Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brum, Lucas Pacheco
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cunha, Natália Ferreira da, Leite, Maria Cecilia Lorea
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162
Resumo: This article discusses the conception of the Theory of the Itinerant Curriculum by teacher João Paraskeva, based on the analysis of an image that occupies a central place in school culture. The image is a comic strip, the main characters are: Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo and Pudim, created by the artist Alexandre Beck, it addresses us to the cultural practices of the look, it builds and influences our ways of seeing, thinking, teaching and making the curriculum, the pedagogical practices and school contents. Thus, this text is inserted in the theoretical fields of Visual Culture Studies and Contemporary Curriculum Studies. We search an analysis of the comic strip generated by the conceptual tool of the itinerant curriculum, that helps us to understand Beck's images as a possibility that escapes the established guidelines of the school and by the hegemonic knowledge legitimized by the curriculum.
id UFU-8_737f7cf434e05ec295fe738ce82c2c38
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70162
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum Armandinho, Camilo, Etiene, Fê y Theo contra certezas: hacia la Teoría del Currículo Itinerante Armandinho, Camilo, Etiene, Fê e Theo na contramão das certezas: em direção à Teoria do Currículo ItineranteCurrículo ItineranteTiraEducaçãoImagensItinerant CurriculumStripEducationImagesCurrículo ItineranteBandaEducaciónImágenesThis article discusses the conception of the Theory of the Itinerant Curriculum by teacher João Paraskeva, based on the analysis of an image that occupies a central place in school culture. The image is a comic strip, the main characters are: Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo and Pudim, created by the artist Alexandre Beck, it addresses us to the cultural practices of the look, it builds and influences our ways of seeing, thinking, teaching and making the curriculum, the pedagogical practices and school contents. Thus, this text is inserted in the theoretical fields of Visual Culture Studies and Contemporary Curriculum Studies. We search an analysis of the comic strip generated by the conceptual tool of the itinerant curriculum, that helps us to understand Beck's images as a possibility that escapes the established guidelines of the school and by the hegemonic knowledge legitimized by the curriculum.Este artículo discute la concepción de la Teoría del Currículo Itinerante, del profesor João Paraskeva, a partir del análisis de una imagen que ocupa un lugar central en la cultura escolar. La imagen es una tira, protagonizada por los personajes Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo y Pudim, producida por el artista Alexandre Beck, que nos remite a las prácticas culturales de la mirada, que construyen e influyen en nuestras formas de ver, pensar, enseñar y hacer el currículo, las prácticas pedagógicas y los contenidos escolares. Así, este texto se inserta en los campos teorizantes de los Estudios de la Cultura Visual y los Estudios Curriculares Contemporáneos. Se busca un análisis de la franja desencadenada por la herramienta conceptual del currículo itinerante, que nos ayude a comprender las imágenes de Beck como una posibilidad que escapa a los órdenes establecidos por la escuela y por los saberes hegemónicos legitimados por el currículo.Este artigo problematiza a concepção da Teoria do Currículo Itinerante de autoria do professor João Paraskeva, a partir da análise de uma imagem que ocupa lugar central na cultura escolar. A imagem é uma tirinha, protagonizada pelos personagens Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo e Pudim, produzida pelo artista Alexandre Beck, a qual nos endereça às práticas culturais do olhar, que constroem e influenciam nossos modos de ver, pensar, ensinar e fazer o currículo, às práticas pedagógicas e aos conteúdos escolares. Assim, esse texto encontra-se inserido nos campos de teorização dos Estudos da Cultura Visual e dos Estudos Curriculares Contemporâneos. Busca-se uma análise da tirinha acionada pela ferramenta conceitual do currículo itinerante, que nos auxilia a compreender as imagens de Beck como uma possibilidade que escapa às ordens estabelecidas pela escola e pelo conhecimento hegemônico legitimado pelo currículo.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7016210.14393/ER-v30a2023-11Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e011Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e011Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0111983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162/36472https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162/36473Copyright (c) 2023 Lucas Pacheco Brum, Natália Ferreira da Cunha, Maria Cecilia Lorea Leitehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrum, Lucas PachecoCunha, Natália Ferreira daLeite, Maria Cecilia Lorea2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70162Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê y Theo contra certezas: hacia la Teoría del Currículo Itinerante
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê e Theo na contramão das certezas: em direção à Teoria do Currículo Itinerante
title Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
spellingShingle Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
Brum, Lucas Pacheco
Currículo Itinerante
Tira
Educação
Imagens
Itinerant Curriculum
Strip
Education
Images
Currículo Itinerante
Banda
Educación
Imágenes
title_short Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
title_full Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
title_fullStr Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
title_full_unstemmed Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
title_sort Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
author Brum, Lucas Pacheco
author_facet Brum, Lucas Pacheco
Cunha, Natália Ferreira da
Leite, Maria Cecilia Lorea
author_role author
author2 Cunha, Natália Ferreira da
Leite, Maria Cecilia Lorea
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brum, Lucas Pacheco
Cunha, Natália Ferreira da
Leite, Maria Cecilia Lorea
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo Itinerante
Tira
Educação
Imagens
Itinerant Curriculum
Strip
Education
Images
Currículo Itinerante
Banda
Educación
Imágenes
topic Currículo Itinerante
Tira
Educação
Imagens
Itinerant Curriculum
Strip
Education
Images
Currículo Itinerante
Banda
Educación
Imágenes
description This article discusses the conception of the Theory of the Itinerant Curriculum by teacher João Paraskeva, based on the analysis of an image that occupies a central place in school culture. The image is a comic strip, the main characters are: Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo and Pudim, created by the artist Alexandre Beck, it addresses us to the cultural practices of the look, it builds and influences our ways of seeing, thinking, teaching and making the curriculum, the pedagogical practices and school contents. Thus, this text is inserted in the theoretical fields of Visual Culture Studies and Contemporary Curriculum Studies. We search an analysis of the comic strip generated by the conceptual tool of the itinerant curriculum, that helps us to understand Beck's images as a possibility that escapes the established guidelines of the school and by the hegemonic knowledge legitimized by the curriculum.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162
10.14393/ER-v30a2023-11
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162
identifier_str_mv 10.14393/ER-v30a2023-11
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162/36472
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162/36473
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lucas Pacheco Brum, Natália Ferreira da Cunha, Maria Cecilia Lorea Leite
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lucas Pacheco Brum, Natália Ferreira da Cunha, Maria Cecilia Lorea Leite
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e011
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e011
Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e011
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218685210624