The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scremin, Greice
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Righi, Flávia Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54019
Resumo: This paper presents and discuss the results of a research performed on the context of PPGECIMAT (Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática) of Universidade Franciscana. The objective of this work was to make a historical analysis of the guidance about the teaching of algebra on the final years of basic education. This was a qualitative research, based on the review of documents like PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular), under the areas covering Math and Algebra to the final years of basic education. The analysis focused on the identification the changes made on the documents related to the teaching of algebra. It's been noted that Algebra was attached to Arithmetic subject, and in the technical aspect of the operations. However, on BNCC, the subject won importance, taking the commitment to build algebric thought and helping the development of computational thinking with math argumentation.
id UFU-8_0dbf81ab0814941a3c2fbf2c51a4d07c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54019
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC Enseñanza de Álgebra en la Enseñanza Fundamental: una revisión histórica de los PCN a la BNCCEnsino de álgebra no ensino fundamental: uma revisão histórica dos PCN à BNCCEnsino de matemáticaCurrículoEstudo documentalMathematics teachingResumeDocumentary studyEnseñanza de matemáticasCurrículoEstudio documentalThis paper presents and discuss the results of a research performed on the context of PPGECIMAT (Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática) of Universidade Franciscana. The objective of this work was to make a historical analysis of the guidance about the teaching of algebra on the final years of basic education. This was a qualitative research, based on the review of documents like PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular), under the areas covering Math and Algebra to the final years of basic education. The analysis focused on the identification the changes made on the documents related to the teaching of algebra. It's been noted that Algebra was attached to Arithmetic subject, and in the technical aspect of the operations. However, on BNCC, the subject won importance, taking the commitment to build algebric thought and helping the development of computational thinking with math argumentation.Presenta y discute resultados de un estudio documental en una investigación desarrollada en el contexto del Programa de Posgrado en Enseñanza de Ciencias y Matemáticas de la Universidade Franciscana. El objetivo fue realizar un análisis histórico de las orientaciones para la enseñanza de Álgebra en los años finales de la Enseñanza Fundamental. Se trató de una investigación cualitativa, realizada a partir de un estudio documental de los Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) y de la Base Nacional Comum Curricular (BNCC), en los contenidos de Álgebra para los años finales. Álgebra estuvo enraizada en la Aritmética y en el carácter tecnicista de las operaciones, pero, en la BNCC, el eje ha ganado destaque, asumiendo el compromiso con la construcción del pensamiento y del lenguaje algebraico y contribuyendo con el desarrollo del pensamiento computacional y argumentación matemática. La directriz es que el Álgebra pase a ser explorada desde los años iniciales.Este trabalho apresenta e discute os resultados de um estudo documental realizado em uma pesquisa desenvolvida no contexto do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana. O objetivo foi realizar uma análise histórica das orientações para o ensino de álgebra nos anos finais do Ensino Fundamental. Tratou-se de um estudo documental nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), referentes à área de Matemática, no componente curricular de Matemática. A análise de conteúdo buscou identificar as alterações ocorridas de um documento para outro, no que tange aos conteúdos de álgebra. Percebeu-se que a Álgebra esteve fortemente enraizada na Aritmética e no caráter tecnicista das operações, mas, na BNCC, o eixo ganhou destaque, assumindo o compromisso com a construção do pensamento e da linguagem algébrica e contribuindo com o desenvolvimento do pensamento computacional e com a argumentação matemática.Universidade Federal de Uberlândia2020-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5401910.14393/ER-v27n2a2020-1Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 409-433Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 409-433Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 409-4331983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54019/28685https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54019/29961Scremin, Greice Righi, Flávia Pereira info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-22T19:49:39Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54019Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-22T19:49:39Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC
Enseñanza de Álgebra en la Enseñanza Fundamental: una revisión histórica de los PCN a la BNCC
Ensino de álgebra no ensino fundamental: uma revisão histórica dos PCN à BNCC
title The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC
spellingShingle The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC
Scremin, Greice
Ensino de matemática
Currículo
Estudo documental
Mathematics teaching
Resume
Documentary study
Enseñanza de matemáticas
Currículo
Estudio documental
title_short The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC
title_full The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC
title_fullStr The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC
title_full_unstemmed The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC
title_sort The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC
author Scremin, Greice
author_facet Scremin, Greice
Righi, Flávia Pereira
author_role author
author2 Righi, Flávia Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scremin, Greice
Righi, Flávia Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de matemática
Currículo
Estudo documental
Mathematics teaching
Resume
Documentary study
Enseñanza de matemáticas
Currículo
Estudio documental
topic Ensino de matemática
Currículo
Estudo documental
Mathematics teaching
Resume
Documentary study
Enseñanza de matemáticas
Currículo
Estudio documental
description This paper presents and discuss the results of a research performed on the context of PPGECIMAT (Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática) of Universidade Franciscana. The objective of this work was to make a historical analysis of the guidance about the teaching of algebra on the final years of basic education. This was a qualitative research, based on the review of documents like PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular), under the areas covering Math and Algebra to the final years of basic education. The analysis focused on the identification the changes made on the documents related to the teaching of algebra. It's been noted that Algebra was attached to Arithmetic subject, and in the technical aspect of the operations. However, on BNCC, the subject won importance, taking the commitment to build algebric thought and helping the development of computational thinking with math argumentation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54019
10.14393/ER-v27n2a2020-1
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54019
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n2a2020-1
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54019/28685
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54019/29961
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 409-433
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 409-433
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 409-433
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944222419189760