Gender, curriculum and legal education: empirical views
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos Feministas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051 |
Resumo: | This paper discusses the existence or non-existence of courses on gender in the curricula of law undergraduate programs at seven federal universities located in the three states of Southern Brazil. Given the current publication of curricular guidelines for Brazilian law programs, we carried out a documentary analysis of the pedagogical projects, curricula, course syllabuses, and teaching plans provided by the law undergraduate programs of the educational institutions investigated. We seek to understand how academic curricula are formed by conducting a literature review and using a document-based analysis methodology underpinned by a post-structuralist and interdisciplinary approach. From the empirical results obtained, we question the disputes that elect some contents as central and others as hierarchically inferior knowledge when looking at the training of law graduates. |
id |
UFSC-11_dbe0b46a2e6235e7c250b65d9400dc51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/88051 |
network_acronym_str |
UFSC-11 |
network_name_str |
Revista Estudos Feministas |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender, curriculum and legal education: empirical viewsGénero, currículo y enseñanza jurídica: miradas empíricasGênero, currículo e educação jurídica: olhares empíricosGenderCurriculumLegal EducationPost-Structuralist StudiesDocumentary ResearchGéneroCurrículoEnseñanza JurídicaEstudios PostestructuralistasInvestigación DocumentalGêneroCurrículoEnsino jurídicoEstudos pós-estruturalistasPesquisa documentalThis paper discusses the existence or non-existence of courses on gender in the curricula of law undergraduate programs at seven federal universities located in the three states of Southern Brazil. Given the current publication of curricular guidelines for Brazilian law programs, we carried out a documentary analysis of the pedagogical projects, curricula, course syllabuses, and teaching plans provided by the law undergraduate programs of the educational institutions investigated. We seek to understand how academic curricula are formed by conducting a literature review and using a document-based analysis methodology underpinned by a post-structuralist and interdisciplinary approach. From the empirical results obtained, we question the disputes that elect some contents as central and others as hierarchically inferior knowledge when looking at the training of law graduates.Discutimos, en este artículo, la existencia o no de disciplinas sobre género en los planes de estudio de las carreras de grado en derecho en siete universidades federales ubicadas en los tres estados del sur del Brasil. Dada la publicación actual de las directrices curriculares de las carreras de derecho brasileñas, realizamos un análisis documental de los proyectos pedagógicos, programas y planes de estúdios de las carreras de derecho de las instituciones investigadas. Buscamos comprender cómo se forman los currículos académicos mediante la realización de una revisión de la literatura y el uso de una metodología de análisis basada en documentos y sustentada en un enfoque posestructuralista e interdisciplinario. A partir de los resultados empíricos obtenidos, cuestionamos las disputas que eligen unos contenidos como centrales y otros como saberes jerárquicamente inferiores en la formación jurídica.Problematizamos, por meio deste artigo, a existência ou inexistência de disciplinas versando sobre gênero em grades curriculares de cursos de direito de sete universidades federais, situadas nos três estados da Região Sul do Brasil. Diante da atual publicação das diretrizes curriculares para cursos de direito brasileiros, efetuamos a análise documental em projetos pedagógicos, grades curriculares, ementas e planos de ensino previstos pelos cursos das instituições de ensino pesquisadas. Por meio da revisão bibliográfica e de metodologia fundamentada em análise documental, pautadas no viés pós-estruturalista e interdisciplinar, buscamos compreender o como da formação dos currículos acadêmicos. A partir dos resultados empíricos auferidos, questionamos as disputas que elegem alguns conteúdos como centrais e outros como saberes hierarquicamente inferiores na formação jurídica.Universidade Federal de Santa Catarina2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8805110.1590/1806-9584-2023v31n388051Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 3 (2023)Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 3 (2023)Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 3 (2023)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051/54902Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea Henning, Ana ClaraVeiras Collares, LaraBoeira, Eponina Vitola2023-12-14T14:22:27Zoai:periodicos.ufsc.br:article/88051Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2023-12-14T14:22:27Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender, curriculum and legal education: empirical views Género, currículo y enseñanza jurídica: miradas empíricas Gênero, currículo e educação jurídica: olhares empíricos |
title |
Gender, curriculum and legal education: empirical views |
spellingShingle |
Gender, curriculum and legal education: empirical views Correa Henning, Ana Clara Gender Curriculum Legal Education Post-Structuralist Studies Documentary Research Género Currículo Enseñanza Jurídica Estudios Postestructuralistas Investigación Documental Gênero Currículo Ensino jurídico Estudos pós-estruturalistas Pesquisa documental |
title_short |
Gender, curriculum and legal education: empirical views |
title_full |
Gender, curriculum and legal education: empirical views |
title_fullStr |
Gender, curriculum and legal education: empirical views |
title_full_unstemmed |
Gender, curriculum and legal education: empirical views |
title_sort |
Gender, curriculum and legal education: empirical views |
author |
Correa Henning, Ana Clara |
author_facet |
Correa Henning, Ana Clara Veiras Collares, Lara Boeira, Eponina Vitola |
author_role |
author |
author2 |
Veiras Collares, Lara Boeira, Eponina Vitola |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correa Henning, Ana Clara Veiras Collares, Lara Boeira, Eponina Vitola |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender Curriculum Legal Education Post-Structuralist Studies Documentary Research Género Currículo Enseñanza Jurídica Estudios Postestructuralistas Investigación Documental Gênero Currículo Ensino jurídico Estudos pós-estruturalistas Pesquisa documental |
topic |
Gender Curriculum Legal Education Post-Structuralist Studies Documentary Research Género Currículo Enseñanza Jurídica Estudios Postestructuralistas Investigación Documental Gênero Currículo Ensino jurídico Estudos pós-estruturalistas Pesquisa documental |
description |
This paper discusses the existence or non-existence of courses on gender in the curricula of law undergraduate programs at seven federal universities located in the three states of Southern Brazil. Given the current publication of curricular guidelines for Brazilian law programs, we carried out a documentary analysis of the pedagogical projects, curricula, course syllabuses, and teaching plans provided by the law undergraduate programs of the educational institutions investigated. We seek to understand how academic curricula are formed by conducting a literature review and using a document-based analysis methodology underpinned by a post-structuralist and interdisciplinary approach. From the empirical results obtained, we question the disputes that elect some contents as central and others as hierarchically inferior knowledge when looking at the training of law graduates. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051 10.1590/1806-9584-2023v31n388051 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051 |
identifier_str_mv |
10.1590/1806-9584-2023v31n388051 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/88051/54902 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 3 (2023) Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 3 (2023) Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 3 (2023) 1806-9584 0104-026X reponame:Revista Estudos Feministas instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista Estudos Feministas |
collection |
Revista Estudos Feministas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ref@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1799875327368888320 |