The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667 |
Resumo: | The permanent effort to include historically marginalized groups constitutes a priority of isonomy that reaffirms the fundamental commitment of the federative republic of Brazil to the realization of the dignity of the human person. There is a gap in the literary production of such a relevant theme. This article aims to analyze the reservation of vacancies for People with Disabilities (PwD) in stricto sensu postgraduate programs offered by federal public universities. Based on a systematic review of the literature and empirical research, this study seeks to understand the reality of institutions concerning the normative aspects of entry, permanence, and egress from master's and doctoral courses offered in the country. |
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The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject: El desafío de la inclusión de personas con discapacidad en la posgraduación stricto sensu: una revisión sistemática y una investigación empírica sobre el tema: Os desafios da inclusão de pessoas com deficiência na pós-graduação stricto sensu: uma revisão sistemática e uma pesquisa empírica sobre o tema: Os desafios da inclusão de pessoas com deficiência na Pós-Graduação stricto sensu: : uma revisão sistemática e uma pesquisa empírica sobre o temaPessoa com deficiênciaCotasPós-graduaçãoReserva de vagasEducação superiorDisabled personQuotasPostgraduate studiesReserved vacanciesCollege educationPersona con discapacidadCuotasPosgraduaciónReserva de vacantesEducación universitariaThe permanent effort to include historically marginalized groups constitutes a priority of isonomy that reaffirms the fundamental commitment of the federative republic of Brazil to the realization of the dignity of the human person. There is a gap in the literary production of such a relevant theme. This article aims to analyze the reservation of vacancies for People with Disabilities (PwD) in stricto sensu postgraduate programs offered by federal public universities. Based on a systematic review of the literature and empirical research, this study seeks to understand the reality of institutions concerning the normative aspects of entry, permanence, and egress from master's and doctoral courses offered in the country.El esfuerzo permanente por incluir a los grupos históricamente marginados constituye una primacía de isonomía, que reafirma el compromiso fundamental de la República Federativa de Brasil en la realización de la dignidad de la persona humana. Entendiendo la relevancia del tema y una vez verificada la laguna en la producción académica, este artículo tiene como objetivo investigar la reserva de vacantes para Personas con Discapacidad en los programas de posgrado stricto sensu ofrecidos por las universidades públicas federales. Este estudio busca comprender, a partir de una revisión sistemática de la literatura e investigaciones empíricas, la realidad de las instituciones, a respecto de los aspectos normativos de ingreso, permanencia y egreso de los cursos de Maestría y Doctorado que se ofrecen en el país.O esforço permanente de inclusão de grupos historicamente marginalizados constitui um primado de isonomia, que refirma o compromisso fundamental da República Federativa do Brasil na promoção da dignidade da pessoa humana. Compreendendo a relevância da temática e uma vez verificada a lacuna na produção acadêmica, o presente artigo surge com o objetivo de investigar a reserva de vagas para Pessoas com Deficiência em programas de pós-graduação stricto sensu ofertados por universidades públicas federais. Este estudo busca analisar, a partir de uma revisão sistemática da literatura e de pesquisa empírica, a realidade das instituições, no que concerne aos aspectos normativos do ingresso, permanência e egressos dos cursos de Mestrado e Doutorado ofertados no país. Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6866710.14393/REPOD-v12n3a2023-68667Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-11162238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667/36373https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667/36374Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rafael Lucas da SilvaMartins, Plínio LacerdaPauseiro, Sergio Gustavo de Mattos2023-09-15T13:04:29Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68667Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-15T13:04:29Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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