The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397 |
Resumo: | The research aimed to understand the relationship between flow correction policies and the Human Capital Theory from the age-grade distortion in the northern region of Brazil. Between the questions, stands out: what are the contexts of age-grade distortion in the Rondonia Amazon? In methodological terms, bibliographic research and official and statistical documents from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) and Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) were used. A potential influence was identified among Theodore Schultz's Theory of Human Capital (1966) and the flow correction educational policies implemented in Brazil since the 1970s in the Amazon region of Rondônia. |
id |
UFU-4_b4115107627b968cf4775f5759558a84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65397 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian AmazonLa Teoría del Capital Humano y las políticas de corrección de flujos: un recorte educativo sobre la Amazonía RondonianaA Teoria do Capital Humano e as políticas de correção de fluxo: um recorte educacional da Amazônia Rondoniense Teoria do Capital HumanoPolíticas de correção de fluxoDistorção idade-sérieAmazônia rondonienseEscolas ruraisHuman Capital TheoryFlow correction policiesAge-grade distortionRondonian AmazonRural schoolsTeoría del Capital HumanoPolíticas de corrección de flujoDistorsión edad-gradoAmazonía RondonianaEscuelas ruralesThe research aimed to understand the relationship between flow correction policies and the Human Capital Theory from the age-grade distortion in the northern region of Brazil. Between the questions, stands out: what are the contexts of age-grade distortion in the Rondonia Amazon? In methodological terms, bibliographic research and official and statistical documents from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) and Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) were used. A potential influence was identified among Theodore Schultz's Theory of Human Capital (1966) and the flow correction educational policies implemented in Brazil since the 1970s in the Amazon region of Rondônia.La investigación tuvo como objetivo comprender la relación entre las políticas de corrección de flujo y la Teoría del Capital Humano a partir de la distorsión edad-grado en la región norte de Brasil. Entre las indagaciones se destacan las siguientes: ¿cuáles son los contextos de distorsión de edad-grado en la región de la Amazonía Rondoniana? En términos metodológicos, se utilizaron investigaciones bibliográficas y documentos oficiales y estadísticos del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio (Inep), Sistema de Evaluación de la Educación Básica (Saeb) e Índice de Desarrollo de la Educación Básica (Ideb). Se identificó una influencia potencial entre la Teoría del Capital Humano de Theodore Schultz (1966) y las políticas educativas de corrección de flujo implementadas en Brasil desde la década de 1970 en la región amazónica de Rondônia.A pesquisa objetivou compreender a relação entre políticas de correção de fluxo e a Teoria do Capital Humano a partir da distorção idade-série na região norte do Brasil. Entre as indagações destaca-se: quais os contextos da distorção idade-série na Amazônia rondoniense? Em termos metodológico, utilizou-se pesquisa bibliográfica e documentos oficiais e estatísticos do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) e Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Identificou-se potencial influência entre a Teoria do Capital Humano de Theodore Schultz (1966) e as políticas educacionais de correção de fluxo implementadas no Brasil desde a década de 1970 na Amazônia rondoniense.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6539710.14393/REPOD-v11n2a2022-65397Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-7932238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397/33709Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatias, Juliana CândidoBarros, Josemir Almeida2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65397Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon La Teoría del Capital Humano y las políticas de corrección de flujos: un recorte educativo sobre la Amazonía Rondoniana A Teoria do Capital Humano e as políticas de correção de fluxo: um recorte educacional da Amazônia Rondoniense |
title |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon |
spellingShingle |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon Matias, Juliana Cândido Teoria do Capital Humano Políticas de correção de fluxo Distorção idade-série Amazônia rondoniense Escolas rurais Human Capital Theory Flow correction policies Age-grade distortion Rondonian Amazon Rural schools Teoría del Capital Humano Políticas de corrección de flujo Distorsión edad-grado Amazonía Rondoniana Escuelas rurales |
title_short |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon |
title_full |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon |
title_fullStr |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon |
title_full_unstemmed |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon |
title_sort |
The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon |
author |
Matias, Juliana Cândido |
author_facet |
Matias, Juliana Cândido Barros, Josemir Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Josemir Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matias, Juliana Cândido Barros, Josemir Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria do Capital Humano Políticas de correção de fluxo Distorção idade-série Amazônia rondoniense Escolas rurais Human Capital Theory Flow correction policies Age-grade distortion Rondonian Amazon Rural schools Teoría del Capital Humano Políticas de corrección de flujo Distorsión edad-grado Amazonía Rondoniana Escuelas rurales |
topic |
Teoria do Capital Humano Políticas de correção de fluxo Distorção idade-série Amazônia rondoniense Escolas rurais Human Capital Theory Flow correction policies Age-grade distortion Rondonian Amazon Rural schools Teoría del Capital Humano Políticas de corrección de flujo Distorsión edad-grado Amazonía Rondoniana Escuelas rurales |
description |
The research aimed to understand the relationship between flow correction policies and the Human Capital Theory from the age-grade distortion in the northern region of Brazil. Between the questions, stands out: what are the contexts of age-grade distortion in the Rondonia Amazon? In methodological terms, bibliographic research and official and statistical documents from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) and Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) were used. A potential influence was identified among Theodore Schultz's Theory of Human Capital (1966) and the flow correction educational policies implemented in Brazil since the 1970s in the Amazon region of Rondônia. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65397 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n2a2022-65397 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397/33709 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960762777600 |