Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162 |
Resumo: | This article discusses the conception of the Theory of the Itinerant Curriculum by teacher João Paraskeva, based on the analysis of an image that occupies a central place in school culture. The image is a comic strip, the main characters are: Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo and Pudim, created by the artist Alexandre Beck, it addresses us to the cultural practices of the look, it builds and influences our ways of seeing, thinking, teaching and making the curriculum, the pedagogical practices and school contents. Thus, this text is inserted in the theoretical fields of Visual Culture Studies and Contemporary Curriculum Studies. We search an analysis of the comic strip generated by the conceptual tool of the itinerant curriculum, that helps us to understand Beck's images as a possibility that escapes the established guidelines of the school and by the hegemonic knowledge legitimized by the curriculum. |
id |
UFU-8_737f7cf434e05ec295fe738ce82c2c38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70162 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum Armandinho, Camilo, Etiene, Fê y Theo contra certezas: hacia la Teoría del Currículo Itinerante Armandinho, Camilo, Etiene, Fê e Theo na contramão das certezas: em direção à Teoria do Currículo ItineranteCurrículo ItineranteTiraEducaçãoImagensItinerant CurriculumStripEducationImagesCurrículo ItineranteBandaEducaciónImágenesThis article discusses the conception of the Theory of the Itinerant Curriculum by teacher João Paraskeva, based on the analysis of an image that occupies a central place in school culture. The image is a comic strip, the main characters are: Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo and Pudim, created by the artist Alexandre Beck, it addresses us to the cultural practices of the look, it builds and influences our ways of seeing, thinking, teaching and making the curriculum, the pedagogical practices and school contents. Thus, this text is inserted in the theoretical fields of Visual Culture Studies and Contemporary Curriculum Studies. We search an analysis of the comic strip generated by the conceptual tool of the itinerant curriculum, that helps us to understand Beck's images as a possibility that escapes the established guidelines of the school and by the hegemonic knowledge legitimized by the curriculum.Este artículo discute la concepción de la Teoría del Currículo Itinerante, del profesor João Paraskeva, a partir del análisis de una imagen que ocupa un lugar central en la cultura escolar. La imagen es una tira, protagonizada por los personajes Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo y Pudim, producida por el artista Alexandre Beck, que nos remite a las prácticas culturales de la mirada, que construyen e influyen en nuestras formas de ver, pensar, enseñar y hacer el currículo, las prácticas pedagógicas y los contenidos escolares. Así, este texto se inserta en los campos teorizantes de los Estudios de la Cultura Visual y los Estudios Curriculares Contemporáneos. Se busca un análisis de la franja desencadenada por la herramienta conceptual del currículo itinerante, que nos ayude a comprender las imágenes de Beck como una posibilidad que escapa a los órdenes establecidos por la escuela y por los saberes hegemónicos legitimados por el currículo.Este artigo problematiza a concepção da Teoria do Currículo Itinerante de autoria do professor João Paraskeva, a partir da análise de uma imagem que ocupa lugar central na cultura escolar. A imagem é uma tirinha, protagonizada pelos personagens Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo e Pudim, produzida pelo artista Alexandre Beck, a qual nos endereça às práticas culturais do olhar, que constroem e influenciam nossos modos de ver, pensar, ensinar e fazer o currículo, às práticas pedagógicas e aos conteúdos escolares. Assim, esse texto encontra-se inserido nos campos de teorização dos Estudos da Cultura Visual e dos Estudos Curriculares Contemporâneos. Busca-se uma análise da tirinha acionada pela ferramenta conceitual do currículo itinerante, que nos auxilia a compreender as imagens de Beck como uma possibilidade que escapa às ordens estabelecidas pela escola e pelo conhecimento hegemônico legitimado pelo currículo.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7016210.14393/ER-v30a2023-11Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e011Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e011Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0111983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162/36472https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162/36473Copyright (c) 2023 Lucas Pacheco Brum, Natália Ferreira da Cunha, Maria Cecilia Lorea Leitehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrum, Lucas PachecoCunha, Natália Ferreira daLeite, Maria Cecilia Lorea2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70162Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum Armandinho, Camilo, Etiene, Fê y Theo contra certezas: hacia la Teoría del Currículo Itinerante Armandinho, Camilo, Etiene, Fê e Theo na contramão das certezas: em direção à Teoria do Currículo Itinerante |
title |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum |
spellingShingle |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum Brum, Lucas Pacheco Currículo Itinerante Tira Educação Imagens Itinerant Curriculum Strip Education Images Currículo Itinerante Banda Educación Imágenes |
title_short |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum |
title_full |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum |
title_fullStr |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum |
title_full_unstemmed |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum |
title_sort |
Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum |
author |
Brum, Lucas Pacheco |
author_facet |
Brum, Lucas Pacheco Cunha, Natália Ferreira da Leite, Maria Cecilia Lorea |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Natália Ferreira da Leite, Maria Cecilia Lorea |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brum, Lucas Pacheco Cunha, Natália Ferreira da Leite, Maria Cecilia Lorea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Itinerante Tira Educação Imagens Itinerant Curriculum Strip Education Images Currículo Itinerante Banda Educación Imágenes |
topic |
Currículo Itinerante Tira Educação Imagens Itinerant Curriculum Strip Education Images Currículo Itinerante Banda Educación Imágenes |
description |
This article discusses the conception of the Theory of the Itinerant Curriculum by teacher João Paraskeva, based on the analysis of an image that occupies a central place in school culture. The image is a comic strip, the main characters are: Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo and Pudim, created by the artist Alexandre Beck, it addresses us to the cultural practices of the look, it builds and influences our ways of seeing, thinking, teaching and making the curriculum, the pedagogical practices and school contents. Thus, this text is inserted in the theoretical fields of Visual Culture Studies and Contemporary Curriculum Studies. We search an analysis of the comic strip generated by the conceptual tool of the itinerant curriculum, that helps us to understand Beck's images as a possibility that escapes the established guidelines of the school and by the hegemonic knowledge legitimized by the curriculum. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162 10.14393/ER-v30a2023-11 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v30a2023-11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162/36472 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70162/36473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lucas Pacheco Brum, Natália Ferreira da Cunha, Maria Cecilia Lorea Leite http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lucas Pacheco Brum, Natália Ferreira da Cunha, Maria Cecilia Lorea Leite http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e011 Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e011 Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e011 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218685210624 |