Financing Basic Education in Brazil: the federation in perspective
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55590 |
Resumo: | We analyzed the structure of the Basic Education financing policy in the context of the federative organization of the Brazilian State, from its foundation to the promulgation of the 1988 Federal Constitution. The analysis was qualitative. We concluded that economically strong states had greater bargaining power compared to those with fewer resources, deepening regional inequalities, culminating in the 1980s/1990s in government policies organized around the regulation of “democratic rationality”, with dispersion of resources, financial rationality and reduction public spending and state size. |
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Financing Basic Education in Brazil: the federation in perspectiveFinancer L'éducation de Base au Brésil: la fédération en perspectiveFinanciamento da Educação Básica no Brasil: a federação em perspectivaFinanciamento da Educação BásicaFederalismoPolítica EducacionalFINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃOFunding of Basic EducationFederalismEducational PoliticsFinancement de l'éducation de baseFédéralismePolitique éducativeWe analyzed the structure of the Basic Education financing policy in the context of the federative organization of the Brazilian State, from its foundation to the promulgation of the 1988 Federal Constitution. The analysis was qualitative. We concluded that economically strong states had greater bargaining power compared to those with fewer resources, deepening regional inequalities, culminating in the 1980s/1990s in government policies organized around the regulation of “democratic rationality”, with dispersion of resources, financial rationality and reduction public spending and state size.Nous avons analysé la structure de la politique de financement de l'éducation de base dans le contexte de l'organisation fédérative de l'État brésilien, de sa fondation à la promulgation de la Constitution fédérale de 1988. L'analyse était qualitative. Nous avons conclu que les États économiquement forts avaient un plus grand pouvoir de négociation par rapport à ceux qui avaient moins de ressources, creusant les inégalités régionales, culminant dans les années 80/90 avec des politiques gouvernementales organisées autour de la régulation de la «rationalité démocratique», avec dispersion des ressources, rationalité financière et réduction publique dépenses et taille de l'État.Analisamos a estrutura da política de financiamento da Educação Básica no contexto da organização federativa do Estado brasileiro, de sua fundação à promulgação da Constituição Federal de 1988. A análise foi qualitativa. Concluímos que estados economicamente fortes tiveram maior poder de barganha frente aqueles com menos recursos, aprofundando as desigualdades regionais, culminando nos anos 1980/1990 em políticas governamentais organizadas em torno da regulação de “racionalidade democrática”, com dispersão de recursos, racionalidade financeira e redução de gastos públicos e tamanho do Estado.Universidade Federal de Uberlândia2021-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5559010.14393/REPOD-v10n1a2021-55590Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 222-242Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 222-242Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 222-242Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 222-2422238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55590/31145Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Danielle Cristina de Brito Gutierres, Dalva Valente Guimarães 2022-09-15T20:23:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55590Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:35Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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