The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matias, Juliana Cândido
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barros, Josemir Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397
Resumo: The research aimed to understand the relationship between flow correction policies and the Human Capital Theory from the age-grade distortion in the northern region of Brazil. Between the questions, stands out: what are the contexts of age-grade distortion in the Rondonia Amazon? In methodological terms, bibliographic research and official and statistical documents from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) and Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) were used. A potential influence was identified among Theodore Schultz's Theory of Human Capital (1966) and the flow correction educational policies implemented in Brazil since the 1970s in the Amazon region of Rondônia.
id UFU-4_b4115107627b968cf4775f5759558a84
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65397
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian AmazonLa Teoría del Capital Humano y las políticas de corrección de flujos: un recorte educativo sobre la Amazonía RondonianaA Teoria do Capital Humano e as políticas de correção de fluxo: um recorte educacional da Amazônia Rondoniense Teoria do Capital HumanoPolíticas de correção de fluxoDistorção idade-sérieAmazônia rondonienseEscolas ruraisHuman Capital TheoryFlow correction policiesAge-grade distortionRondonian AmazonRural schoolsTeoría del Capital HumanoPolíticas de corrección de flujoDistorsión edad-gradoAmazonía RondonianaEscuelas ruralesThe research aimed to understand the relationship between flow correction policies and the Human Capital Theory from the age-grade distortion in the northern region of Brazil. Between the questions, stands out: what are the contexts of age-grade distortion in the Rondonia Amazon? In methodological terms, bibliographic research and official and statistical documents from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) and Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) were used. A potential influence was identified among Theodore Schultz's Theory of Human Capital (1966) and the flow correction educational policies implemented in Brazil since the 1970s in the Amazon region of Rondônia.La investigación tuvo como objetivo comprender la relación entre las políticas de corrección de flujo y la Teoría del Capital Humano a partir de la distorsión edad-grado en la región norte de Brasil. Entre las indagaciones se destacan las siguientes: ¿cuáles son los contextos de distorsión de edad-grado en la región de la Amazonía Rondoniana? En términos metodológicos, se utilizaron investigaciones bibliográficas y documentos oficiales y estadísticos del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio (Inep), Sistema de Evaluación de la Educación Básica (Saeb) e Índice de Desarrollo de la Educación Básica (Ideb). Se identificó una influencia potencial entre la Teoría del Capital Humano de Theodore Schultz (1966) y las políticas educativas de corrección de flujo implementadas en Brasil desde la década de 1970 en la región amazónica de Rondônia.A pesquisa objetivou compreender a relação entre políticas de correção de fluxo e a Teoria do Capital Humano a partir da distorção idade-série na região norte do Brasil. Entre as indagações destaca-se: quais os contextos da distorção idade-série na Amazônia rondoniense? Em termos metodológico, utilizou-se pesquisa bibliográfica e documentos oficiais e estatísticos do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) e Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Identificou-se potencial influência entre a Teoria do Capital Humano de Theodore Schultz (1966) e as políticas educacionais de correção de fluxo implementadas no Brasil desde a década de 1970 na Amazônia rondoniense.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6539710.14393/REPOD-v11n2a2022-65397Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-7932238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397/33709Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatias, Juliana CândidoBarros, Josemir Almeida2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65397Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
La Teoría del Capital Humano y las políticas de corrección de flujos: un recorte educativo sobre la Amazonía Rondoniana
A Teoria do Capital Humano e as políticas de correção de fluxo: um recorte educacional da Amazônia Rondoniense
title The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
spellingShingle The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
Matias, Juliana Cândido
Teoria do Capital Humano
Políticas de correção de fluxo
Distorção idade-série
Amazônia rondoniense
Escolas rurais
Human Capital Theory
Flow correction policies
Age-grade distortion
Rondonian Amazon
Rural schools
Teoría del Capital Humano
Políticas de corrección de flujo
Distorsión edad-grado
Amazonía Rondoniana
Escuelas rurales
title_short The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
title_full The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
title_fullStr The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
title_full_unstemmed The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
title_sort The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon
author Matias, Juliana Cândido
author_facet Matias, Juliana Cândido
Barros, Josemir Almeida
author_role author
author2 Barros, Josemir Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matias, Juliana Cândido
Barros, Josemir Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria do Capital Humano
Políticas de correção de fluxo
Distorção idade-série
Amazônia rondoniense
Escolas rurais
Human Capital Theory
Flow correction policies
Age-grade distortion
Rondonian Amazon
Rural schools
Teoría del Capital Humano
Políticas de corrección de flujo
Distorsión edad-grado
Amazonía Rondoniana
Escuelas rurales
topic Teoria do Capital Humano
Políticas de correção de fluxo
Distorção idade-série
Amazônia rondoniense
Escolas rurais
Human Capital Theory
Flow correction policies
Age-grade distortion
Rondonian Amazon
Rural schools
Teoría del Capital Humano
Políticas de corrección de flujo
Distorsión edad-grado
Amazonía Rondoniana
Escuelas rurales
description The research aimed to understand the relationship between flow correction policies and the Human Capital Theory from the age-grade distortion in the northern region of Brazil. Between the questions, stands out: what are the contexts of age-grade distortion in the Rondonia Amazon? In methodological terms, bibliographic research and official and statistical documents from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) and Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) were used. A potential influence was identified among Theodore Schultz's Theory of Human Capital (1966) and the flow correction educational policies implemented in Brazil since the 1970s in the Amazon region of Rondônia.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397
10.14393/REPOD-v11n2a2022-65397
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397/33709
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 781-793
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960762777600