Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Molina, Karina Soledad Maldonado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130
Resumo: This work aimed to analyze the Institutional Development Plans of ten Brazilian Public Universities, with a General Index of Courses in range 5, in order to verify the process of educational inclusion of students with disabilities. The Institutional Development Plan is one of the most important documents of Higher Education Institutions. This document presents the school and its policies, constituting a management tool. From a descriptive documental analysis, it was found that we still have public institutions that do not even include students with disabilities in their selection processes and that although efforts are made to promote accessibility, there is still a long way to go for the Brazilian public university is prepared to educate everyone and recognizes that inclusion is a right and not an act of assistance.
id UFU-4_a67cf1b90aec29d75f1a071d670785e1
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68130
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities Planes de desarrollo institucional: un diálogo con la inclusion educacional de personas con discapacidad Planos de desenvolvimento institucional: um diálogo com a inclusão educacional de pessoas com deficiênciaEnsino SuperiorGestão EducacionalInclusãoPCDEducational ManagementHigher EducationInclusionEnseñanza SuperiorGestión EducativaInclusionThis work aimed to analyze the Institutional Development Plans of ten Brazilian Public Universities, with a General Index of Courses in range 5, in order to verify the process of educational inclusion of students with disabilities. The Institutional Development Plan is one of the most important documents of Higher Education Institutions. This document presents the school and its policies, constituting a management tool. From a descriptive documental analysis, it was found that we still have public institutions that do not even include students with disabilities in their selection processes and that although efforts are made to promote accessibility, there is still a long way to go for the Brazilian public university is prepared to educate everyone and recognizes that inclusion is a right and not an act of assistance.Este artículo tiene como como objetivo presenter el análise de los Planes de Desarrollo Institucional de 10 Instituciones de Educación Pública en Brasil, con el Índice General de Cursos en el rango 5, con el fin de mostrar el proceso de inclusión educativa de estudiantes con discapacidad. El Plan de Desarrollo Institucional es uno de los documentos más importantes de las Instituciones de Educación Superior, ya que contiene un panorama de la institución y sus políticas, constituyendo un instrumento de apoyo a la planificación y gestión. A partir de un análisis descriptivo de documentos, se constató que aún tenemos instituciones públicas que ni siquiera incluyen a estudiantes con discapacidad en sus procesos de selección y que, aunque se realizan esfuerzos para promover accesibilidad, aún queda un largo camino por recorrer por la universidad pública brasileña. Que no está preparada todabia para educar a todos y que no reconoce que la inclusión como un derecho mas como un acto de asistencia.Esta pesquisa objetivou analisar os PDIs de 10 Instituições de Ensino Públicas Brasileiras, com IGC na faixa 5, a fim de verificar o processo de inclusão educacional de alunos com deficiência. O PDI é um dos mais importantes documentos das Instituições de Ensino Superior. Esse documento apresenta a IES e suas políticas, constituindo-se em uma ferramenta de gestão. A partir de uma análise de cunho descritivo documental constatou-se que ainda temos IES públicas que sequer contemplam os alunos com deficiência em seus processos de seleção e que embora esforços sejam realizados no sentido de promover acessibilidade, ainda se tem um longo caminho para que a universidade pública brasileira esteja preparada para educar a todos e que reconheça que a inclusão é um direito e não um ato assistencial.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6813010.14393/REPOD-v12n3a2023-68130Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-10762238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130/36370https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130/36371Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Tatiana RodriguesMolina, Karina Soledad Maldonado2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68130Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
Planes de desarrollo institucional: un diálogo con la inclusion educacional de personas con discapacidad
Planos de desenvolvimento institucional: um diálogo com a inclusão educacional de pessoas com deficiência
title Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
spellingShingle Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
Carneiro, Tatiana Rodrigues
Ensino Superior
Gestão Educacional
Inclusão
PCD
Educational Management
Higher Education
Inclusion
Enseñanza Superior
Gestión Educativa
Inclusion
title_short Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
title_full Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
title_fullStr Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
title_full_unstemmed Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
title_sort Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
author Carneiro, Tatiana Rodrigues
author_facet Carneiro, Tatiana Rodrigues
Molina, Karina Soledad Maldonado
author_role author
author2 Molina, Karina Soledad Maldonado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Tatiana Rodrigues
Molina, Karina Soledad Maldonado
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior
Gestão Educacional
Inclusão
PCD
Educational Management
Higher Education
Inclusion
Enseñanza Superior
Gestión Educativa
Inclusion
topic Ensino Superior
Gestão Educacional
Inclusão
PCD
Educational Management
Higher Education
Inclusion
Enseñanza Superior
Gestión Educativa
Inclusion
description This work aimed to analyze the Institutional Development Plans of ten Brazilian Public Universities, with a General Index of Courses in range 5, in order to verify the process of educational inclusion of students with disabilities. The Institutional Development Plan is one of the most important documents of Higher Education Institutions. This document presents the school and its policies, constituting a management tool. From a descriptive documental analysis, it was found that we still have public institutions that do not even include students with disabilities in their selection processes and that although efforts are made to promote accessibility, there is still a long way to go for the Brazilian public university is prepared to educate everyone and recognizes that inclusion is a right and not an act of assistance.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68130
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68130
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130/36370
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130/36371
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961660358656