Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gerstberger, André
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Giongo, Ieda Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45959
Resumo: This article shares results from a teaching practice whose main purpose was integrating smartphones into math classes of a ninth-year group of a public primary school in RS (Brazil). The investigation was supported by the field of ethnomathematics and its intertwining with ideas regarding including computer resources in the teaching processes of primary school. Research materials were generated from class filming and materials written and produced by students. The methodology used was qualitative, with ethnographic inspiration, using descriptive methods to analyze the emerging data. Results pointed to possibilities and limitations of smartphone applications and functions when exploring contents usually present in School Math.
id UFU-8_80a7aa4162aa0efae667bc5f6adb8385
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45959
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practiceInserción e integración de teléfonos inteligentes en las clases de matemáticas: análisis de una práctica pedagógica etnomatemáticaInserção e integração dos smartphones nas aulas de Matemática: análise de uma prática pedagógica etnomatemática EtnomatemáticaSmartphoneAnos finais do Ensino FundamentalPrática pedagógicaEthnomathematicsSmartphoneLate Years of Primary SchoolTeaching practiceEtnomatemáticaSmartphoneAños finales de la escuela primariaPráctica pedagógicaThis article shares results from a teaching practice whose main purpose was integrating smartphones into math classes of a ninth-year group of a public primary school in RS (Brazil). The investigation was supported by the field of ethnomathematics and its intertwining with ideas regarding including computer resources in the teaching processes of primary school. Research materials were generated from class filming and materials written and produced by students. The methodology used was qualitative, with ethnographic inspiration, using descriptive methods to analyze the emerging data. Results pointed to possibilities and limitations of smartphone applications and functions when exploring contents usually present in School Math.Este artículo socializa los resultados de una práctica pedagógica cuyo objetivo principal era integrar dispositivos de teléfonos inteligentes en las clases de matemáticas en una clase de escuela primaria de noveno grado de una escuela pública en Rio Grande do Sul. Las contribuciones teóricas que apoyan la investigación están relacionadas con el campo de la etnomatemática en sus intersecciones con ideas relacionadas con la inserción de recursos computacionales en los procesos de enseñanza en la escuela primaria. Se generaron materiales de investigación a partir de material de clase y material escrito por los alumnos. Metodológicamente, de naturaleza cualitativa e inspiraciones etnográficas, la investigación utilizó el método descriptivo para el análisis de los datos emergentes. Los resultados señalaron las posibilidades y limitaciones de las aplicaciones y funciones del teléfono inteligente en la exploración de contenidos generalmente presentes en la Escuela de Matemáticas.O presente artigo socializa resultados decorrentes de uma prática pedagógica que teve como objetivo central integrar aparelhos de smartphones nas aulas de matemática em uma turma de nono ano de Ensino Fundamental de uma escola pública gaúcha. Os aportes teóricos que sustentam a investigação são relativos ao campo da etnomatemática em seus entrecruzamentos com ideias relativas à inserção de recursos computacionais nos processos de ensino na escola básica. Os materiais de pesquisa foram gerados a partir de filmagens das aulas e material escrito e produzido pelos estudantes. Metodologicamente, de cunho qualitativo e inspirações etnográficas, a pesquisa fez uso do método descritivo para análise dos dados emergentes. Os resultados apontaram possibilidades e limitações dos aplicativos e funções do smartphone na exploração de conteúdos usualmente presentes na Matemática Escolar.  Universidade Federal de Uberlândia2018-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4595910.14393/ER-v25n3a2018-10Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 705-726Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 705-726Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 705-7261983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45959/2458310.14393/ER-v25n3a2018-10Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessGerstberger, AndréGiongo, Ieda Maria2019-10-09T23:31:12Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45959Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:31:12Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice
Inserción e integración de teléfonos inteligentes en las clases de matemáticas: análisis de una práctica pedagógica etnomatemática
Inserção e integração dos smartphones nas aulas de Matemática: análise de uma prática pedagógica etnomatemática
title Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice
spellingShingle Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice
Gerstberger, André
Etnomatemática
Smartphone
Anos finais do Ensino Fundamental
Prática pedagógica
Ethnomathematics
Smartphone
Late Years of Primary School
Teaching practice
Etnomatemática
Smartphone
Años finales de la escuela primaria
Práctica pedagógica
title_short Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice
title_full Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice
title_fullStr Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice
title_full_unstemmed Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice
title_sort Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice
author Gerstberger, André
author_facet Gerstberger, André
Giongo, Ieda Maria
author_role author
author2 Giongo, Ieda Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gerstberger, André
Giongo, Ieda Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatemática
Smartphone
Anos finais do Ensino Fundamental
Prática pedagógica
Ethnomathematics
Smartphone
Late Years of Primary School
Teaching practice
Etnomatemática
Smartphone
Años finales de la escuela primaria
Práctica pedagógica
topic Etnomatemática
Smartphone
Anos finais do Ensino Fundamental
Prática pedagógica
Ethnomathematics
Smartphone
Late Years of Primary School
Teaching practice
Etnomatemática
Smartphone
Años finales de la escuela primaria
Práctica pedagógica
description This article shares results from a teaching practice whose main purpose was integrating smartphones into math classes of a ninth-year group of a public primary school in RS (Brazil). The investigation was supported by the field of ethnomathematics and its intertwining with ideas regarding including computer resources in the teaching processes of primary school. Research materials were generated from class filming and materials written and produced by students. The methodology used was qualitative, with ethnographic inspiration, using descriptive methods to analyze the emerging data. Results pointed to possibilities and limitations of smartphone applications and functions when exploring contents usually present in School Math.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45959
10.14393/ER-v25n3a2018-10
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45959
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3a2018-10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45959/24583
10.14393/ER-v25n3a2018-10
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 705-726
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 705-726
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 705-726
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221864493056