The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Rodrigo Medeiros dos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8901
Resumo: The objective of this research is to analyze how the teaching of Statistics has been evaluated from the point of view of the construction of statistical literacy in the tests of the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools (OBMEP), in the period that goes from 2005 to 2019. For that, a documentary research was conducted and the tests from all editions of OBMEP (2005-20019) were collected. The questions involving the content of Statistics were analyzed and classified according to the levels of graph comprehension (CURCIO, 1989), the levels of tables’ reading and comprehension (WAINER, 1995) and the levels of statistical literacy (WATSON and CALLINGHAN, 2003). The main results point to the predominance of questions that demand the critical (33.33%) and consistent non-critical (30.56%) levels for statistical literacy; the level read between the data, for graph comprehension (81.25%); and the intermediate level, for reading and understanding tables (100%). Some aspects related to the construction of statistical reasoning and thinking present in the tests are discussed and some questions of the tests are explored according to the characteristics of statistical literacy that they raise.
id UFPA-7_e7672f8c333eb75b8a6888fba137dbe1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8901
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEPA construção do letramento estatístico a partir de um olhar sobre as provas das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das Escolas Públicas - OBMEPOBMEP; statistical literacy; graphs; tablesOBMEP; letramento estatístico; gráficos; tabelasThe objective of this research is to analyze how the teaching of Statistics has been evaluated from the point of view of the construction of statistical literacy in the tests of the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools (OBMEP), in the period that goes from 2005 to 2019. For that, a documentary research was conducted and the tests from all editions of OBMEP (2005-20019) were collected. The questions involving the content of Statistics were analyzed and classified according to the levels of graph comprehension (CURCIO, 1989), the levels of tables’ reading and comprehension (WAINER, 1995) and the levels of statistical literacy (WATSON and CALLINGHAN, 2003). The main results point to the predominance of questions that demand the critical (33.33%) and consistent non-critical (30.56%) levels for statistical literacy; the level read between the data, for graph comprehension (81.25%); and the intermediate level, for reading and understanding tables (100%). Some aspects related to the construction of statistical reasoning and thinking present in the tests are discussed and some questions of the tests are explored according to the characteristics of statistical literacy that they raise.O objetivo desta pesquisa é analisar como o ensino de Estatística vem sendo avaliado do ponto de vista da construção do letramento estatístico nas provas das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP), no período que vai de 2005 a 2019. Para tanto, foi desenvolvida uma pesquisa de natureza documental, na qual foram coligidas as provas de todas as edições da OBMEP (2005-20019). As questões que envolviam o conteúdo de Estatística foram analisadas e classificadas segundo os níveis de compreensão gráfica (CURCIO, 1989), os níveis de leitura e compreensão de tabelas (WAINER, 1995) e os níveis de letramento estatístico (WATSON e CALLINGHAN, 2003). Os principais resultados apontam para a predominância de questões que demandam os níveis crítico (33.33%) e consistente não crítico (30.56%) para letramento estatístico; do nível ler entre os dados, para compreensão gráfica (81.25%); e do nível intermediário, para leitura e compreensão de tabelas (100%). Alguns aspectos relacionados à construção do raciocínio e pensamento estatísticos presentes nas provas são discutidos e algumas questões das provas são exploradas segundo as características de letramento estatístico que suscitamUniversidade Federal do ParáSantos, Rodrigo Medeiros dos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/890110.18542/amazrecm.v17i38.8901Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 105-120Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 105-1202317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8901/7338/*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 1997./*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 1998./*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais - Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2002./*ref*/BRASIL. Orientações curriculares nacionais para o ensino médio - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2006./*ref*/CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. 144 p./*ref*/CURCIO, F. R. Developing Graph Comprehension. Reston: NCTM. 1989. 85 p./*ref*/GAL, I. Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical review. v. 70, n. 1. p. 1-25, mai. 2007./*ref*/GARFIELD, J. The challenge of developing statistical reasoning. Journal of statistics education, v. 10, n. 3, 2002./*ref*/GARFIELD, J.; GAL, I. Teaching and assessing statistical reasoning. In: Developing mathematical reasoning in grades K-12. National Council of Teachers of Mathematics. Reston: Ed. L. Staff, 1999. p. 207-219./*ref*/GOULART, A. Um estudo sobre a abordagem dos conteúdos estatísticos em cursos de licenciatura em Matemática: uma proposta sob a ótica da ecologia do didático. 2015. 167 f. Tese (doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo./*ref*/GOULART, A.; COUTINHO, C. Q. S. Letramento Estatístico e o Exame Nacional de Ensino Médio. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4. 2015, México. Anais [...] Chiapas: IACME, 2015./*ref*/MOREIRA, P. C. O conhecimento matemático do professor: formação na licenciatura e prática docente na Escola Básica. 2004. 202 f. Tese (doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte./*ref*/PFANNKUCH, M.; WILD, C. Towards an understanding on statistical thinking. In: The chalenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004. p. 17-46./*ref*/SANTOS, R. M. Estado da arte e história da pesquisa em educação estatística em programas brasileiros de pós-graduação. 2015. 348 f. Tese (doutorado em Educação: Ensino e Práticas Culturais). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas./*ref*/SHAUGHNESSY, J. M. Research on statistics learning and reasoning. In: F. K. Lester (org.). Second handbook of research on mathematics teaching and learning. Greenwich: NCTM, 2007. p. 957-1006./*ref*/WATSON, J. M.; CALLINGHAM, A. R. Statistical literacy: a complex hierarchical construct. Statistical Education Reasearch Journal, New Zealand, v. 2, n. 2, p. 3-46, 2003./*ref*/WAINER, H. A study of Display Methods for NAEP Results: I. Tables. Program Statistics Research. Technical: Report, nº 95. Educacional Testing Service. Princeton: 1995.Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:58:52Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8901Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:58:52Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
