Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Janete S. dos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/304
Resumo: The present paper is intended as a contribution for elementary and high school teachers as it briefly discusses the implications both of the myth of literacy and of the work with linguistic variety in the teaching of the Portuguese language, based on the discussion by Marcuschi and Bagno (among others) on that issue. In order to do so the concept of literacy will be discussed, as well as how the myth is built and the difficulties in the teaching caused by linguistic variation. This text does not intend to offer solutions; it just incites one to search by pointing some clues.
id UNISUL-3_ea6b9599cc2028e9dedb1a384ba39da5
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/304
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Literacy, linguistic variation and the teaching of PortugueseLetradura, variante lingüística y enseñanza del portuguésAlphabétisation, variation linguistique et enseignement du PortugaisLetramento, variação lingüística e ensino de portuguêsLiteracyLinguistic variationTeachingLetraduraVariación linguísticaEnseñanzaLitteracieVariation linguistiqueEnseignementLetramentoVariação LingüísticaEnsinoThe present paper is intended as a contribution for elementary and high school teachers as it briefly discusses the implications both of the myth of literacy and of the work with linguistic variety in the teaching of the Portuguese language, based on the discussion by Marcuschi and Bagno (among others) on that issue. In order to do so the concept of literacy will be discussed, as well as how the myth is built and the difficulties in the teaching caused by linguistic variation. This text does not intend to offer solutions; it just incites one to search by pointing some clues.El objetivo del presente texto es contribuir al trabajo de los profesores de enseñanza primaria y media, con una breve reflexión sobre las implicaciones del mito de la letradura, así como del trabajo con las variantes lingüísticas, en la enseñaza de la lengua portuguesa, con fundamentos en las discusiones, entre otros, de Marcuschi y Bagno acerca del asunto. Por lo que antes se ha dicho, discutiremos el concepto de letradura, cómo se construye el mito, y las dificultades en la enseñanza ocasionadas por la variante lingüística. El texto no pretende ofrecer soluciones, sino apuntar algunas huellas para impulsar la investigación.Ce texte, visant contribuer avec le travail des professeurs de l’enseignement fondamental et secondaire, tisse une brève réflexion sur les implications du mythe de l’alphabétisation, tout comme un travail sur les variations linguistiques, dans l’enseignement de la langue portugaise, centrée dans les discussions de Marcuschi et Bagno (parmi d’autres) sur ce sujet. Avec cet objectif, nous discuterons le concept d’alphabétisation, aussi bien que la manière dont on construit un mythe, et les difficultés dans l’enseignement provoquées par la variaton linguistique. Ce texte n’a pas l’intention d’offrir des solutions, mais d’inciter la recherche tout en signalant quelques pistes.O presente texto, visando contribuir para o trabalho de professores do ensino fundamental e médio, tece uma breve reflexão sobre as implicações do mito do letramento, bem como do trabalho com as variedades lingüísticas, no ensino da língua portuguesa, pautada nas discussões de Marcuschi e Bagno (entre outros) acerca do assunto. Para tanto, discutiremos o conceito de letramento, como se constrói o mito, e as dificuldades no ensino causadas pela variação lingüística. O texto não se propõe a oferecer soluções, apenas instiga a busca apontando algumas pistas.Silvânia Siebert2010-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/304Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 No. 1 (2004); p. 119-134Linguagem em (Dis)curso; v. 5 n. 1 (2004); p. 119-1341982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/304/320Santos, Janete S. dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-06-10T18:46:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/304Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2014-06-10T18:46:34Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese
Letradura, variante lingüística y enseñanza del portugués
Alphabétisation, variation linguistique et enseignement du Portugais
Letramento, variação lingüística e ensino de português
title Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese
spellingShingle Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese
Santos, Janete S. dos
Literacy
Linguistic variation
Teaching
Letradura
Variación linguística
Enseñanza
Litteracie
Variation linguistique
Enseignement
Letramento
Variação Lingüística
Ensino
title_short Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese
title_full Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese
title_fullStr Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese
title_full_unstemmed Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese
title_sort Literacy, linguistic variation and the teaching of Portuguese
author Santos, Janete S. dos
author_facet Santos, Janete S. dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Janete S. dos
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Linguistic variation
Teaching
Letradura
Variación linguística
Enseñanza
Litteracie
Variation linguistique
Enseignement
Letramento
Variação Lingüística
Ensino
topic Literacy
Linguistic variation
Teaching
Letradura
Variación linguística
Enseñanza
Litteracie
Variation linguistique
Enseignement
Letramento
Variação Lingüística
Ensino
description The present paper is intended as a contribution for elementary and high school teachers as it briefly discusses the implications both of the myth of literacy and of the work with linguistic variety in the teaching of the Portuguese language, based on the discussion by Marcuschi and Bagno (among others) on that issue. In order to do so the concept of literacy will be discussed, as well as how the myth is built and the difficulties in the teaching caused by linguistic variation. This text does not intend to offer solutions; it just incites one to search by pointing some clues.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/304
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/304
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/304/320
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 No. 1 (2004); p. 119-134
Linguagem em (Dis)curso; v. 5 n. 1 (2004); p. 119-134
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573514596352