A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Marlos Gomes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Freitas, José Luiz Magalhães de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951
Resumo: This article is the result of a doctoral research that aimed to make a historical construction of the trajectory of the Short Degree course in Sciences with Qualification in Mathematics, since its creation, consolidation process until the current Degree in Mathematics at the Federal University of Rondônia (UNIR) in Ji-Paraná. Anchored methodologically in the History of Mathematics Education, traces were sought for the construction of the sources through: interviews with some eyewitnesses; official documents and photographic images, among others. For the analysis, documentary research resources were used. The results show that the course was constituted with a teaching staff coming from different Brazilian regions and left a multipurpose formation in Sciences, for a more contentious formation in Mathematics, however, with the creation of the Mathematics Week (SEMAT) and the formation in stricto sensu graduate level of teacher educators, has moved towards a strong trend in Mathematics Education.
id UFU-8_46d85a611245c6ad97511d452e6343c4
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60951
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)Una historia de la formación del profesorado de matemáticas en la Universidad Federal de Rondônia en Ji-Paraná (1988-2012) Uma história da Formação de Professores de Matemática na Universidade Federal de Rondônia – UNIR, em Ji-Paraná (1988-2012)História da Educação MatemáticaEnsino Superior em RondôniaHistória da LicenciaturaHistory of Mathematics EducationHigher Education in RondôniaDegree HistoryHistoria de la educación matemáticaEducación superior en RondôniaLicenciatura en HistoriaThis article is the result of a doctoral research that aimed to make a historical construction of the trajectory of the Short Degree course in Sciences with Qualification in Mathematics, since its creation, consolidation process until the current Degree in Mathematics at the Federal University of Rondônia (UNIR) in Ji-Paraná. Anchored methodologically in the History of Mathematics Education, traces were sought for the construction of the sources through: interviews with some eyewitnesses; official documents and photographic images, among others. For the analysis, documentary research resources were used. The results show that the course was constituted with a teaching staff coming from different Brazilian regions and left a multipurpose formation in Sciences, for a more contentious formation in Mathematics, however, with the creation of the Mathematics Week (SEMAT) and the formation in stricto sensu graduate level of teacher educators, has moved towards a strong trend in Mathematics Education.Este artículo es el resultado de una investigación doctoral que tuvo como objetivo hacer una construcción histórica de la trayectoria del Curso de Licenciatura en Ciencias con Calificación en Matemáticas, desde su creación, proceso de consolidación hasta la Licenciatura en Matemáticas actual en la Universidad Federal de Rondônia (UNIR) en Ji-Paraná. Anclados metodológicamente en la Historia de la Educación Matemática, buscamos rastros para la construcción de las fuentes a través de: entrevistas con algunos testigos oculares; documentos oficiales e imágenes fotográficas, entre otros. Para el análisis, se utilizaron recursos de investigación documental. Los resultados muestran que el curso se constituyó con un personal docente proveniente de diferentes regiones brasileñas y dejó una formación multipropósito en Ciencias, para una formación más polémica en Matemáticas, sin embargo, con la creación de la Semana de Matemáticas (SEMAT) y la formación en Stricto Sensu, nivel de posgrado de formadores de docentes, se ha movido hacia una fuerte tendencia en la educación matemática.Este artigo resulta de uma pesquisa de doutorado que teve como objetivo fazer uma construção histórica da trajetória do curso de Licenciatura Curta em Ciências com Habilitação em Matemática, desde sua criação, processo de consolidação até o atual curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), em Ji-Paraná. Ancorado metodologicamente na História da Educação Matemática, buscou-se vestígios para a construção das fontes por meio de: entrevistas com algumas testemunhas oculares, documentos oficiais e imagens fotográficas, dentre outras. Para a análise, foram utilizados recursos da pesquisa documental. Os resultados evidenciam que o curso se constituiu com um corpo docente vindo das diferentes regiões brasileiras, e saiu de uma formação polivalente em Ciências para uma formação mais conteudista em Matemática; porém, com a criação da Semana de Matemática (SEMAT) e a formação em nível de Pós-Graduação stricto sensu dos professores formadores, caminhou para uma forte tendência em Educação Matemática.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095110.14393/ER-v28a2021-20Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e020Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e020Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0201983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951/31607https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951/31608Copyright (c) 2021 Marlos Gomes de Albuquerque, Universidade Federal de Rondônia Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Marlos Gomes de Freitas, José Luiz Magalhães de2021-05-11T22:45:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60951Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-11T22:45:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
Una historia de la formación del profesorado de matemáticas en la Universidad Federal de Rondônia en Ji-Paraná (1988-2012)
Uma história da Formação de Professores de Matemática na Universidade Federal de Rondônia – UNIR, em Ji-Paraná (1988-2012)
title A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
spellingShingle A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
Albuquerque, Marlos Gomes de
História da Educação Matemática
Ensino Superior em Rondônia
História da Licenciatura
History of Mathematics Education
Higher Education in Rondônia
Degree History
Historia de la educación matemática
Educación superior en Rondônia
Licenciatura en Historia
title_short A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
title_full A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
title_fullStr A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
title_full_unstemmed A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
title_sort A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
author Albuquerque, Marlos Gomes de
author_facet Albuquerque, Marlos Gomes de
Freitas, José Luiz Magalhães de
author_role author
author2 Freitas, José Luiz Magalhães de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Marlos Gomes de
Freitas, José Luiz Magalhães de
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação Matemática
Ensino Superior em Rondônia
História da Licenciatura
History of Mathematics Education
Higher Education in Rondônia
Degree History
Historia de la educación matemática
Educación superior en Rondônia
Licenciatura en Historia
topic História da Educação Matemática
Ensino Superior em Rondônia
História da Licenciatura
History of Mathematics Education
Higher Education in Rondônia
Degree History
Historia de la educación matemática
Educación superior en Rondônia
Licenciatura en Historia
description This article is the result of a doctoral research that aimed to make a historical construction of the trajectory of the Short Degree course in Sciences with Qualification in Mathematics, since its creation, consolidation process until the current Degree in Mathematics at the Federal University of Rondônia (UNIR) in Ji-Paraná. Anchored methodologically in the History of Mathematics Education, traces were sought for the construction of the sources through: interviews with some eyewitnesses; official documents and photographic images, among others. For the analysis, documentary research resources were used. The results show that the course was constituted with a teaching staff coming from different Brazilian regions and left a multipurpose formation in Sciences, for a more contentious formation in Mathematics, however, with the creation of the Mathematics Week (SEMAT) and the formation in stricto sensu graduate level of teacher educators, has moved towards a strong trend in Mathematics Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951
10.14393/ER-v28a2021-20
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-20
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951/31607
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60951/31608
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marlos Gomes de Albuquerque, Universidade Federal de Rondônia Freitas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marlos Gomes de Albuquerque, Universidade Federal de Rondônia Freitas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e020
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e020
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e020
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223290556416