A construção do letramento estatístico a partir de um olhar sobre as provas das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das Escolas Públicas - OBMEP
title The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
spellingShingle The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
Santos, Rodrigo Medeiros dos
OBMEP; statistical literacy; graphs; tables
OBMEP; letramento estatístico; gráficos; tabelas
title_short The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
title_full The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
title_fullStr The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
title_full_unstemmed The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
title_sort The construction of statistical literacy from a look at the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools - OBMEP
author Santos, Rodrigo Medeiros dos
author_facet Santos, Rodrigo Medeiros dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Rodrigo Medeiros dos
dc.subject.por.fl_str_mv OBMEP; statistical literacy; graphs; tables
OBMEP; letramento estatístico; gráficos; tabelas
topic OBMEP; statistical literacy; graphs; tables
OBMEP; letramento estatístico; gráficos; tabelas
description The objective of this research is to analyze how the teaching of Statistics has been evaluated from the point of view of the construction of statistical literacy in the tests of the Brazilian Mathematics Olympics in Public Schools (OBMEP), in the period that goes from 2005 to 2019. For that, a documentary research was conducted and the tests from all editions of OBMEP (2005-20019) were collected. The questions involving the content of Statistics were analyzed and classified according to the levels of graph comprehension (CURCIO, 1989), the levels of tables’ reading and comprehension (WAINER, 1995) and the levels of statistical literacy (WATSON and CALLINGHAN, 2003). The main results point to the predominance of questions that demand the critical (33.33%) and consistent non-critical (30.56%) levels for statistical literacy; the level read between the data, for graph comprehension (81.25%); and the intermediate level, for reading and understanding tables (100%). Some aspects related to the construction of statistical reasoning and thinking present in the tests are discussed and some questions of the tests are explored according to the characteristics of statistical literacy that they raise.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-27
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8901
10.18542/amazrecm.v17i38.8901
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8901
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v17i38.8901
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8901/7338
/*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 1997.
/*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
/*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais - Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2002.
/*ref*/BRASIL. Orientações curriculares nacionais para o ensino médio - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2006.
/*ref*/CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. 144 p.
/*ref*/CURCIO, F. R. Developing Graph Comprehension. Reston: NCTM. 1989. 85 p.
/*ref*/GAL, I. Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical review. v. 70, n. 1. p. 1-25, mai. 2007.
/*ref*/GARFIELD, J. The challenge of developing statistical reasoning. Journal of statistics education, v. 10, n. 3, 2002.
/*ref*/GARFIELD, J.; GAL, I. Teaching and assessing statistical reasoning. In: Developing mathematical reasoning in grades K-12. National Council of Teachers of Mathematics. Reston: Ed. L. Staff, 1999. p. 207-219.
/*ref*/GOULART, A. Um estudo sobre a abordagem dos conteúdos estatísticos em cursos de licenciatura em Matemática: uma proposta sob a ótica da ecologia do didático. 2015. 167 f. Tese (doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
/*ref*/GOULART, A.; COUTINHO, C. Q. S. Letramento Estatístico e o Exame Nacional de Ensino Médio. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4. 2015, México. Anais [...] Chiapas: IACME, 2015.
/*ref*/MOREIRA, P. C. O conhecimento matemático do professor: formação na licenciatura e prática docente na Escola Básica. 2004. 202 f. Tese (doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
/*ref*/PFANNKUCH, M.; WILD, C. Towards an understanding on statistical thinking. In: The chalenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004. p. 17-46.
/*ref*/SANTOS, R. M. Estado da arte e história da pesquisa em educação estatística em programas brasileiros de pós-graduação. 2015. 348 f. Tese (doutorado em Educação: Ensino e Práticas Culturais). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
/*ref*/SHAUGHNESSY, J. M. Research on statistics learning and reasoning. In: F. K. Lester (org.). Second handbook of research on mathematics teaching and learning. Greenwich: NCTM, 2007. p. 957-1006.
/*ref*/WATSON, J. M.; CALLINGHAM, A. R. Statistical literacy: a complex hierarchical construct. Statistical Education Reasearch Journal, New Zealand, v. 2, n. 2, p. 3-46, 2003.
/*ref*/WAINER, H. A study of Display Methods for NAEP Results: I. Tables. Program Statistics Research. Technical: Report, nº 95. Educacional Testing Service. Princeton: 1995.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 105-120
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 105-120
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068753169547264