ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Carla Aparecida Nunes de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Domingos, Marilúcia dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432
Resumo: This article aims to investigate which are the greatest difficulties presented in ENEM compositions produced by students in the last year of high school, participants in the implementation of a didactic sequence of genres. Difficulties regarding to the planning of the characteristic elements of the referred genre, as well as in relation to the configuration prescribed by the ENEM for writing. To do so, we rely on the characteristics of the genre, by Striquer and Souza (2023), and on ENEM guiding documents, such as the Participant's Handbook (BRASIL, 2022). The results show that the biggest problems identified in the texts were in relation to advancing the point of view on the subject, elaborating and articulating arguments in defense of the exposed position and fragility also for the construction of an intervention proposal in the structuring established by ENEM.
id UFU-8_766007507bace82238ac095f7396d510
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70432
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de ReferênciaENEM escritura: articulación entre las características del género textual y las competencias requeridas por la Matriz de Referencia Redação do ENEM: articulação entre as características do gênero textual e as competências exigidas pela Matriz de Referência Redação do ENEMMatriz de Referência do ENEMSequência didática de gênerosENEM writingMatriz de Referência do ENEMDidactic sequence of genresRedacción ENEMMatriz de Referencia ENEMSecuencia didáctica de génerosThis article aims to investigate which are the greatest difficulties presented in ENEM compositions produced by students in the last year of high school, participants in the implementation of a didactic sequence of genres. Difficulties regarding to the planning of the characteristic elements of the referred genre, as well as in relation to the configuration prescribed by the ENEM for writing. To do so, we rely on the characteristics of the genre, by Striquer and Souza (2023), and on ENEM guiding documents, such as the Participant's Handbook (BRASIL, 2022). The results show that the biggest problems identified in the texts were in relation to advancing the point of view on the subject, elaborating and articulating arguments in defense of the exposed position and fragility also for the construction of an intervention proposal in the structuring established by ENEM.Este artículo tiene como objetivo investigar cuáles son las mayores dificultades presentadas en las composiciones ENEM producidas por estudiantes del último año de la secundaria, participantes en la implementación de una secuencia didáctica de géneros. Dificultades por lo que toca a la planificación de los elementos característicos del referido género, así como en relación a la configuración prescrita por el ENEM para la escritura. Para ello, nos apoyamos en las características del género, de Striquer y Souza (2023), y en los documentos rectores de la ENEM, como el Manual del Participante (BRASIL, 2022). Los resultados muestran que los mayores problemas identificados en los textos fueron en relación al avance del punto de vista sobre el tema, elaborar y articular argumentos en defensa de la posición expuesta y fragilidad también para la construcción de una propuesta de intervención en la estructuración establecida por ENEM .Este artigo tem como objetivo investigar quais as maiores dificuldades apresentadas em redações do ENEM produzidas por alunos do último ano do Ensino Médio, participantes da implementação de uma sequência didática de gêneros. Dificuldades no que se refere à planificação dos elementos característicos do referido gênero, bem como em relação à configuração prescrita pelo ENEM à redação. Para tanto, nos respaldamos no quadro de características do gênero, de Striquer e Souza (2023), e nos documentos orientadores do ENEM, como a Cartilha do participante (BRASIL, 2022). Os resultados demonstram que os maiores problemas identificados nos textos foi em relação a fazer progredir o ponto de vista sobre a temática, elaborar e articular argumentos em defesa do posicionamento exposto e fragilidade também para a construção de proposta de intervenção na estruturação estabelecida pelo ENEM.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7043210.14393/ER-v30a2023-25Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e025Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e025Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0251983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432/37350https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432/37351Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Carla Aparecida Nunes deDomingos, Marilúcia dos Santos2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70432Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
ENEM escritura: articulación entre las características del género textual y las competencias requeridas por la Matriz de Referencia
Redação do ENEM: articulação entre as características do gênero textual e as competências exigidas pela Matriz de Referência
title ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
spellingShingle ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
Souza, Carla Aparecida Nunes de
Redação do ENEM
Matriz de Referência do ENEM
Sequência didática de gêneros
ENEM writing
Matriz de Referência do ENEM
Didactic sequence of genres
Redacción ENEM
Matriz de Referencia ENEM
Secuencia didáctica de géneros
title_short ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
title_full ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
title_fullStr ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
title_full_unstemmed ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
title_sort ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
author Souza, Carla Aparecida Nunes de
author_facet Souza, Carla Aparecida Nunes de
Domingos, Marilúcia dos Santos
author_role author
author2 Domingos, Marilúcia dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Carla Aparecida Nunes de
Domingos, Marilúcia dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Redação do ENEM
Matriz de Referência do ENEM
Sequência didática de gêneros
ENEM writing
Matriz de Referência do ENEM
Didactic sequence of genres
Redacción ENEM
Matriz de Referencia ENEM
Secuencia didáctica de géneros
topic Redação do ENEM
Matriz de Referência do ENEM
Sequência didática de gêneros
ENEM writing
Matriz de Referência do ENEM
Didactic sequence of genres
Redacción ENEM
Matriz de Referencia ENEM
Secuencia didáctica de géneros
description This article aims to investigate which are the greatest difficulties presented in ENEM compositions produced by students in the last year of high school, participants in the implementation of a didactic sequence of genres. Difficulties regarding to the planning of the characteristic elements of the referred genre, as well as in relation to the configuration prescribed by the ENEM for writing. To do so, we rely on the characteristics of the genre, by Striquer and Souza (2023), and on ENEM guiding documents, such as the Participant's Handbook (BRASIL, 2022). The results show that the biggest problems identified in the texts were in relation to advancing the point of view on the subject, elaborating and articulating arguments in defense of the exposed position and fragility also for the construction of an intervention proposal in the structuring established by ENEM.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432
10.14393/ER-v30a2023-25
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432
identifier_str_mv 10.14393/ER-v30a2023-25
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432/37350
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432/37351
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e025
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e025
Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e025
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218689404928