Multiseriate schools of the field: legitimation of a historical trajectory
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47051 |
Resumo: | This research aims to analyze the historical trajectory of the Multiseriate Schools of the Field, in the perspective of its legitimation. It was carried out an explanatory research, referenced in the Interpretative Paradigm and in the Oral History typology, with subjects coming from Multiseriate Schools of the Field, emphasizing their memories and representations. As bibliographies was based on the works of Antunes-Rocha and Hage (2010), Santos and Moura (2010) and Hage (2008; 2014). Finally, it was questioned that there is a pedagogical work in this Brazilian country school experience that serves and enriches the history of education by valuing diversity, as well as exercising a social function within the communities while materializing the right to education in the countryside, and its closure is not justified. |
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Multiseriate schools of the field: legitimation of a historical trajectoryÉcoles multi-sérialisé du champ: temps, espaces et expériencesEscolas multisseriadas do campo: tempos, espaços e vivênciasEducação do CampoEscolas Multisseriadas do CampoVivênciasField EducationMultisite Schools in the FieldExperiencesEducation en milieu ruralÉcoles multigrades en milieu ruralExpériencesThis research aims to analyze the historical trajectory of the Multiseriate Schools of the Field, in the perspective of its legitimation. It was carried out an explanatory research, referenced in the Interpretative Paradigm and in the Oral History typology, with subjects coming from Multiseriate Schools of the Field, emphasizing their memories and representations. As bibliographies was based on the works of Antunes-Rocha and Hage (2010), Santos and Moura (2010) and Hage (2008; 2014). Finally, it was questioned that there is a pedagogical work in this Brazilian country school experience that serves and enriches the history of education by valuing diversity, as well as exercising a social function within the communities while materializing the right to education in the countryside, and its closure is not justified. Ce texte discute la pertinence sociale, politique et culturelle des écoles rurales multigrades, en se basant sur les souvenirs et les expériences des sujets qui y ont travaillé et étudié, en considérant des principes du programme "Educação do Campo" (l'Education en milieu rural). Une recherche explicative a été réalisée, référencée dans le Paradigme Interprétatif et dans la typologie de l'Histoire Orale, avec des sujets provenant d'écoles multigrades des zones rurales, mettant l'accent sur leurs souvenirs et leurs perceptions de cet espace d'enseignement, d'apprentissage et de vie. La recherche est fondée sur les travaux d'Antunes-Rocha et Hage (2010), Santos et Moura (2010) et Hage (2008, 2014). Il faut souligner dans cette expérience brésilienne de l'école en milieu rural, qu'il existe un travail pédagogique qui répond et enrichit l'histoire de l'éducation en valorisant la diversité et en exerçant une fonction sociale dans les communautés en tant que matérialisation du droit à l'Education en milieu rural, ne justifiant pas sa fermeture.Este texto discute a relevância social, política e cultural das escolas multisseriadas do campo, a partir das memórias e vivências de sujeitos que ali trabalharam e estudaram, considerando os princípios da Educação do Campo. Foi realizada uma pesquisa explicativa, referenciada no Paradigma Interpretativo e na tipologia História Oral, com sujeitos oriundos de escolas multisseriadas do Campo, enfatizando suas memórias e percepções sobre esse espaço de ensino, de aprendizagem e de vida. Fundamentou-se nos trabalhos de Antunes-Rocha e Hage (2010), Santos e Moura (2010) e Hage (2008; 2014). Ressalta-se nessa experiência brasileira de escola do Campo, existe um trabalho pedagógico que atende e enriquece a história da educação ao valorizar a diversidade, assim como exerce uma função social nas comunidades como materialização do direito à Educação do Campo, não se justificando o seu fechamento. Universidade Federal de Uberlândia2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4705110.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-11Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 151-169Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 151-169Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 151-169Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 151-1692238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47051/25499Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Edirleine dos SantosMacêdo, Magda Martins2022-07-21T14:14:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47051Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:14:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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