Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130 |
Resumo: | This work aimed to analyze the Institutional Development Plans of ten Brazilian Public Universities, with a General Index of Courses in range 5, in order to verify the process of educational inclusion of students with disabilities. The Institutional Development Plan is one of the most important documents of Higher Education Institutions. This document presents the school and its policies, constituting a management tool. From a descriptive documental analysis, it was found that we still have public institutions that do not even include students with disabilities in their selection processes and that although efforts are made to promote accessibility, there is still a long way to go for the Brazilian public university is prepared to educate everyone and recognizes that inclusion is a right and not an act of assistance. |
id |
UFU-4_a67cf1b90aec29d75f1a071d670785e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68130 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities Planes de desarrollo institucional: un diálogo con la inclusion educacional de personas con discapacidad Planos de desenvolvimento institucional: um diálogo com a inclusão educacional de pessoas com deficiênciaEnsino SuperiorGestão EducacionalInclusãoPCDEducational ManagementHigher EducationInclusionEnseñanza SuperiorGestión EducativaInclusionThis work aimed to analyze the Institutional Development Plans of ten Brazilian Public Universities, with a General Index of Courses in range 5, in order to verify the process of educational inclusion of students with disabilities. The Institutional Development Plan is one of the most important documents of Higher Education Institutions. This document presents the school and its policies, constituting a management tool. From a descriptive documental analysis, it was found that we still have public institutions that do not even include students with disabilities in their selection processes and that although efforts are made to promote accessibility, there is still a long way to go for the Brazilian public university is prepared to educate everyone and recognizes that inclusion is a right and not an act of assistance.Este artículo tiene como como objetivo presenter el análise de los Planes de Desarrollo Institucional de 10 Instituciones de Educación Pública en Brasil, con el Índice General de Cursos en el rango 5, con el fin de mostrar el proceso de inclusión educativa de estudiantes con discapacidad. El Plan de Desarrollo Institucional es uno de los documentos más importantes de las Instituciones de Educación Superior, ya que contiene un panorama de la institución y sus políticas, constituyendo un instrumento de apoyo a la planificación y gestión. A partir de un análisis descriptivo de documentos, se constató que aún tenemos instituciones públicas que ni siquiera incluyen a estudiantes con discapacidad en sus procesos de selección y que, aunque se realizan esfuerzos para promover accesibilidad, aún queda un largo camino por recorrer por la universidad pública brasileña. Que no está preparada todabia para educar a todos y que no reconoce que la inclusión como un derecho mas como un acto de asistencia.Esta pesquisa objetivou analisar os PDIs de 10 Instituições de Ensino Públicas Brasileiras, com IGC na faixa 5, a fim de verificar o processo de inclusão educacional de alunos com deficiência. O PDI é um dos mais importantes documentos das Instituições de Ensino Superior. Esse documento apresenta a IES e suas políticas, constituindo-se em uma ferramenta de gestão. A partir de uma análise de cunho descritivo documental constatou-se que ainda temos IES públicas que sequer contemplam os alunos com deficiência em seus processos de seleção e que embora esforços sejam realizados no sentido de promover acessibilidade, ainda se tem um longo caminho para que a universidade pública brasileira esteja preparada para educar a todos e que reconheça que a inclusão é um direito e não um ato assistencial.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6813010.14393/REPOD-v12n3a2023-68130Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-10762238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130/36370https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130/36371Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Tatiana RodriguesMolina, Karina Soledad Maldonado2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68130Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities Planes de desarrollo institucional: un diálogo con la inclusion educacional de personas con discapacidad Planos de desenvolvimento institucional: um diálogo com a inclusão educacional de pessoas com deficiência |
title |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities |
spellingShingle |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities Carneiro, Tatiana Rodrigues Ensino Superior Gestão Educacional Inclusão PCD Educational Management Higher Education Inclusion Enseñanza Superior Gestión Educativa Inclusion |
title_short |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities |
title_full |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities |
title_fullStr |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities |
title_full_unstemmed |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities |
title_sort |
Institutional development plans: a dialogue with the educational inclusion of people with disabilities |
author |
Carneiro, Tatiana Rodrigues |
author_facet |
Carneiro, Tatiana Rodrigues Molina, Karina Soledad Maldonado |
author_role |
author |
author2 |
Molina, Karina Soledad Maldonado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Tatiana Rodrigues Molina, Karina Soledad Maldonado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Superior Gestão Educacional Inclusão PCD Educational Management Higher Education Inclusion Enseñanza Superior Gestión Educativa Inclusion |
topic |
Ensino Superior Gestão Educacional Inclusão PCD Educational Management Higher Education Inclusion Enseñanza Superior Gestión Educativa Inclusion |
description |
This work aimed to analyze the Institutional Development Plans of ten Brazilian Public Universities, with a General Index of Courses in range 5, in order to verify the process of educational inclusion of students with disabilities. The Institutional Development Plan is one of the most important documents of Higher Education Institutions. This document presents the school and its policies, constituting a management tool. From a descriptive documental analysis, it was found that we still have public institutions that do not even include students with disabilities in their selection processes and that although efforts are made to promote accessibility, there is still a long way to go for the Brazilian public university is prepared to educate everyone and recognizes that inclusion is a right and not an act of assistance. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68130 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68130 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130/36370 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68130/36371 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1057-1076 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961660358656 |