Inequalities in the French school system, including in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | fra |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926 |
Resumo: | If school is perceived as an opportunity for all children, it is more so for those from the working classes, who dream of reaching a better socio-professional status than that of their parents. However, instead of giving everyone an opportunity, the French school system seems to function well as a selection and recruitment agency (Chauvel, 2004). In this work, we carried out a documentary research, of a critical-analytical nature, on the current inequalities in the French education system. For this, we have taken into consideration the different currents of the sociology of education and the movements of demand for more social justice throughout history. |
id |
UFU-4_b951fb251fc1b502498f258ff4d5ffb7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68926 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Inequalities in the French school system, including in higher educationDesigualdades en el sistema escolar francés, incluso en la educación superiorLes inégalités dans le système scolaire français, y compris dans l’ enseignement supérieurDesigualdades no sistema de ensino francês, inclusive no ensino superiorDesigualdadeSistema escolarFrançaEnsino SuperiorInequalitySchool systemFranceHigher EducationInégalitésSystème scolaireFranceEnseignement supérieurDesigualdadSistema escolarFranciaEnseñanza superiorIf school is perceived as an opportunity for all children, it is more so for those from the working classes, who dream of reaching a better socio-professional status than that of their parents. However, instead of giving everyone an opportunity, the French school system seems to function well as a selection and recruitment agency (Chauvel, 2004). In this work, we carried out a documentary research, of a critical-analytical nature, on the current inequalities in the French education system. For this, we have taken into consideration the different currents of the sociology of education and the movements of demand for more social justice throughout history.Si la escuela es percibida como una oportunidad para todos los niños, lo es todavia más para los de las clases trabajadoras, que sueñan con alcanzar un estatus socioprofesional mejor que el de sus padres. Sin embargo, en lugar de dar una oportunidad a todos, el sistema escolar francés parece funcionar como una agencia de selección y contratación (Chauvel, 2004). En este trabajo realizamos una investigación documental, de carácter crítico-analítico, sobre las desigualdades actuales en el sistema educativo francés. Para esto, hemos tomado en consideración las distintas corrientes de la sociología de la educación y los movimientos de reivindicación de más justicia social a lo largo de la historia.Si l’école est perçue comme une chance pour tous les enfants, elle l’est davantage pour ceux des classes populaires, qui rêvent d’accéder à un statut socioprofessionnel meilleur que celui de leurs parents. Cependant, au lieu de donner une opportunité à tous, le système scolaire français semble bien fonctionner comme une agence de sélection et de recrutement (Chauvel, 2004). Dans ce travail, nous avons réalisé une recherche documentaire, de caractère critique-analytique, sur les inégalités dans le système d’enseignement français. Pour cela, nous avons pris en considération les différents courants de la sociologie de l’éducation et les mouvements de revendication pour plus de justice sociale au long de l’histoire.Se a escola é percebida como uma oportunidade para todas as crianças é, entretanto, mais para aquelas da classe trabalhadora, que sonham em alcançar um status socioprofissional, melhor do que o dos seus pais. Contudo, diferentemente de dar uma oportunidade a todos, o sistema escolar francês parece funcionar como uma agência de seleção e contratação (CHAUVEL, 2004). Neste trabalho, realizamos uma investigação documental, de caráter crítico-analítico, sobre as desigualdades do sistema educativo francês. Para tanto, levamos em consideração as distintas correntes da sociologia da educação e os movimentos de reinvindicação por mais justiça social ao longo da história.Universidade Federal de Uberlândia2023-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionFrancês (França)application/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6892610.14393/REPOD-v11n3a2022-68926Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-11732238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUfrahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926/35956Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Joiciane Aparecida de2023-05-19T21:08:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68926Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-19T21:08:05Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inequalities in the French school system, including in higher education Desigualdades en el sistema escolar francés, incluso en la educación superior Les inégalités dans le système scolaire français, y compris dans l’ enseignement supérieur Desigualdades no sistema de ensino francês, inclusive no ensino superior |
title |
Inequalities in the French school system, including in higher education |
spellingShingle |
Inequalities in the French school system, including in higher education Souza, Joiciane Aparecida de Desigualdade Sistema escolar França Ensino Superior Inequality School system France Higher Education Inégalités Système scolaire France Enseignement supérieur Desigualdad Sistema escolar Francia Enseñanza superior |
title_short |
Inequalities in the French school system, including in higher education |
title_full |
Inequalities in the French school system, including in higher education |
title_fullStr |
Inequalities in the French school system, including in higher education |
title_full_unstemmed |
Inequalities in the French school system, including in higher education |
title_sort |
Inequalities in the French school system, including in higher education |
author |
Souza, Joiciane Aparecida de |
author_facet |
Souza, Joiciane Aparecida de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Joiciane Aparecida de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desigualdade Sistema escolar França Ensino Superior Inequality School system France Higher Education Inégalités Système scolaire France Enseignement supérieur Desigualdad Sistema escolar Francia Enseñanza superior |
topic |
Desigualdade Sistema escolar França Ensino Superior Inequality School system France Higher Education Inégalités Système scolaire France Enseignement supérieur Desigualdad Sistema escolar Francia Enseñanza superior |
description |
If school is perceived as an opportunity for all children, it is more so for those from the working classes, who dream of reaching a better socio-professional status than that of their parents. However, instead of giving everyone an opportunity, the French school system seems to function well as a selection and recruitment agency (Chauvel, 2004). In this work, we carried out a documentary research, of a critical-analytical nature, on the current inequalities in the French education system. For this, we have taken into consideration the different currents of the sociology of education and the movements of demand for more social justice throughout history. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Francês (França) |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926 10.14393/REPOD-v11n3a2022-68926 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n3a2022-68926 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
fra |
language |
fra |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68926/35956 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1156-1173 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961712787456 |