Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spessatto, Marizete Bortolanza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silveira , Luana de Gusmão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54600
Resumo: A democratic linguistic formation, assuring all students the right to recognize their speech varieties as legitimate and to access the considered prestigious varieties, demands the intervention of teachers from all knowledge fields. With this premise, this article aims to contribute to discussions about classroom linguistic variations; analyze different teachers’ actions towards these variations and propose working alternatives. It's about analysis of an experiment developed with postgraduate students who discussed the above themes. The data analysis revealed that teachers: (i) recognize the classroom linguistic diversity and the social issues to which they are related; (ii) take writing as a reference for judging the students’ oral variants; and (iii) propose classroom working strategies.
id UFU-8_62c7d485b92f65a5ff3cb7af7403c63a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54600
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Language variation in the first singular person: the training teacher in subject conditionVariación lingüística singular en primera persona: el profesor en formación como individuoVariação linguística na primeira pessoa do singular: o professor em formação na condição de sujeito Variação linguísticaEnsinoFormação de professoresClassroom linguistic variationTeachingTeacher trainingVariación lingüísticaEnseñanzaFormación de profesoresA democratic linguistic formation, assuring all students the right to recognize their speech varieties as legitimate and to access the considered prestigious varieties, demands the intervention of teachers from all knowledge fields. With this premise, this article aims to contribute to discussions about classroom linguistic variations; analyze different teachers’ actions towards these variations and propose working alternatives. It's about analysis of an experiment developed with postgraduate students who discussed the above themes. The data analysis revealed that teachers: (i) recognize the classroom linguistic diversity and the social issues to which they are related; (ii) take writing as a reference for judging the students’ oral variants; and (iii) propose classroom working strategies.Una formación lingüística democráticas, que garantice a todos los que pasan por la escuela el derecho de tener reconocidas sus formas de hablar como legítimas y el derecho al conocimiento de las variedades prestigiosas, exige la intervención de profesores de todas las áreas del conocimiento. Con esta premisa, este artículo tiene como objetivo contribuir con el debate sobre las variaciones lingüísticas presentes en el aula; analizar las diferentes acciones de los docentes frente a ellas y proponer alternativas de trabajo en esta dirección. Se trata acerca del análisis de una experiencia desarrollada con estudiantes de posgrado, en la cual los temas fueron cuestionados. Con el análisis de los datos se observó que: i) los profesores reconocen la diversidad lingüística que llega a la escuela y los problemas sociales con los que están relacionados; ii) adoptan la escritura como referencia para juzgar las variantes empleadas por los estudiantes en el lenguaje oral; iii) proponen estrategias de trabajo para ser aplicadas en el aula.Uma formação linguística democrática, assegurando a todos que passam pela escola o direito de reconhecer seus modos de falar como legítimos e o direito ao conhecimento das variedades consideradas de prestígio, demanda a intervenção dos professores de todas as áreas do conhecimento. Com essa premissa, este artigo visa contribuir com as discussões acerca das variações linguísticas presentes em sala de aula; analisar as diferentes ações dos professores diante delas e propor alternativas de trabalho nessa direção. Trata-se da análise de uma experiência desenvolvida junto a cursistas de pós-graduação, na qual as temáticas foram colocadas em discussão. Percebeu-se, com a análise dos dados, que: i) os professores reconhecem a diversidade linguística que chega à escola e as questões sociais às quais estão relacionadas; ii) tomam a escrita como referência para julgamento das variantes empregadas pelos estudantes na oralidade; iii) propõem estratégias de trabalho a serem aplicadas em sala de aula.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5460010.14393/ER-v27n3a2020-14Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1106-1130Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1106-1130Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1106-11301983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54600/28904Spessatto, Marizete Bortolanza Silveira , Luana de Gusmão info:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-14T11:27:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54600Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-14T11:27:22Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
Variación lingüística singular en primera persona: el profesor en formación como individuo
Variação linguística na primeira pessoa do singular: o professor em formação na condição de sujeito
title Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
spellingShingle Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
Spessatto, Marizete Bortolanza
Variação linguística
Ensino
Formação de professores
Classroom linguistic variation
Teaching
Teacher training
Variación lingüística
Enseñanza
Formación de profesores
title_short Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
title_full Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
title_fullStr Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
title_full_unstemmed Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
title_sort Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
author Spessatto, Marizete Bortolanza
author_facet Spessatto, Marizete Bortolanza
Silveira , Luana de Gusmão
author_role author
author2 Silveira , Luana de Gusmão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Spessatto, Marizete Bortolanza
Silveira , Luana de Gusmão
dc.subject.por.fl_str_mv Variação linguística
Ensino
Formação de professores
Classroom linguistic variation
Teaching
Teacher training
Variación lingüística
Enseñanza
Formación de profesores
topic Variação linguística
Ensino
Formação de professores
Classroom linguistic variation
Teaching
Teacher training
Variación lingüística
Enseñanza
Formación de profesores
description A democratic linguistic formation, assuring all students the right to recognize their speech varieties as legitimate and to access the considered prestigious varieties, demands the intervention of teachers from all knowledge fields. With this premise, this article aims to contribute to discussions about classroom linguistic variations; analyze different teachers’ actions towards these variations and propose working alternatives. It's about analysis of an experiment developed with postgraduate students who discussed the above themes. The data analysis revealed that teachers: (i) recognize the classroom linguistic diversity and the social issues to which they are related; (ii) take writing as a reference for judging the students’ oral variants; and (iii) propose classroom working strategies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54600
10.14393/ER-v27n3a2020-14
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54600
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n3a2020-14
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54600/28904
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1106-1130
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1106-1130
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1106-1130
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223160532992