A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951 |
Resumo: | This article is the result of a doctoral research that aimed to make a historical construction of the trajectory of the Short Degree course in Sciences with Qualification in Mathematics, since its creation, consolidation process until the current Degree in Mathematics at the Federal University of Rondônia (UNIR) in Ji-Paraná. Anchored methodologically in the History of Mathematics Education, traces were sought for the construction of the sources through: interviews with some eyewitnesses; official documents and photographic images, among others. For the analysis, documentary research resources were used. The results show that the course was constituted with a teaching staff coming from different Brazilian regions and left a multipurpose formation in Sciences, for a more contentious formation in Mathematics, however, with the creation of the Mathematics Week (SEMAT) and the formation in stricto sensu graduate level of teacher educators, has moved towards a strong trend in Mathematics Education. |
id |
UFU-8_46d85a611245c6ad97511d452e6343c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60951 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)Una historia de la formación del profesorado de matemáticas en la Universidad Federal de Rondônia en Ji-Paraná (1988-2012) Uma história da Formação de Professores de Matemática na Universidade Federal de Rondônia – UNIR, em Ji-Paraná (1988-2012)História da Educação MatemáticaEnsino Superior em RondôniaHistória da LicenciaturaHistory of Mathematics EducationHigher Education in RondôniaDegree HistoryHistoria de la educación matemáticaEducación superior en RondôniaLicenciatura en HistoriaThis article is the result of a doctoral research that aimed to make a historical construction of the trajectory of the Short Degree course in Sciences with Qualification in Mathematics, since its creation, consolidation process until the current Degree in Mathematics at the Federal University of Rondônia (UNIR) in Ji-Paraná. Anchored methodologically in the History of Mathematics Education, traces were sought for the construction of the sources through: interviews with some eyewitnesses; official documents and photographic images, among others. For the analysis, documentary research resources were used. The results show that the course was constituted with a teaching staff coming from different Brazilian regions and left a multipurpose formation in Sciences, for a more contentious formation in Mathematics, however, with the creation of the Mathematics Week (SEMAT) and the formation in stricto sensu graduate level of teacher educators, has moved towards a strong trend in Mathematics Education.Este artículo es el resultado de una investigación doctoral que tuvo como objetivo hacer una construcción histórica de la trayectoria del Curso de Licenciatura en Ciencias con Calificación en Matemáticas, desde su creación, proceso de consolidación hasta la Licenciatura en Matemáticas actual en la Universidad Federal de Rondônia (UNIR) en Ji-Paraná. Anclados metodológicamente en la Historia de la Educación Matemática, buscamos rastros para la construcción de las fuentes a través de: entrevistas con algunos testigos oculares; documentos oficiales e imágenes fotográficas, entre otros. Para el análisis, se utilizaron recursos de investigación documental. Los resultados muestran que el curso se constituyó con un personal docente proveniente de diferentes regiones brasileñas y dejó una formación multipropósito en Ciencias, para una formación más polémica en Matemáticas, sin embargo, con la creación de la Semana de Matemáticas (SEMAT) y la formación en Stricto Sensu, nivel de posgrado de formadores de docentes, se ha movido hacia una fuerte tendencia en la educación matemática.Este artigo resulta de uma pesquisa de doutorado que teve como objetivo fazer uma construção histórica da trajetória do curso de Licenciatura Curta em Ciências com Habilitação em Matemática, desde sua criação, processo de consolidação até o atual curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), em Ji-Paraná. Ancorado metodologicamente na História da Educação Matemática, buscou-se vestígios para a construção das fontes por meio de: entrevistas com algumas testemunhas oculares, documentos oficiais e imagens fotográficas, dentre outras. Para a análise, foram utilizados recursos da pesquisa documental. Os resultados evidenciam que o curso se constituiu com um corpo docente vindo das diferentes regiões brasileiras, e saiu de uma formação polivalente em Ciências para uma formação mais conteudista em Matemática; porém, com a criação da Semana de Matemática (SEMAT) e a formação em nível de Pós-Graduação stricto sensu dos professores formadores, caminhou para uma forte tendência em Educação Matemática.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095110.14393/ER-v28a2021-20Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e020Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e020Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0201983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951/31607https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951/31608Copyright (c) 2021 Marlos Gomes de Albuquerque, Universidade Federal de Rondônia Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Marlos Gomes de Freitas, José Luiz Magalhães de2021-05-11T22:45:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60951Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-11T22:45:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012) Una historia de la formación del profesorado de matemáticas en la Universidad Federal de Rondônia en Ji-Paraná (1988-2012) Uma história da Formação de Professores de Matemática na Universidade Federal de Rondônia – UNIR, em Ji-Paraná (1988-2012) |
title |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012) |
spellingShingle |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012) Albuquerque, Marlos Gomes de História da Educação Matemática Ensino Superior em Rondônia História da Licenciatura History of Mathematics Education Higher Education in Rondônia Degree History Historia de la educación matemática Educación superior en Rondônia Licenciatura en Historia |
title_short |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012) |
title_full |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012) |
title_fullStr |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012) |
title_full_unstemmed |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012) |
title_sort |
A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012) |
author |
Albuquerque, Marlos Gomes de |
author_facet |
Albuquerque, Marlos Gomes de Freitas, José Luiz Magalhães de |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, José Luiz Magalhães de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Marlos Gomes de Freitas, José Luiz Magalhães de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação Matemática Ensino Superior em Rondônia História da Licenciatura History of Mathematics Education Higher Education in Rondônia Degree History Historia de la educación matemática Educación superior en Rondônia Licenciatura en Historia |
topic |
História da Educação Matemática Ensino Superior em Rondônia História da Licenciatura History of Mathematics Education Higher Education in Rondônia Degree History Historia de la educación matemática Educación superior en Rondônia Licenciatura en Historia |
description |
This article is the result of a doctoral research that aimed to make a historical construction of the trajectory of the Short Degree course in Sciences with Qualification in Mathematics, since its creation, consolidation process until the current Degree in Mathematics at the Federal University of Rondônia (UNIR) in Ji-Paraná. Anchored methodologically in the History of Mathematics Education, traces were sought for the construction of the sources through: interviews with some eyewitnesses; official documents and photographic images, among others. For the analysis, documentary research resources were used. The results show that the course was constituted with a teaching staff coming from different Brazilian regions and left a multipurpose formation in Sciences, for a more contentious formation in Mathematics, however, with the creation of the Mathematics Week (SEMAT) and the formation in stricto sensu graduate level of teacher educators, has moved towards a strong trend in Mathematics Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951 10.14393/ER-v28a2021-20 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951/31607 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951/31608 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marlos Gomes de Albuquerque, Universidade Federal de Rondônia Freitas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marlos Gomes de Albuquerque, Universidade Federal de Rondônia Freitas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e020 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e020 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e020 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223290556416 |