Gender, curriculum and legal education: empirical views

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa Henning, Ana Clara
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Veiras Collares, Lara, Boeira, Eponina Vitola
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051
Resumo: This paper discusses the existence or non-existence of courses on gender in the curricula of law undergraduate programs at seven federal universities located in the three states of Southern Brazil. Given the current publication of curricular guidelines for Brazilian law programs, we carried out a documentary analysis of the pedagogical projects, curricula, course syllabuses, and teaching plans provided by the law undergraduate programs of the educational institutions investigated. We seek to understand how academic curricula are formed by conducting a literature review and using a document-based analysis methodology underpinned by a post-structuralist and interdisciplinary approach. From the empirical results obtained, we question the disputes that elect some contents as central and others as hierarchically inferior knowledge when looking at the training of law graduates.
id UFSC-11_dbe0b46a2e6235e7c250b65d9400dc51
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/88051
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Gender, curriculum and legal education: empirical viewsGénero, currículo y enseñanza jurídica: miradas empíricasGênero, currículo e educação jurídica: olhares empíricosGenderCurriculumLegal EducationPost-Structuralist StudiesDocumentary ResearchGéneroCurrículoEnseñanza JurídicaEstudios PostestructuralistasInvestigación DocumentalGêneroCurrículoEnsino jurídicoEstudos pós-estruturalistasPesquisa documentalThis paper discusses the existence or non-existence of courses on gender in the curricula of law undergraduate programs at seven federal universities located in the three states of Southern Brazil. Given the current publication of curricular guidelines for Brazilian law programs, we carried out a documentary analysis of the pedagogical projects, curricula, course syllabuses, and teaching plans provided by the law undergraduate programs of the educational institutions investigated. We seek to understand how academic curricula are formed by conducting a literature review and using a document-based analysis methodology underpinned by a post-structuralist and interdisciplinary approach. From the empirical results obtained, we question the disputes that elect some contents as central and others as hierarchically inferior knowledge when looking at the training of law graduates.Discutimos, en este artículo, la existencia o no de disciplinas sobre género en los planes de estudio de las carreras de grado en derecho en siete universidades federales ubicadas en los tres estados del sur del Brasil. Dada la publicación actual de las directrices curriculares de las carreras de derecho brasileñas, realizamos un análisis documental de los proyectos pedagógicos, programas y planes de estúdios de las carreras de derecho de las instituciones investigadas. Buscamos comprender cómo se forman los currículos académicos mediante la realización de una revisión de la literatura y el uso de una metodología de análisis basada en documentos y sustentada en un enfoque posestructuralista e interdisciplinario. A partir de los resultados empíricos obtenidos, cuestionamos las disputas que eligen unos contenidos como centrales y otros como saberes jerárquicamente inferiores en la formación jurídica.Problematizamos, por meio deste artigo, a existência ou inexistência de disciplinas versando sobre gênero em grades curriculares de cursos de direito de sete universidades federais, situadas nos três estados da Região Sul do Brasil. Diante da atual publicação das diretrizes curriculares para cursos de direito brasileiros, efetuamos a análise documental em projetos pedagógicos, grades curriculares, ementas e planos de ensino previstos pelos cursos das instituições de ensino pesquisadas. Por meio da revisão bibliográfica e de metodologia fundamentada em análise documental, pautadas no viés pós-estruturalista e interdisciplinar, buscamos compreender o como da formação dos currículos acadêmicos. A partir dos resultados empíricos auferidos, questionamos as disputas que elegem alguns conteúdos como centrais e outros como saberes hierarquicamente inferiores na formação jurídica.Universidade Federal de Santa Catarina2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8805110.1590/1806-9584-2023v31n388051Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 3 (2023)Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 3 (2023)Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 3 (2023)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051/54902Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea Henning, Ana ClaraVeiras Collares, LaraBoeira, Eponina Vitola2023-12-14T14:22:27Zoai:periodicos.ufsc.br:article/88051Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2023-12-14T14:22:27Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender, curriculum and legal education: empirical views
Género, currículo y enseñanza jurídica: miradas empíricas
Gênero, currículo e educação jurídica: olhares empíricos
title Gender, curriculum and legal education: empirical views
spellingShingle Gender, curriculum and legal education: empirical views
Correa Henning, Ana Clara
Gender
Curriculum
Legal Education
Post-Structuralist Studies
Documentary Research
Género
Currículo
Enseñanza Jurídica
Estudios Postestructuralistas
Investigación Documental
Gênero
Currículo
Ensino jurídico
Estudos pós-estruturalistas
Pesquisa documental
title_short Gender, curriculum and legal education: empirical views
title_full Gender, curriculum and legal education: empirical views
title_fullStr Gender, curriculum and legal education: empirical views
title_full_unstemmed Gender, curriculum and legal education: empirical views
title_sort Gender, curriculum and legal education: empirical views
author Correa Henning, Ana Clara
author_facet Correa Henning, Ana Clara
Veiras Collares, Lara
Boeira, Eponina Vitola
author_role author
author2 Veiras Collares, Lara
Boeira, Eponina Vitola
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa Henning, Ana Clara
Veiras Collares, Lara
Boeira, Eponina Vitola
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Curriculum
Legal Education
Post-Structuralist Studies
Documentary Research
Género
Currículo
Enseñanza Jurídica
Estudios Postestructuralistas
Investigación Documental
Gênero
Currículo
Ensino jurídico
Estudos pós-estruturalistas
Pesquisa documental
topic Gender
Curriculum
Legal Education
Post-Structuralist Studies
Documentary Research
Género
Currículo
Enseñanza Jurídica
Estudios Postestructuralistas
Investigación Documental
Gênero
Currículo
Ensino jurídico
Estudos pós-estruturalistas
Pesquisa documental
description This paper discusses the existence or non-existence of courses on gender in the curricula of law undergraduate programs at seven federal universities located in the three states of Southern Brazil. Given the current publication of curricular guidelines for Brazilian law programs, we carried out a documentary analysis of the pedagogical projects, curricula, course syllabuses, and teaching plans provided by the law undergraduate programs of the educational institutions investigated. We seek to understand how academic curricula are formed by conducting a literature review and using a document-based analysis methodology underpinned by a post-structuralist and interdisciplinary approach. From the empirical results obtained, we question the disputes that elect some contents as central and others as hierarchically inferior knowledge when looking at the training of law graduates.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051
10.1590/1806-9584-2023v31n388051
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2023v31n388051
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051/54902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 3 (2023)
Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 3 (2023)
Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 3 (2023)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1799875327368888320