ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432 |
Resumo: | This article aims to investigate which are the greatest difficulties presented in ENEM compositions produced by students in the last year of high school, participants in the implementation of a didactic sequence of genres. Difficulties regarding to the planning of the characteristic elements of the referred genre, as well as in relation to the configuration prescribed by the ENEM for writing. To do so, we rely on the characteristics of the genre, by Striquer and Souza (2023), and on ENEM guiding documents, such as the Participant's Handbook (BRASIL, 2022). The results show that the biggest problems identified in the texts were in relation to advancing the point of view on the subject, elaborating and articulating arguments in defense of the exposed position and fragility also for the construction of an intervention proposal in the structuring established by ENEM. |
id |
UFU-8_766007507bace82238ac095f7396d510 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70432 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de ReferênciaENEM escritura: articulación entre las características del género textual y las competencias requeridas por la Matriz de Referencia Redação do ENEM: articulação entre as características do gênero textual e as competências exigidas pela Matriz de Referência Redação do ENEMMatriz de Referência do ENEMSequência didática de gênerosENEM writingMatriz de Referência do ENEMDidactic sequence of genresRedacción ENEMMatriz de Referencia ENEMSecuencia didáctica de génerosThis article aims to investigate which are the greatest difficulties presented in ENEM compositions produced by students in the last year of high school, participants in the implementation of a didactic sequence of genres. Difficulties regarding to the planning of the characteristic elements of the referred genre, as well as in relation to the configuration prescribed by the ENEM for writing. To do so, we rely on the characteristics of the genre, by Striquer and Souza (2023), and on ENEM guiding documents, such as the Participant's Handbook (BRASIL, 2022). The results show that the biggest problems identified in the texts were in relation to advancing the point of view on the subject, elaborating and articulating arguments in defense of the exposed position and fragility also for the construction of an intervention proposal in the structuring established by ENEM.Este artículo tiene como objetivo investigar cuáles son las mayores dificultades presentadas en las composiciones ENEM producidas por estudiantes del último año de la secundaria, participantes en la implementación de una secuencia didáctica de géneros. Dificultades por lo que toca a la planificación de los elementos característicos del referido género, así como en relación a la configuración prescrita por el ENEM para la escritura. Para ello, nos apoyamos en las características del género, de Striquer y Souza (2023), y en los documentos rectores de la ENEM, como el Manual del Participante (BRASIL, 2022). Los resultados muestran que los mayores problemas identificados en los textos fueron en relación al avance del punto de vista sobre el tema, elaborar y articular argumentos en defensa de la posición expuesta y fragilidad también para la construcción de una propuesta de intervención en la estructuración establecida por ENEM .Este artigo tem como objetivo investigar quais as maiores dificuldades apresentadas em redações do ENEM produzidas por alunos do último ano do Ensino Médio, participantes da implementação de uma sequência didática de gêneros. Dificuldades no que se refere à planificação dos elementos característicos do referido gênero, bem como em relação à configuração prescrita pelo ENEM à redação. Para tanto, nos respaldamos no quadro de características do gênero, de Striquer e Souza (2023), e nos documentos orientadores do ENEM, como a Cartilha do participante (BRASIL, 2022). Os resultados demonstram que os maiores problemas identificados nos textos foi em relação a fazer progredir o ponto de vista sobre a temática, elaborar e articular argumentos em defesa do posicionamento exposto e fragilidade também para a construção de proposta de intervenção na estruturação estabelecida pelo ENEM.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7043210.14393/ER-v30a2023-25Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e025Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e025Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0251983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432/37350https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432/37351Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Carla Aparecida Nunes deDomingos, Marilúcia dos Santos2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70432Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência ENEM escritura: articulación entre las características del género textual y las competencias requeridas por la Matriz de Referencia Redação do ENEM: articulação entre as características do gênero textual e as competências exigidas pela Matriz de Referência |
title |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência |
spellingShingle |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência Souza, Carla Aparecida Nunes de Redação do ENEM Matriz de Referência do ENEM Sequência didática de gêneros ENEM writing Matriz de Referência do ENEM Didactic sequence of genres Redacción ENEM Matriz de Referencia ENEM Secuencia didáctica de géneros |
title_short |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência |
title_full |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência |
title_fullStr |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência |
title_full_unstemmed |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência |
title_sort |
ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência |
author |
Souza, Carla Aparecida Nunes de |
author_facet |
Souza, Carla Aparecida Nunes de Domingos, Marilúcia dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Domingos, Marilúcia dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Carla Aparecida Nunes de Domingos, Marilúcia dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Redação do ENEM Matriz de Referência do ENEM Sequência didática de gêneros ENEM writing Matriz de Referência do ENEM Didactic sequence of genres Redacción ENEM Matriz de Referencia ENEM Secuencia didáctica de géneros |
topic |
Redação do ENEM Matriz de Referência do ENEM Sequência didática de gêneros ENEM writing Matriz de Referência do ENEM Didactic sequence of genres Redacción ENEM Matriz de Referencia ENEM Secuencia didáctica de géneros |
description |
This article aims to investigate which are the greatest difficulties presented in ENEM compositions produced by students in the last year of high school, participants in the implementation of a didactic sequence of genres. Difficulties regarding to the planning of the characteristic elements of the referred genre, as well as in relation to the configuration prescribed by the ENEM for writing. To do so, we rely on the characteristics of the genre, by Striquer and Souza (2023), and on ENEM guiding documents, such as the Participant's Handbook (BRASIL, 2022). The results show that the biggest problems identified in the texts were in relation to advancing the point of view on the subject, elaborating and articulating arguments in defense of the exposed position and fragility also for the construction of an intervention proposal in the structuring established by ENEM. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432 10.14393/ER-v30a2023-25 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v30a2023-25 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432/37350 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/70432/37351 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingos http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingos http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e025 Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e025 Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e025 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218689404928 |