Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Aleska Trindade
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carmo, Maria Andréa Angelotti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68708
Resumo: The theme of accessibility in higher education is becoming more prominent as the number of people with disabilities in universities increases. Among the possible approaches that address the dimensions of accessibility and inclusion and reaffirm the right to education for all, we consider that the perspectives and experiences brought by people with disabilities need to gain space, visibility, and understanding in the scientific community and in society. We intend to reflect on how accessibility happens and how its absence imposes borders and limits to the access and permanence of people with disabilities to higher education. To do so, we collected narratives of people with disabilities, thus relying on oral sources methodology, as a possibility of understanding and thinking about the inclusion of these students. The analysis point to some advances, however, there are still many challenges imposed on people with disabilities in their experiences in higher education.
id UFU-4_f5a2dcd57ee47e7d3160a392747ec234
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68708
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities Accesibilidad y inclusión en la educación superior: experiencias y desafíos para la permanencia de las personas con discapacidad Acessibilidade e inclusão no ensino superior: experiências e desafios à permanência de pessoas com deficiência AcessibilidadeEnsino SuperiorPessoas com deficiênciaExperiênciasVisibilidadesFormaçãoEducaçãoAccessibilityHigher EducationPeople with disabilitiesExperiencesVisibilitiesAccesibilidadEnseñanza superiorPersonas com discapacidadExperienciasVisibilidadesThe theme of accessibility in higher education is becoming more prominent as the number of people with disabilities in universities increases. Among the possible approaches that address the dimensions of accessibility and inclusion and reaffirm the right to education for all, we consider that the perspectives and experiences brought by people with disabilities need to gain space, visibility, and understanding in the scientific community and in society. We intend to reflect on how accessibility happens and how its absence imposes borders and limits to the access and permanence of people with disabilities to higher education. To do so, we collected narratives of people with disabilities, thus relying on oral sources methodology, as a possibility of understanding and thinking about the inclusion of these students. The analysis point to some advances, however, there are still many challenges imposed on people with disabilities in their experiences in higher education.El tema de la accesibilidad en la enseñanza superior eadquiere cada vez más importancia en la medida que aumenta el número de personas con discapacidad en las universidades. Entre los posibles enfoques que abordan las dimensiones de accesibilidad e inclusión y reafirman el derecho a la educación para todos, consideramos que las perspectivas y experiencias aportadas por las personas con discapacidad necesitan ganar espacio, visibilidad y comprensión en la comunidad científica y en la sociedad. En este artículo, pretendemos reflexionar sobre cómo se produce la accesibilidad y cómo su ausencia impone fronteras y límites al acceso y permanencia de las personas con discapacidad a la educación superior. Para eso, recolectamos narrativas de personas con discapacidad, apoyándonos así en la metodología de fuentes orales, como posibilidad de comprender y pensar la inclusión de estos estudiantes. El análisis apunta a algunos avances, pero sin embargo, todavía hay muchos desafíos impuestos a las personas con discapacidad en sus experiencias en la educación superior.A temática da acessibilidade no ensino superior começa a ganhar destaque na medida em que se eleva o número de pessoas com deficiência nas universidades. Dentre as possíveis abordagens que tratam as dimensões de acessibilidade e inclusão e reafirmam o direito à educação para todos, consideramos que as perspectivas e experiências trazidas pelas pessoas com deficiência necessitam ganhar espaço, visibilidade e compreensão no meio científico e na sociedade. Propomos refletir sobre como se dá a acessibilidade e como a sua ausência impõe às pessoas com deficiência fronteiras e limites ao acesso e à permanência no ensino superior. Para tanto, utilizamos narrativas de pessoas com deficiência com a metodologia da fonte oral, como possibilidade de compreensão e de se pensar a inclusão desses estudantes. As análises apontam alguns avanços, mas ainda há muitos enfrentamentos impostos às pessoas com deficiência em suas experiências no ensino superior.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6870810.14393/REPOD-v12n3a2023-68708Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1132-1150Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1132-1150Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1132-1150Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1132-11502238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68708/36378https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68708/36379Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Aleska TrindadeCarmo, Maria Andréa Angelotti2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68708Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
Accesibilidad y inclusión en la educación superior: experiencias y desafíos para la permanencia de las personas con discapacidad
Acessibilidade e inclusão no ensino superior: experiências e desafios à permanência de pessoas com deficiência
title Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
spellingShingle Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
Lima, Aleska Trindade
Acessibilidade
Ensino Superior
Pessoas com deficiência
Experiências
Visibilidades
Formação
Educação
Accessibility
Higher Education
People with disabilities
Experiences
Visibilities
Accesibilidad
Enseñanza superior
Personas com discapacidad
Experiencias
Visibilidades
title_short Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
title_full Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
title_fullStr Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
title_full_unstemmed Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
title_sort Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
author Lima, Aleska Trindade
author_facet Lima, Aleska Trindade
Carmo, Maria Andréa Angelotti
author_role author
author2 Carmo, Maria Andréa Angelotti
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Aleska Trindade
Carmo, Maria Andréa Angelotti
dc.subject.por.fl_str_mv Acessibilidade
Ensino Superior
Pessoas com deficiência
Experiências
Visibilidades
Formação
Educação
Accessibility
Higher Education
People with disabilities
Experiences
Visibilities
Accesibilidad
Enseñanza superior
Personas com discapacidad
Experiencias
Visibilidades
topic Acessibilidade
Ensino Superior
Pessoas com deficiência
Experiências
Visibilidades
Formação
Educação
Accessibility
Higher Education
People with disabilities
Experiences
Visibilities
Accesibilidad
Enseñanza superior
Personas com discapacidad
Experiencias
Visibilidades
description The theme of accessibility in higher education is becoming more prominent as the number of people with disabilities in universities increases. Among the possible approaches that address the dimensions of accessibility and inclusion and reaffirm the right to education for all, we consider that the perspectives and experiences brought by people with disabilities need to gain space, visibility, and understanding in the scientific community and in society. We intend to reflect on how accessibility happens and how its absence imposes borders and limits to the access and permanence of people with disabilities to higher education. To do so, we collected narratives of people with disabilities, thus relying on oral sources methodology, as a possibility of understanding and thinking about the inclusion of these students. The analysis point to some advances, however, there are still many challenges imposed on people with disabilities in their experiences in higher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68708
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68708
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68708
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68708
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68708/36378
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68708/36379
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1132-1150
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1132-1150
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1132-1150
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1132-1150
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961697058816