Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ricardo Dias da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64901
Resumo: In this text, wich brings affirmative action policies as a central theme, in addition to rescuing important concepts, the applicability of equity is presented, this discussion provides an opportunity to rescue a litte of the history of  UFRRJ and its relationship with affirmative action policies, ethnically-racially referenced or not. Although Federal Law 13.409/2016 when updating law12.711/2012 includes people with disabilities as subjects of rights of such policy, the analytical lenses here will be specifically aimed at black and brown people who joined UFRRJ using federal law 12711/2012.
id UFU-4_c9cb3d1166057789b635257b3ba4db57
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64901
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical notePolíticas de Acción Afirmativa y Universidad Federal Rural de Río de Janeiro – Breve nota histórica As políticas de ação afirmativa e a Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – Breve apontamento históricoAção afirmativaEquidade no acesso à educação em IFESLei 12711/2012Lei13409/2016Universidade Federal Rural do Rio de JaneiroAffirmative actionEquity in access to education at IFESLaw 12711/2012Law 13409/2016Rural Federal University of Rio de JaneiroLey 13409/2016Acción afirmativaEquidad en el acceso a la educación en IFESLey 12711/2012Ley 13409/2016Universidad Federal Rural de Río de JaneiroIn this text, wich brings affirmative action policies as a central theme, in addition to rescuing important concepts, the applicability of equity is presented, this discussion provides an opportunity to rescue a litte of the history of  UFRRJ and its relationship with affirmative action policies, ethnically-racially referenced or not. Although Federal Law 13.409/2016 when updating law12.711/2012 includes people with disabilities as subjects of rights of such policy, the analytical lenses here will be specifically aimed at black and brown people who joined UFRRJ using federal law 12711/2012.Em este texto, que tine como tema central las políticas de acción afirmativa, además de rescatar conceptos importantes, se presentes la aplicabilidade de la equidade. Esta discusión brindó la oportunidade de rescatar um poco de la historia de la UFRRJ y su relación com las politicas de acción afirmativa referenciada etnicamente y racialmente o no. Apesar de la ley federal 13409/2016 al actualizar la ley 12711/2012 incluye a las personas com discapacidad como sujetos de derechos em esta política, los lentes analíticos aqui estarán especificamente dirigidos a los negros e marrones que ingressaron a la UFRRJ a través de la ley federal 12711/2012.Neste texto que traz as políticas de ação afirmativa como tema central, além de resgatar conceitos importantes, apresenta-se a aplicabilidade da equidade. Esta discussão oportunizou resgatar um pouco da história da UFRRJ e a sua relação com as políticas de ação afirmativa etnicamente referenciadas ou não. Embora a Lei Federal 13.409./2016 ao atualizar a Lei 12.711/2012 inclua nela pessoas com deficiência como sujeitos de direito de tal política, as lentes analíticas aqui estarão voltadas especificamente para as pessoas pretas e pardas que ingressaram na UFRRJ servindo-se da Lei Federal 12711/2012.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6490110.14393/REPOD-v11n1a2022-64901Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 83-100Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 83-100Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 83-100Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 83-1002238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64901/33481Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Ricardo Dias da 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64901Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
Políticas de Acción Afirmativa y Universidad Federal Rural de Río de Janeiro – Breve nota histórica
As políticas de ação afirmativa e a Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – Breve apontamento histórico
title Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
spellingShingle Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
Costa, Ricardo Dias da
Ação afirmativa
Equidade no acesso à educação em IFES
Lei 12711/2012
Lei13409/2016
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
Affirmative action
Equity in access to education at IFES
Law 12711/2012
Law 13409/2016
Rural Federal University of Rio de Janeiro
Ley 13409/2016
Acción afirmativa
Equidad en el acceso a la educación en IFES
Ley 12711/2012
Ley 13409/2016
Universidad Federal Rural de Río de Janeiro
title_short Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
title_full Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
title_fullStr Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
title_full_unstemmed Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
title_sort Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
author Costa, Ricardo Dias da
author_facet Costa, Ricardo Dias da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ricardo Dias da
dc.subject.por.fl_str_mv Ação afirmativa
Equidade no acesso à educação em IFES
Lei 12711/2012
Lei13409/2016
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
Affirmative action
Equity in access to education at IFES
Law 12711/2012
Law 13409/2016
Rural Federal University of Rio de Janeiro
Ley 13409/2016
Acción afirmativa
Equidad en el acceso a la educación en IFES
Ley 12711/2012
Ley 13409/2016
Universidad Federal Rural de Río de Janeiro
topic Ação afirmativa
Equidade no acesso à educação em IFES
Lei 12711/2012
Lei13409/2016
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
Affirmative action
Equity in access to education at IFES
Law 12711/2012
Law 13409/2016
Rural Federal University of Rio de Janeiro
Ley 13409/2016
Acción afirmativa
Equidad en el acceso a la educación en IFES
Ley 12711/2012
Ley 13409/2016
Universidad Federal Rural de Río de Janeiro
description In this text, wich brings affirmative action policies as a central theme, in addition to rescuing important concepts, the applicability of equity is presented, this discussion provides an opportunity to rescue a litte of the history of  UFRRJ and its relationship with affirmative action policies, ethnically-racially referenced or not. Although Federal Law 13.409/2016 when updating law12.711/2012 includes people with disabilities as subjects of rights of such policy, the analytical lenses here will be specifically aimed at black and brown people who joined UFRRJ using federal law 12711/2012.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64901
10.14393/REPOD-v11n1a2022-64901
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64901
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64901
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64901/33481
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 83-100
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 83-100
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 83-100
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 83-100
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960701960192