Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ciantelli, Ana Paula Camilo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Martins, Maria Helena, Leite, Lúcia Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71966
Resumo: The study aims to analyze the inclusion process of students with disabilities in Higher Education in Brazil and Portugal, their academic experiences, and their perception of social support. To achieve this, students were interviewed, and the Academic Experience Questionnaire (QVA-r) and the Social Support Perception Scale (EPSS) were administered. Nine students with disabilities from the Universidade Estadual Paulista (Unesp) and twelve from the Universidade do Algarve (UAlg) participated in the study. According to the results, these students have a positive perception of their inclusion in the university but show a deficit in their perception of social support. There is a need for their voices to be heard, and higher education institutions should invest in the development of support networks for students with disabilities.
id UFU-4_f6bab4e6c126c76160c0b4e0b93e6843
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71966
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal Inclusión de estudiantes con discapacidad en la Universidad: Retratos de Brasil y Portugal Inclusão de estudantes com deficiência na Universidade: Retratos do Brasil e de Portugal Estudantes com deficiênciaEducação InclusivaEnsino SuperiorVivências académicasSuporte SocialStudents with DisabilitiesInclusive EducationHigher EducationAcademic experiencesSocial SupportEstudiantes con discapacidadEducación inclusivaEducación superiorExperiencias académicasApoyo socialThe study aims to analyze the inclusion process of students with disabilities in Higher Education in Brazil and Portugal, their academic experiences, and their perception of social support. To achieve this, students were interviewed, and the Academic Experience Questionnaire (QVA-r) and the Social Support Perception Scale (EPSS) were administered. Nine students with disabilities from the Universidade Estadual Paulista (Unesp) and twelve from the Universidade do Algarve (UAlg) participated in the study. According to the results, these students have a positive perception of their inclusion in the university but show a deficit in their perception of social support. There is a need for their voices to be heard, and higher education institutions should invest in the development of support networks for students with disabilities.El estudio tiene como objetivo analizar el proceso de inclusión de estudiantes con discapacidad en la Educación Superior de Brasil y Portugal, sus experiencias académicas y su percepción de apoyo social. Para ello, se escuchó a los estudiantes y se aplicaron el Cuestionario de Experiencia Académica (QVA-r) y la Escala de Percepción de Apoyo Social (EPSS). Participaron nueve estudiantes con discapacidad de la Universidad Estatal Paulista (Unesp) y doce de la Universidad del Algarve (UAlg). Según los resultados, estos estudiantes tienen una percepción positiva sobre su inclusión en la universidad, pero presentan una deficiencia en la percepción del apoyo social. Se destaca la necesidad de escuchar sus voces y de que las instituciones de Educación Superior inviertan en el desarrollo de redes de apoyo y respaldo para los estudiantes con discapacidad.O estudo pretende analisar o processo de inclusão de estudantes com deficiência no Ensino Superior do Brasil e de Portugal, suas vivências académicas e perceção de suporte social. Para tanto, escutou-se os estudantes e aplicou-se o Questionário de Vivência Acadêmica (QVA-r) e a Escala de Percepção de Suporte Social (EPSS). Participaram nove estudantes com deficiência da Universidade Estadual Paulista (Unesp) e doze da Universidade do Algarve (UAlg). Segundo os resultados, estes estudantes apresentam uma perceção positiva acerca da sua inclusão na universidade, porém um défice na perceção do suporte social. Assinala-se a necessidade que as suas vozes sejam ouvidas e que as instituições de Ensino Superior invistam no desenvolvimento de redes de apoio e suporte aos estudantes com deficiência.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7196610.14393/REPOD-v13n1a2024-71966Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71966/37515https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71966/37516Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiantelli, Ana Paula CamiloMartins, Maria HelenaLeite, Lúcia Pereira2024-01-25T10:40:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71966Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:40:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal
Inclusión de estudiantes con discapacidad en la Universidad: Retratos de Brasil y Portugal
Inclusão de estudantes com deficiência na Universidade: Retratos do Brasil e de Portugal
title Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal
spellingShingle Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal
Ciantelli, Ana Paula Camilo
Estudantes com deficiência
Educação Inclusiva
Ensino Superior
Vivências académicas
Suporte Social
Students with Disabilities
Inclusive Education
Higher Education
Academic experiences
Social Support
Estudiantes con discapacidad
Educación inclusiva
Educación superior
Experiencias académicas
Apoyo social
title_short Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal
title_full Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal
title_fullStr Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal
title_full_unstemmed Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal
title_sort Inclusion of students with disabilities in the University: Portraits from Brazil and Portugal
author Ciantelli, Ana Paula Camilo
author_facet Ciantelli, Ana Paula Camilo
Martins, Maria Helena
Leite, Lúcia Pereira
author_role author
author2 Martins, Maria Helena
Leite, Lúcia Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ciantelli, Ana Paula Camilo
Martins, Maria Helena
Leite, Lúcia Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Estudantes com deficiência
Educação Inclusiva
Ensino Superior
Vivências académicas
Suporte Social
Students with Disabilities
Inclusive Education
Higher Education
Academic experiences
Social Support
Estudiantes con discapacidad
Educación inclusiva
Educación superior
Experiencias académicas
Apoyo social
topic Estudantes com deficiência
Educação Inclusiva
Ensino Superior
Vivências académicas
Suporte Social
Students with Disabilities
Inclusive Education
Higher Education
Academic experiences
Social Support
Estudiantes con discapacidad
Educación inclusiva
Educación superior
Experiencias académicas
Apoyo social
description The study aims to analyze the inclusion process of students with disabilities in Higher Education in Brazil and Portugal, their academic experiences, and their perception of social support. To achieve this, students were interviewed, and the Academic Experience Questionnaire (QVA-r) and the Social Support Perception Scale (EPSS) were administered. Nine students with disabilities from the Universidade Estadual Paulista (Unesp) and twelve from the Universidade do Algarve (UAlg) participated in the study. According to the results, these students have a positive perception of their inclusion in the university but show a deficit in their perception of social support. There is a need for their voices to be heard, and higher education institutions should invest in the development of support networks for students with disabilities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71966
10.14393/REPOD-v13n1a2024-71966
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71966
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-71966
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71966/37515
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71966/37516
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-21
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957498560512