The teaching-learning process of poetic text through neighboring games
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37671 |
Resumo: | This article aims to present the contributions of bordering games in the teaching and learning process of poetic text. It is a result of a classroom-based research (2014) carried out in a public school located in Triângulo Mineiro region, Minas Gerais state, with children in second grade of primary education. The corpus used in the study includes poems of the book Ou Isto Ou Aquilo, by Cecília Meireles. For children’s appropriation of poetic genre three bordering games have been employed: dramatic game, memory game and poetic game. The study revealed that bordering games may create the reasons for children to read and write poems, as it provides them to make sense as readers and authors of texts. It concludes that bordering games employment,in intentionally planned teaching, for children’s appropriation of writing and reading is an efficient didactic resource that benefits writing appropriation in early grades of primary education |
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The teaching-learning process of poetic text through neighboring gamesEl proceso de enseñanza-aprendizaje del texto poético a través de juegos.O processo de ensino-aprendizagem do texto poético por meio dos jogos Ensino da língua maternaGêneros textuaisPoesiaJogos limítrofesTeaching of mother tongueTextual genresPoetryBordering gamesEnseñanza de la lengua maternaGéneros textualesPoesíaJuegos fronterizosThis article aims to present the contributions of bordering games in the teaching and learning process of poetic text. It is a result of a classroom-based research (2014) carried out in a public school located in Triângulo Mineiro region, Minas Gerais state, with children in second grade of primary education. The corpus used in the study includes poems of the book Ou Isto Ou Aquilo, by Cecília Meireles. For children’s appropriation of poetic genre three bordering games have been employed: dramatic game, memory game and poetic game. The study revealed that bordering games may create the reasons for children to read and write poems, as it provides them to make sense as readers and authors of texts. It concludes that bordering games employment,in intentionally planned teaching, for children’s appropriation of writing and reading is an efficient didactic resource that benefits writing appropriation in early grades of primary educationEste artículo tiene como objetivo mostrar las contribuciones de los juegos borderline en el proceso de enseñanza y aprendizaje del texto poético. Es el resultado de una investigación (2014) desarrollada en una escuela pública ubicada en el Triangulo Mineiro, Minas Gerais, con una clase de niños de segundo año de primaria. El corpus utilizado en el estudio son los poemas del libro Ou Isto Ou Aquilo, de Cecília Meireles. Para que los niños se apropien del género poético, se utilizaron tres juegos límite: juego dramático, juego de memoria y juego poético. El estudio mostró que los juegos límite pueden crear los motivos para que los niños lean y escriban poesía al permitirles asignar significados como lectores y autores. Se concluye que el uso de juegos límite en la enseñanza intencionalmente planificada para que los niños se apropien de la escritura y la lectura es un recurso didáctico eficiente que favorece la apropiación de la escritura en los primeros años de la escuela primaria.Este artigo tem como finalidade mostrar as contribuições dos jogos limítrofes no processo de ensino e aprendizagem do texto poético. Resulta de uma pesquisa (2014) desenvolvida em uma escola pública situada no Triângulo Mineiro, Minas Gerais, com uma turma de crianças de segundo ano do ensino fundamental. O corpus utilizado no estudo são as poesias do livro Ou Isto Ou Aquilo, de Cecília Meireles. Para que as crianças se apropriassem do gênero poético, foram empregados três jogos limítrofes: jogo dramático, jogo de memória e jogo poético. O estudo mostrou que os jogos limítrofes podem criar os motivos para as crianças lerem e escreverem poesias, ao possibilitarem atribuir sentidos como leitoras e autoras. Conclui-se que o emprego dos jogos limítrofes no ensino intencionalmente planejado para as crianças se apropriarem da escrita e da leitura é um recurso didático eficiente que favorece a apropriação da escrita nos anos iniciais do ensino fundamental.Universidade Federal de Uberlândia2017-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3767110.14393/ER-v24n1a2017-6Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 131-155Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 131-155Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 131-1551983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37671/19887Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Neire MárciaBortolanza, Ana Maria Esteves2020-06-09T22:48:13Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37671Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-09T22:48:13Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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