Statistical literacy and critical competence in a creative learning environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perin, Andréa Pavan
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Pita, Ana Paula Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72704
Resumo: This paper aims to analyze the development of statistical literacy with regard to reading, interpretation and critical analysis of statistical graphs in students of the 1st year of high school. We looked for a space that we considered ideal for this development and found support for this pedagogical approach in the precepts of creative learning. In order to interpret the results, we rely on Narrative Analysis. Data analysis showed that the groups of students passed through the three highest levels of statistical literacy, according to the classification used in this study. We affirm that reading stand at the highest levels, as students sought to read between the data, that is, they compared results, established mathematical relationships and formulated questions beyond the existing data. Furthermore, the students were also concerned about the aspects of society portrayed in the graphic representations, showing social inequalities presented there, that is, they built socio-political criticisms.
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spelling Statistical literacy and critical competence in a creative learning environment Alfabetización estadística y competencia crítica en un entorno de aprendizaje creativo Letramento estatístico e competência crítica em um ambiente de aprendizagem criativa Análise CríticaGráfico e tabelasAnálise narrativaCritical analysisGraf and tablesNarrative analysisAnálisis criticoGráficos y yablasAnálisis narrativoThis paper aims to analyze the development of statistical literacy with regard to reading, interpretation and critical analysis of statistical graphs in students of the 1st year of high school. We looked for a space that we considered ideal for this development and found support for this pedagogical approach in the precepts of creative learning. In order to interpret the results, we rely on Narrative Analysis. Data analysis showed that the groups of students passed through the three highest levels of statistical literacy, according to the classification used in this study. We affirm that reading stand at the highest levels, as students sought to read between the data, that is, they compared results, established mathematical relationships and formulated questions beyond the existing data. Furthermore, the students were also concerned about the aspects of society portrayed in the graphic representations, showing social inequalities presented there, that is, they built socio-political criticisms.Este artículo tiene como objetivo analizar el desarrollo de la competencia de alfabetización estadística en lo que respecta a la lectura, interpretación y análisis crítico de gráficos estadísticos en estudiantes del 1° año de secundaria. Buscamos un espacio que consideráramos ideal para este desarrollo y encontramos apoyo para este enfoque pedagógico en los preceptos del aprendizaje creativo. Para interpretar el resultado, nos apoyamos en el Análisis Narrativo. El análisis de los datos mostró que los grupos de estudiantes pasaron por los tres niveles más altos de alfabetización estadística, según la clasificación utilizada en este estudio. Afirmamos que la lectura estuvo en los niveles más altos, ya que los estudiantes buscaron leer entre los datos, es decir, compararon resultados, establecieron relaciones matemáticas y formularon preguntas más allá de los datos existentes. Además, los estudiantes también se preocuparon por los aspectos de la sociedad retratados en las representaciones gráficas, mostrando las desigualdades sociales allí presentadas, es decir, construyeron críticas sociopolíticas.Este artigo objetiva analisar o desenvolvimento do letramento estatístico no que se refere a leitura, interpretação e análise crítica de gráficos estatísticos de um grupo de alunos do 1º ano do Ensino Médio. Buscamos um espaço que julgamos ideal para esse desenvolvimento e encontramos nos preceitos da aprendizagem criativa amparo para essa abordagem pedagógica. Para interpretação do material, apoiamo-nos na Análise Narrativa. A análise dos dados mostrou que os grupos de estudantes transitaram pelos três níveis mais elevados de letramento estatístico, segundo a classificação que empregamos neste estudo. Afirmamos que a leitura residiu nos níveis mais elevados, pois os estudantes buscaram fazer leitura entre os dados, ou seja, compararam resultados, estabeleceram relações matemáticas e formularam questionamentos para além dos dados existentes. Ademais, os estudantes também se mostraram preocupados com os aspectos da sociedade retratados nas representações gráficas, mostrando desigualdades sociais ali apresentadas, ou seja, construíram críticas sociopolíticas.Universidade Federal de Uberlândia2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7270410.14393/ER-v31e2024-12Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-23Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-23Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-231983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72704/38407https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72704/38408Copyright (c) 2024 Andréa Pavan Perin, Ana Paula Gonçalves Pitahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPerin, Andréa PavanPita, Ana Paula Gonçalves2024-03-10T19:24:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72704Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-10T19:24:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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