Inequalities in the French school system, including in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Joiciane Aparecida de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: fra
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926
Resumo: If school is perceived as an opportunity for all children, it is more so for those from the working classes, who dream of reaching a better socio-professional status than that of their parents. However, instead of giving everyone an opportunity, the French school system seems to function well as a selection and recruitment agency (Chauvel, 2004). In this work, we carried out a documentary research, of a critical-analytical nature, on the current inequalities in the French education system. For this, we have taken into consideration the different currents of the sociology of education and the movements of demand for more social justice throughout history.
id UFU-4_b951fb251fc1b502498f258ff4d5ffb7
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68926
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Inequalities in the French school system, including in higher educationDesigualdades en el sistema escolar francés, incluso en la educación superiorLes inégalités dans le système scolaire français, y compris dans l’ enseignement supérieurDesigualdades no sistema de ensino francês, inclusive no ensino superiorDesigualdadeSistema escolarFrançaEnsino SuperiorInequalitySchool systemFranceHigher EducationInégalitésSystème scolaireFranceEnseignement supérieurDesigualdadSistema escolarFranciaEnseñanza superiorIf school is perceived as an opportunity for all children, it is more so for those from the working classes, who dream of reaching a better socio-professional status than that of their parents. However, instead of giving everyone an opportunity, the French school system seems to function well as a selection and recruitment agency (Chauvel, 2004). In this work, we carried out a documentary research, of a critical-analytical nature, on the current inequalities in the French education system. For this, we have taken into consideration the different currents of the sociology of education and the movements of demand for more social justice throughout history.Si la escuela es percibida como una oportunidad para todos los niños, lo es todavia más para los de las clases trabajadoras, que sueñan con alcanzar un estatus socioprofesional mejor que el de sus padres. Sin embargo, en lugar de dar una oportunidad a todos, el sistema escolar francés parece funcionar como una agencia de selección y contratación (Chauvel, 2004). En este trabajo realizamos una investigación documental, de carácter crítico-analítico, sobre las desigualdades actuales en el sistema educativo francés. Para esto, hemos tomado en consideración las distintas corrientes de la sociología de la educación y los movimientos de reivindicación de más justicia social a lo largo de la historia.Si l’école est perçue comme une chance pour tous les enfants, elle l’est davantage pour ceux des classes populaires, qui rêvent d’accéder à un statut socioprofessionnel meilleur que celui de leurs parents. Cependant, au lieu de donner une opportunité à tous, le système scolaire français semble bien fonctionner comme une agence de sélection et de recrutement (Chauvel, 2004). Dans ce travail, nous avons réalisé une recherche documentaire, de caractère critique-analytique, sur les inégalités dans le système d’enseignement français. Pour cela, nous avons pris en considération les différents courants de la sociologie de l’éducation et les mouvements de revendication pour plus de justice sociale au long de l’histoire.Se a escola é percebida como uma oportunidade para todas as crianças é, entretanto, mais para aquelas da classe trabalhadora, que sonham em alcançar um status socioprofissional, melhor do que o dos seus pais. Contudo, diferentemente de dar uma oportunidade a todos, o sistema escolar francês parece funcionar como uma agência de seleção e contratação (CHAUVEL, 2004). Neste trabalho, realizamos uma investigação documental, de caráter crítico-analítico, sobre as desigualdades do sistema educativo francês. Para tanto, levamos em consideração as distintas correntes da sociologia da educação e os movimentos de reinvindicação por mais justiça social ao longo da história.Universidade Federal de Uberlândia2023-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionFrancês (França)application/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6892610.14393/REPOD-v11n3a2022-68926Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-11732238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUfrahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926/35956Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Joiciane Aparecida de2023-05-19T21:08:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68926Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-19T21:08:05Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Inequalities in the French school system, including in higher education
Desigualdades en el sistema escolar francés, incluso en la educación superior
Les inégalités dans le système scolaire français, y compris dans l’ enseignement supérieur
Desigualdades no sistema de ensino francês, inclusive no ensino superior
title Inequalities in the French school system, including in higher education
spellingShingle Inequalities in the French school system, including in higher education
Souza, Joiciane Aparecida de
Desigualdade
Sistema escolar
França
Ensino Superior
Inequality
School system
France
Higher Education
Inégalités
Système scolaire
France
Enseignement supérieur
Desigualdad
Sistema escolar
Francia
Enseñanza superior
title_short Inequalities in the French school system, including in higher education
title_full Inequalities in the French school system, including in higher education
title_fullStr Inequalities in the French school system, including in higher education
title_full_unstemmed Inequalities in the French school system, including in higher education
title_sort Inequalities in the French school system, including in higher education
author Souza, Joiciane Aparecida de
author_facet Souza, Joiciane Aparecida de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Joiciane Aparecida de
dc.subject.por.fl_str_mv Desigualdade
Sistema escolar
França
Ensino Superior
Inequality
School system
France
Higher Education
Inégalités
Système scolaire
France
Enseignement supérieur
Desigualdad
Sistema escolar
Francia
Enseñanza superior
topic Desigualdade
Sistema escolar
França
Ensino Superior
Inequality
School system
France
Higher Education
Inégalités
Système scolaire
France
Enseignement supérieur
Desigualdad
Sistema escolar
Francia
Enseñanza superior
description If school is perceived as an opportunity for all children, it is more so for those from the working classes, who dream of reaching a better socio-professional status than that of their parents. However, instead of giving everyone an opportunity, the French school system seems to function well as a selection and recruitment agency (Chauvel, 2004). In this work, we carried out a documentary research, of a critical-analytical nature, on the current inequalities in the French education system. For this, we have taken into consideration the different currents of the sociology of education and the movements of demand for more social justice throughout history.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Francês (França)
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926
10.14393/REPOD-v11n3a2022-68926
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n3a2022-68926
dc.language.iso.fl_str_mv fra
language fra
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926/35956
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961712787456