Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portela, Adriane Caroline Teixeira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Hugo Henrique Gonsalves dos Santos, Viola, Denise Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71906
Resumo: Many statistical methods are based on combinatorial analysis, a topic present at all levels of education that assists in the development of statistical and probabilistic thinking. In today's highly technological and digital society, a significant emphasis is placed on the use of interactive and free computational tools. In this context, this paper proposes a decision tree, a new computational tool in R software that assists in identifying the type of combinatorial analysis to be applied to a specific problem. A pilot study conducted revealed the tool can be a viable and innovative option for teaching combinatorial analysis, according to its participants. The tool is of particular relevance for the applicability of combinatorial analysis concepts to various everyday contexts, since its understanding aids in the development of critical thinking and decision-making. The aim is to contribute to the development of some skills necessary for students' statistical and probabilistic literacy.
id UFU-8_51c6b6b2a46800e859b36cf9b024bf5c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71906
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysisUso del software R para ayudar en el proceso de enseñanza-aprendizaje del análisis combinatorioUtilização do software R para auxiliar no processo de ensino-aprendizagem da análise combinatóriaAnálise CombinatóriaSoftware R. Ferramenta computacionalÁrvore de decisãoLetramento EstatísticoCombinatorial AnalysisR SoftwareComputational ToolDecision TreeStatistical literacyAnálisis combinatorioSoftware RHerramienta computacionalÁrbol de decisiónAlfabetización estadísticaMany statistical methods are based on combinatorial analysis, a topic present at all levels of education that assists in the development of statistical and probabilistic thinking. In today's highly technological and digital society, a significant emphasis is placed on the use of interactive and free computational tools. In this context, this paper proposes a decision tree, a new computational tool in R software that assists in identifying the type of combinatorial analysis to be applied to a specific problem. A pilot study conducted revealed the tool can be a viable and innovative option for teaching combinatorial analysis, according to its participants. The tool is of particular relevance for the applicability of combinatorial analysis concepts to various everyday contexts, since its understanding aids in the development of critical thinking and decision-making. The aim is to contribute to the development of some skills necessary for students' statistical and probabilistic literacy.Muchos métodos estadísticos se fundamentan en el análisis combinatorio, un contenido presente en todos los niveles de enseñanza que ayuda en la construcción del pensamiento estadístico y probabilístico. En la sociedad actual, altamente tecnológica y digital, se valora significativamente el uso de herramientas computacionales interactivas y gratuitas. En este contexto, el estudio propone una nueva herramienta computacional en el software R, un árbol de decisión, que ayuda a identificar el tipo de análisis combinatorio a aplicar a un problema específico. Se realizó un estudio piloto y se encontró que la herramienta podría ser una opción viable e innovadora para ayudar en la enseñanza del análisis combinatorio, ya que fue aceptada por sus participantes. La relevancia de esta herramienta está relacionada con la aplicabilidad de los conceptos de análisis combinatorio en diversos contextos cotidianos, ya que su comprensión ayuda al desarrollo del pensamiento crítico y la toma de decisiones. De esta manera, se busca contribuir al desarrollo de algunas habilidades necesarias para la alfabetización estadística y probabilística de los estudiantes.Muitos métodos estatísticos se fundamentam na análise combinatória, um conteúdo presente em todos os níveis de ensino que auxilia na construção do pensamento estatístico e probabilístico. Na sociedade atual, altamente tecnológica e digital, há uma valorização significativa da utilização de ferramentas computacionais interativas e gratuitas. Nesse contexto, o estudo propõe uma nova ferramenta computacional no software R, uma árvore de decisão, que auxilia na identificação do tipo de análise combinatória a ser aplicada em um determinado problema. Realizou-se um estudo piloto e constatou-se que a ferramenta pode ser uma opção viável e inovadora para auxiliar no ensino da análise combinatória, pois teve aceitação por parte de seus participantes. A relevância dessa ferramenta está relacionada à aplicabilidade dos conceitos de análise combinatória em diversos contextos do cotidiano, uma vez que sua compreensão auxilia no desenvolvimento do pensamento crítico e na tomada de decisões. Dessa forma, busca-se contribuir para o desenvolvimento de algumas habilidades necessárias para o letramento estatístico e probabilístico dos alunos.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7190610.14393/ER-v30a2023-37Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e037Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e037Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0371983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71906/37393https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71906/37394Copyright (c) 2023 Adriane Caroline Teixeira Portela, Hugo Henrique Gonsalves dos Santos Oliveira, Denise Nunes Violahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPortela, Adriane Caroline TeixeiraOliveira, Hugo Henrique Gonsalves dos SantosViola, Denise Nunes2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71906Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis
Uso del software R para ayudar en el proceso de enseñanza-aprendizaje del análisis combinatorio
Utilização do software R para auxiliar no processo de ensino-aprendizagem da análise combinatória
title Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis
spellingShingle Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis
Portela, Adriane Caroline Teixeira
Análise Combinatória
Software R. Ferramenta computacional
Árvore de decisão
Letramento Estatístico
Combinatorial Analysis
R Software
Computational Tool
Decision Tree
Statistical literacy
Análisis combinatorio
Software R
Herramienta computacional
Árbol de decisión
Alfabetización estadística
title_short Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis
title_full Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis
title_fullStr Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis
title_full_unstemmed Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis
title_sort Using R software to assist in the teaching-learning process of combinatorial analysis
author Portela, Adriane Caroline Teixeira
author_facet Portela, Adriane Caroline Teixeira
Oliveira, Hugo Henrique Gonsalves dos Santos
Viola, Denise Nunes
author_role author
author2 Oliveira, Hugo Henrique Gonsalves dos Santos
Viola, Denise Nunes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Portela, Adriane Caroline Teixeira
Oliveira, Hugo Henrique Gonsalves dos Santos
Viola, Denise Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Análise Combinatória
Software R. Ferramenta computacional
Árvore de decisão
Letramento Estatístico
Combinatorial Analysis
R Software
Computational Tool
Decision Tree
Statistical literacy
Análisis combinatorio
Software R
Herramienta computacional
Árbol de decisión
Alfabetización estadística
topic Análise Combinatória
Software R. Ferramenta computacional
Árvore de decisão
Letramento Estatístico
Combinatorial Analysis
R Software
Computational Tool
Decision Tree
Statistical literacy
Análisis combinatorio
Software R
Herramienta computacional
Árbol de decisión
Alfabetización estadística
description Many statistical methods are based on combinatorial analysis, a topic present at all levels of education that assists in the development of statistical and probabilistic thinking. In today's highly technological and digital society, a significant emphasis is placed on the use of interactive and free computational tools. In this context, this paper proposes a decision tree, a new computational tool in R software that assists in identifying the type of combinatorial analysis to be applied to a specific problem. A pilot study conducted revealed the tool can be a viable and innovative option for teaching combinatorial analysis, according to its participants. The tool is of particular relevance for the applicability of combinatorial analysis concepts to various everyday contexts, since its understanding aids in the development of critical thinking and decision-making. The aim is to contribute to the development of some skills necessary for students' statistical and probabilistic literacy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71906
10.14393/ER-v30a2023-37
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71906
identifier_str_mv 10.14393/ER-v30a2023-37
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71906/37393
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71906/37394
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e037
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e037
Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e037
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218737639424