Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Nerivaldo Lopes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carvalho, Fabrício Aarão Freire
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57781
Resumo: The article aims to analyze the trajectory of advances and setbacks in Brazilian educational legislation until the approval of Constitutional Amendment nº 108/2020. Using documentary and bibliographic research, it addresses the evolution of legal guarantees that support the right to quality education; the funding policy for financing and its inability to correct inequalities in the provision of education; the achievements brought by the PNE and the setbacks of EC No. 95/2016 that made it unfeasible and, finally, deals with the achievement of EC No. 108/2020 making FUNDEB permanent and constitutionalizing the CAQ. He concludes by pointing to the need for social mobilization that guarantees a regulatory process for FUNDEB and CAQ that manages to give concrete quality to education.
id UFU-4_d41f4c7ead67d1e8626f9aa8f2c1b31c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57781
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Financing basic quality education: the ways and paths to the new FundebFinancer l'éducation de qualité de base: voies et chemins vers le nouveau FundebFinanciamento da educação básica de qualidade: os caminhos e descaminhos até o novo FundebDireito à educaçãoQualidade do ensinoFUNDEBCAQRight to educationQuality of teachingFUNDEBCAQDroit à l'éducationQualité de l'enseignementFUNDEBCAQThe article aims to analyze the trajectory of advances and setbacks in Brazilian educational legislation until the approval of Constitutional Amendment nº 108/2020. Using documentary and bibliographic research, it addresses the evolution of legal guarantees that support the right to quality education; the funding policy for financing and its inability to correct inequalities in the provision of education; the achievements brought by the PNE and the setbacks of EC No. 95/2016 that made it unfeasible and, finally, deals with the achievement of EC No. 108/2020 making FUNDEB permanent and constitutionalizing the CAQ. He concludes by pointing to the need for social mobilization that guarantees a regulatory process for FUNDEB and CAQ that manages to give concrete quality to education.L'article vise à analyser la trajectoire des progrès et des revers de la législation éducative brésilienne jusqu'à l'approbation de l'amendement constitutionnel nº 108/2020. À l'aide de recherches documentaires et bibliographiques, il aborde l'évolution des garanties juridiques qui soutiennent le droit à une éducation de qualité; la politique de financement du financement et son incapacité à corriger les inégalités dans l'offre d'éducation; les réalisations apportées par le PNE et les revers du CE n ° 95/2016 qui l'ont rendu irréalisable et, enfin, porte sur la réalisation du CE n ° 108/2020 rendant le FUNDEB permanent et constitutionnalisant le CAQ. Il conclut en soulignant la nécessité d'une mobilisation sociale qui garantit un processus de régulation pour le FUNDEB et le CAQ qui parvient à donner une qualité concrète à l'éducation.O artigo objetiva fazer uma análise da trajetória de avanços e retrocessos na legislação educacional brasileira até a aprovação da Emenda Constitucional nº 108/2020. Utilizando pesquisa de base documental e bibliográfica aborda a evolução das garantias legais que sustentam o direito à educação de qualidade; a política de fundos para o financiamento e sua incapacidade em corrigir as desigualdades na oferta do ensino; as conquistas trazidas pelo PNE e os retrocessos da EC nº 95/2016 que o inviabilizaram e, por fim, trata a conquista da EC nº 108/2020 tornando permanente o FUNDEB e constitucionalizando o CAQ. Conclui apontando para a necessidade de mobilização social que garanta um processo de regulamentação do FUNDEB e do CAQ que consiga dar concretude a qualidade da educação.Universidade Federal de Uberlândia2021-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5778110.14393/REPOD-v10n1a2021-57781Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 207-221Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 207-221Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 207-221Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 207-2212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57781/31144Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Nerivaldo Lopes deCarvalho, Fabrício Aarão Freire2022-09-15T20:23:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57781Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:35Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb
Financer l'éducation de qualité de base: voies et chemins vers le nouveau Fundeb
Financiamento da educação básica de qualidade: os caminhos e descaminhos até o novo Fundeb
title Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb
spellingShingle Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb
Oliveira, Nerivaldo Lopes de
Direito à educação
Qualidade do ensino
FUNDEB
CAQ
Right to education
Quality of teaching
FUNDEB
CAQ
Droit à l'éducation
Qualité de l'enseignement
FUNDEB
CAQ
title_short Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb
title_full Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb
title_fullStr Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb
title_full_unstemmed Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb
title_sort Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb
author Oliveira, Nerivaldo Lopes de
author_facet Oliveira, Nerivaldo Lopes de
Carvalho, Fabrício Aarão Freire
author_role author
author2 Carvalho, Fabrício Aarão Freire
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Nerivaldo Lopes de
Carvalho, Fabrício Aarão Freire
dc.subject.por.fl_str_mv Direito à educação
Qualidade do ensino
FUNDEB
CAQ
Right to education
Quality of teaching
FUNDEB
CAQ
Droit à l'éducation
Qualité de l'enseignement
FUNDEB
CAQ
topic Direito à educação
Qualidade do ensino
FUNDEB
CAQ
Right to education
Quality of teaching
FUNDEB
CAQ
Droit à l'éducation
Qualité de l'enseignement
FUNDEB
CAQ
description The article aims to analyze the trajectory of advances and setbacks in Brazilian educational legislation until the approval of Constitutional Amendment nº 108/2020. Using documentary and bibliographic research, it addresses the evolution of legal guarantees that support the right to quality education; the funding policy for financing and its inability to correct inequalities in the provision of education; the achievements brought by the PNE and the setbacks of EC No. 95/2016 that made it unfeasible and, finally, deals with the achievement of EC No. 108/2020 making FUNDEB permanent and constitutionalizing the CAQ. He concludes by pointing to the need for social mobilization that guarantees a regulatory process for FUNDEB and CAQ that manages to give concrete quality to education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57781
10.14393/REPOD-v10n1a2021-57781
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57781
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57781/31144
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 207-221
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 207-221
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 207-221
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 207-221
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959742513152