The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8901 |
Resumo: | The objective of this research is to analyze how the teaching of Statistics has been evaluated from the point of view of the construction of statistical literacy in the tests of the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools (OBMEP), in the period that goes from 2005 to 2019. For that, a documentary research was conducted and the tests from all editions of OBMEP (2005-20019) were collected. The questions involving the content of Statistics were analyzed and classified according to the levels of graph comprehension (CURCIO, 1989), the levels of tables’ reading and comprehension (WAINER, 1995) and the levels of statistical literacy (WATSON and CALLINGHAN, 2003). The main results point to the predominance of questions that demand the critical (33.33%) and consistent non-critical (30.56%) levels for statistical literacy; the level read between the data, for graph comprehension (81.25%); and the intermediate level, for reading and understanding tables (100%). Some aspects related to the construction of statistical reasoning and thinking present in the tests are discussed and some questions of the tests are explored according to the characteristics of statistical literacy that they raise. |
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The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEPA construção do letramento estatístico a partir de um olhar sobre as provas das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das Escolas Públicas - OBMEPOBMEP; statistical literacy; graphs; tablesOBMEP; letramento estatístico; gráficos; tabelasThe objective of this research is to analyze how the teaching of Statistics has been evaluated from the point of view of the construction of statistical literacy in the tests of the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools (OBMEP), in the period that goes from 2005 to 2019. For that, a documentary research was conducted and the tests from all editions of OBMEP (2005-20019) were collected. The questions involving the content of Statistics were analyzed and classified according to the levels of graph comprehension (CURCIO, 1989), the levels of tables’ reading and comprehension (WAINER, 1995) and the levels of statistical literacy (WATSON and CALLINGHAN, 2003). The main results point to the predominance of questions that demand the critical (33.33%) and consistent non-critical (30.56%) levels for statistical literacy; the level read between the data, for graph comprehension (81.25%); and the intermediate level, for reading and understanding tables (100%). Some aspects related to the construction of statistical reasoning and thinking present in the tests are discussed and some questions of the tests are explored according to the characteristics of statistical literacy that they raise.O objetivo desta pesquisa é analisar como o ensino de Estatística vem sendo avaliado do ponto de vista da construção do letramento estatístico nas provas das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP), no período que vai de 2005 a 2019. Para tanto, foi desenvolvida uma pesquisa de natureza documental, na qual foram coligidas as provas de todas as edições da OBMEP (2005-20019). As questões que envolviam o conteúdo de Estatística foram analisadas e classificadas segundo os níveis de compreensão gráfica (CURCIO, 1989), os níveis de leitura e compreensão de tabelas (WAINER, 1995) e os níveis de letramento estatístico (WATSON e CALLINGHAN, 2003). Os principais resultados apontam para a predominância de questões que demandam os níveis crítico (33.33%) e consistente não crítico (30.56%) para letramento estatístico; do nível ler entre os dados, para compreensão gráfica (81.25%); e do nível intermediário, para leitura e compreensão de tabelas (100%). Alguns aspectos relacionados à construção do raciocínio e pensamento estatísticos presentes nas provas são discutidos e algumas questões das provas são exploradas segundo as características de letramento estatístico que suscitamUniversidade Federal do ParáSantos, Rodrigo Medeiros dos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/890110.18542/amazrecm.v17i38.8901Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 105-120Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 105-1202317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8901/7338/*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. 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