Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/30692 |
Resumo: | This paper examines the problem of so-called “learning disabilities”, that entered our classrooms and, since its inception, as well as the medicalization became part of our lives. It also examines what the labels can cause in the lives of people with some kind of disability and discuss how the teacher can work the potential of the students aiming their integral development, general purpose of the article. For this, was utilized Vygotsky as main reference, among others. |
id |
UFU-8_891e87786cf9bd6d9020b0692fca0667 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/30692 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive educationDificuldades na aprendizagemDiagnósticosPossibilidadesLearning disabilitiesDiagnosisPossibilitiesThis paper examines the problem of so-called “learning disabilities”, that entered our classrooms and, since its inception, as well as the medicalization became part of our lives. It also examines what the labels can cause in the lives of people with some kind of disability and discuss how the teacher can work the potential of the students aiming their integral development, general purpose of the article. For this, was utilized Vygotsky as main reference, among others.O presente trabalho analisa o problema das chamadas “dificuldades de aprendizagem”, que adentraram as nossas salas de aula e, desde sua origem, assim como a medicalização, passaram a fazer parte das nossas vidas. Analisa também o que os rótulos causam na vida de pessoas com algum tipo de deficiência, e discute como o professor pode trabalhar as potencialidades dos educandos visando ao seu desenvolvimento integral, que é o objetivo do artigo. Para isso, utiliza Vigotski como principal referencial, entre outros. A pesquisa possui caráter qualitativo e usou a observação participante como instrumento metodológico em uma escola da rede pública de Brasília.Universidade Federal de Uberlândia2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3069210.14393/ER-v22n1a2015-4 Ensino em Re-Vista; 2015: V. 22, N. 1 (jan./jun. 2015); 25-34Ensino em Re-Vista; 2015: V. 22, N. 1 (jan./jun. 2015); 25-34Ensino em Re-Vista; 2015: V. 22, N. 1 (jan./jun. 2015); 25-341983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/30692/16758Copyright (c) 2015 Ensino em Re-Vistahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPederiva, Patrícia Lima Martins Silva, Stefany Caroline Melo 2022-12-07T22:04:34Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/30692Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2022-12-07T22:04:34Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education |
title |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education |
spellingShingle |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education Pederiva, Patrícia Lima Martins Dificuldades na aprendizagem Diagnósticos Possibilidades Learning disabilities Diagnosis Possibilities |
title_short |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education |
title_full |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education |
title_fullStr |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education |
title_full_unstemmed |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education |
title_sort |
Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education |
author |
Pederiva, Patrícia Lima Martins |
author_facet |
Pederiva, Patrícia Lima Martins Silva, Stefany Caroline Melo |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Stefany Caroline Melo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pederiva, Patrícia Lima Martins Silva, Stefany Caroline Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dificuldades na aprendizagem Diagnósticos Possibilidades Learning disabilities Diagnosis Possibilities |
topic |
Dificuldades na aprendizagem Diagnósticos Possibilidades Learning disabilities Diagnosis Possibilities |
description |
This paper examines the problem of so-called “learning disabilities”, that entered our classrooms and, since its inception, as well as the medicalization became part of our lives. It also examines what the labels can cause in the lives of people with some kind of disability and discuss how the teacher can work the potential of the students aiming their integral development, general purpose of the article. For this, was utilized Vygotsky as main reference, among others. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/30692 10.14393/ER-v22n1a2015-4 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/30692 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v22n1a2015-4 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/30692/16758 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Ensino em Re-Vista http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Ensino em Re-Vista http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2015: V. 22, N. 1 (jan./jun. 2015); 25-34 Ensino em Re-Vista; 2015: V. 22, N. 1 (jan./jun. 2015); 25-34 Ensino em Re-Vista; 2015: V. 22, N. 1 (jan./jun. 2015); 25-34 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218817331200 |