Community outreach and ours relation with the access to higher education in the PNEs 2001-2010 and 2014-2024: a documental study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wociechoski, Darlan Pez
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Catani, Afrânio Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68893
Resumo: The aim of this work is to analyze the possible relationship between the promotion of community outreach and the offer/restriction of access to Brazilian higher education in the texts production of the National Education Plan (PNE, Plano Nacional de Educação) from 2001 to 2011 and the National Education Plan (PNE) from 2014 to 2024. The research presented a qualitative approach and focused on the collection and analysis of documents concerning the PNEs. In both PNEs the relationships between community outreach projects and access to undergraduate courses did not keep the slightest correspondence and coherence in the texts. The curricularization community outreach projects was not built in the democratic spheres of the National Educations Conferences of 1997 and 2010, in which the expansion of enrollment rates in higher education courses was defended.
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spelling Community outreach and ours relation with the access to higher education in the PNEs 2001-2010 and 2014-2024: a documental study Curricularización de la extensión y sus relaciones con el acceso a la educación superior en los PNEs 2001-2010 y 2014-2024: un estudio documentalCurricularização da extensão e as suas relações com o acesso à educação superior nos PNEs 2001-2010 e 2014-2024: um estudo documentalPolítica educacionalPlano Nacional de EducaçãoEducação superiorExtensão UniversitáriaCurricularização da extensãoEducational policyNational Education PlanHigher educationCommunity outreachCurriculumPolítica educacionalPlan Nacional de EducaciónEducación SuperiorExtensión UniversitáriaCurricularización de la extensiónThe aim of this work is to analyze the possible relationship between the promotion of community outreach and the offer/restriction of access to Brazilian higher education in the texts production of the National Education Plan (PNE, Plano Nacional de Educação) from 2001 to 2011 and the National Education Plan (PNE) from 2014 to 2024. The research presented a qualitative approach and focused on the collection and analysis of documents concerning the PNEs. In both PNEs the relationships between community outreach projects and access to undergraduate courses did not keep the slightest correspondence and coherence in the texts. The curricularization community outreach projects was not built in the democratic spheres of the National Educations Conferences of 1997 and 2010, in which the expansion of enrollment rates in higher education courses was defended.El objetivo de este trabajo es analizar la posible relación entre la promoción de la extensión universitaria y la oferta/restricción de acceso a la educación superior brasileña en la producción de textos del Plan Nacional de Educación (PNE, Plano Nacional de Educação) de 2001 a 2011 y el Plan Nacional de Educación (PNE) de 2014 a 2024. La investigación presentó un enfoque cualitativo y se centró en la recopilación y análisis de documentos relativos a los PNEs. En ambos PNEs las relaciones entre la extensión universitaria y el acceso a los cursos de grado no guardaban la mínima correspondencia y coherencia en los textos. La curricularización de la extensión fue construida apartada de los espacios democráticos de las Conferencias Nacionales de Educación de 1997 y 2010, en las cuales se defendió la expansión de las tasas de matrícula en los cursos de educación superior.O objetivo central deste trabalho é analisar as possíveis relações entre a promoção da extensão universitária e a oferta/restrição do acesso à educação superior brasileira nos processos de produção dos textos dos PNEs 2001-2010 e 2014-2024. A pesquisa demandou uma abordagem qualitativa e focada na coleta e análise de documentos concernentes aos referidos PNEs. Tanto no PNE 2001-2010 quanto no PNE 2014-2024 as relações entre curricularização da extensão e acesso aos cursos de graduação não guardaram a menor correspondência e coerência no interior dos textos. A curricularização da extensão não foi construída nas esferas democráticas das CONAEs de 1997 e de 2010, nas quais se defendiam a expansão das taxas de matrículas nos cursos superiores.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6889310.14393/REPOD-v12n3a2023-68893Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1300-1317Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1300-1317Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1300-1317Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1300-13172238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68893/36394Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWociechoski, Darlan PezCatani, Afrânio Mendes2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68893Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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Curricularização da extensão e as suas relações com o acesso à educação superior nos PNEs 2001-2010 e 2014-2024: um estudo documental
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