The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Rafael Lucas da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Martins, Plínio Lacerda, Pauseiro, Sergio Gustavo de Mattos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667
Resumo: The permanent effort to include historically marginalized groups constitutes a priority of isonomy that reaffirms the fundamental commitment of the federative republic of Brazil to the realization of the dignity of the human person. There is a gap in the literary production of such a relevant theme. This article aims to analyze the reservation of vacancies for People with Disabilities (PwD) in stricto sensu postgraduate programs offered by federal public universities. Based on a systematic review of the literature and empirical research, this study seeks to understand the reality of institutions concerning the normative aspects of entry, permanence, and egress from master's and doctoral courses offered in the country.
id UFU-4_c2de75c80f274db35f86d23fda2ba312
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68667
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject: El desafío de la inclusión de personas con discapacidad en la posgraduación stricto sensu: una revisión sistemática y una investigación empírica sobre el tema: Os desafios da inclusão de pessoas com deficiência na pós-graduação stricto sensu: uma revisão sistemática e uma pesquisa empírica sobre o tema: Os desafios da inclusão de pessoas com deficiência na Pós-Graduação stricto sensu: : uma revisão sistemática e uma pesquisa empírica sobre o temaPessoa com deficiênciaCotasPós-graduaçãoReserva de vagasEducação superiorDisabled personQuotasPostgraduate studiesReserved vacanciesCollege educationPersona con discapacidadCuotasPosgraduaciónReserva de vacantesEducación universitariaThe permanent effort to include historically marginalized groups constitutes a priority of isonomy that reaffirms the fundamental commitment of the federative republic of Brazil to the realization of the dignity of the human person. There is a gap in the literary production of such a relevant theme. This article aims to analyze the reservation of vacancies for People with Disabilities (PwD) in stricto sensu postgraduate programs offered by federal public universities. Based on a systematic review of the literature and empirical research, this study seeks to understand the reality of institutions concerning the normative aspects of entry, permanence, and egress from master's and doctoral courses offered in the country.El esfuerzo permanente por incluir a los grupos históricamente marginados constituye una primacía de isonomía, que reafirma el compromiso fundamental de la República Federativa de Brasil en la realización de la dignidad de la persona humana. Entendiendo la relevancia del tema y una vez verificada la laguna en la producción académica, este artículo tiene como objetivo investigar la reserva de vacantes para Personas con Discapacidad en los programas de posgrado stricto sensu ofrecidos por las universidades públicas federales. Este estudio busca comprender, a partir de una revisión sistemática de la literatura e investigaciones empíricas, la realidad de las instituciones, a respecto de los aspectos normativos de ingreso, permanencia y egreso de los cursos de Maestría y Doctorado que se ofrecen en el país.O esforço permanente de inclusão de grupos historicamente marginalizados constitui um primado de isonomia, que refirma o compromisso fundamental da República Federativa do Brasil na promoção da dignidade da pessoa humana. Compreendendo a relevância da temática e uma vez verificada a lacuna na produção acadêmica, o presente artigo surge com o objetivo de investigar a reserva de vagas para Pessoas com Deficiência em programas de pós-graduação stricto sensu ofertados por universidades públicas federais. Este estudo busca analisar, a partir de uma revisão sistemática da literatura e de pesquisa empírica, a realidade das instituições, no que concerne aos aspectos normativos do ingresso, permanência e egressos dos cursos de Mestrado e Doutorado ofertados no país.   Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6866710.14393/REPOD-v12n3a2023-68667Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-11162238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667/36373https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667/36374Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rafael Lucas da SilvaMartins, Plínio LacerdaPauseiro, Sergio Gustavo de Mattos2023-09-15T13:04:29Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68667Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-15T13:04:29Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
El desafío de la inclusión de personas con discapacidad en la posgraduación stricto sensu: una revisión sistemática y una investigación empírica sobre el tema:
Os desafios da inclusão de pessoas com deficiência na pós-graduação stricto sensu: uma revisão sistemática e uma pesquisa empírica sobre o tema:
Os desafios da inclusão de pessoas com deficiência na Pós-Graduação stricto sensu: : uma revisão sistemática e uma pesquisa empírica sobre o tema
title The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
spellingShingle The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
Santos, Rafael Lucas da Silva
Pessoa com deficiência
Cotas
Pós-graduação
Reserva de vagas
Educação superior
Disabled person
Quotas
Postgraduate studies
Reserved vacancies
College education
Persona con discapacidad
Cuotas
Posgraduación
Reserva de vacantes
Educación universitaria
title_short The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
title_full The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
title_fullStr The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
title_full_unstemmed The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
title_sort The challenges of including people with disabilities in stricto sensu graduate studies: a systematic review and empirical research on the subject:
author Santos, Rafael Lucas da Silva
author_facet Santos, Rafael Lucas da Silva
Martins, Plínio Lacerda
Pauseiro, Sergio Gustavo de Mattos
author_role author
author2 Martins, Plínio Lacerda
Pauseiro, Sergio Gustavo de Mattos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Rafael Lucas da Silva
Martins, Plínio Lacerda
Pauseiro, Sergio Gustavo de Mattos
dc.subject.por.fl_str_mv Pessoa com deficiência
Cotas
Pós-graduação
Reserva de vagas
Educação superior
Disabled person
Quotas
Postgraduate studies
Reserved vacancies
College education
Persona con discapacidad
Cuotas
Posgraduación
Reserva de vacantes
Educación universitaria
topic Pessoa com deficiência
Cotas
Pós-graduação
Reserva de vagas
Educação superior
Disabled person
Quotas
Postgraduate studies
Reserved vacancies
College education
Persona con discapacidad
Cuotas
Posgraduación
Reserva de vacantes
Educación universitaria
description The permanent effort to include historically marginalized groups constitutes a priority of isonomy that reaffirms the fundamental commitment of the federative republic of Brazil to the realization of the dignity of the human person. There is a gap in the literary production of such a relevant theme. This article aims to analyze the reservation of vacancies for People with Disabilities (PwD) in stricto sensu postgraduate programs offered by federal public universities. Based on a systematic review of the literature and empirical research, this study seeks to understand the reality of institutions concerning the normative aspects of entry, permanence, and egress from master's and doctoral courses offered in the country.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68667
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68667
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667/36373
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68667/36374
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1097-1116
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961679233024