Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Maria Caroline
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Luciane Mulazani dos, Liz, Lucilene Lisboa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919
Resumo: This article presents an experience report from a literacy project from the perspective of Critical Mathematics Education carried out with a class of twenty-four children in the second year of Elementary School at a public state school in the state of Santa Catarina. The project is called Vila dos Números and is part of a study that is in progress in a doctoral course in Education. In the excerpt, statistical literacy practices are reported, which are placed before the key concepts of background, foreground, invitation and dialogue arising from Critical Mathematics Education. In this way, training for citizenship is debated based on statistical literacy for reading the world and for solving problems that are part of reality.
id UFU-8_971cc046aef6cdd946c2c505ee294ce7
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71919
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience ReportsPrácticas lúdicas de alfabetización estadística en los primeros años de la Enseñanza Fundamental a la luz de la Educación Matemática Crítica: Informes de ExperienciaPráticas lúdicas de alfabetização estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental à luz da Educação Matemática Crítica: Relatos de ExperiênciaAlfabetização estatísticaEducação Matemática CríticaCidadaniaProjeto de ensino e aprendizagemPedagogiaStatistical literacyCritical Mathematics EducationCitizenshipTeaching and learning projectPedagogyAlfabetización estadísticaEducación Matemática CríticaCiudadaníaProyecto de enseñanza y aprendizajePedagogíaThis article presents an experience report from a literacy project from the perspective of Critical Mathematics Education carried out with a class of twenty-four children in the second year of Elementary School at a public state school in the state of Santa Catarina. The project is called Vila dos Números and is part of a study that is in progress in a doctoral course in Education. In the excerpt, statistical literacy practices are reported, which are placed before the key concepts of background, foreground, invitation and dialogue arising from Critical Mathematics Education. In this way, training for citizenship is debated based on statistical literacy for reading the world and for solving problems that are part of reality.Este artículo presenta un relato de experiencia de un proyecto de alfabetización en la perspectiva de la Educación Matemática Crítica realizado con una clase de veinticuatro niños del segundo año de la Enseñanza Fundamental de una escuela pública estatal en el estado de Santa Catarina. El proyecto se llama Vila dos Números y es parte de un estudio que se encuentra en proceso en un curso de doctorado en Educación. En el recorte se relatan prácticas de alfabetización estadística, que se sitúan ante los conceptos clave de background, foreground, invitación y diálogo surgidos de la Educación Matemática Crítica. De esta forma, se debate la formación para la ciudadanía a partir de la alfabetización estadística para leer el mundo y para resolver problemas que son parte de la realidad.Este artigo apresenta um relato de experiência oriundo de um projeto de alfabetização na perspectiva da Educação Matemática Crítica realizado com uma turma de vinte e quatro crianças do segundo ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual pública do estado de Santa Catarina. O projeto chama-se Vila dos Números e faz parte de um estudo que está em andamento em um curso de doutorado em Educação. No recorte, são relatadas práticas de alfabetização estatística as quais são situadas perante os conceitos-chave de background, foreground, convite e diálogo advindos da Educação Matemática Crítica. Dessa forma, são postos em debate a formação para a cidadania a partir da alfabetização estatística para leitura de mundo e para a solução de problemas que fazem parte da realidade.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7191910.14393/ER-v30a2023-44Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e044Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e044Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0441983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919/37406https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919/37407Copyright (c) 2023 Maria Caroline Silveira, Luciane Mulazani dos Santos, Lucilene Lisboa de Lizhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Maria CarolineSantos, Luciane Mulazani dosLiz, Lucilene Lisboa de2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71919Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
Prácticas lúdicas de alfabetización estadística en los primeros años de la Enseñanza Fundamental a la luz de la Educación Matemática Crítica: Informes de Experiencia
Práticas lúdicas de alfabetização estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental à luz da Educação Matemática Crítica: Relatos de Experiência
title Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
spellingShingle Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
Silveira, Maria Caroline
Alfabetização estatística
Educação Matemática Crítica
Cidadania
Projeto de ensino e aprendizagem
Pedagogia
Statistical literacy
Critical Mathematics Education
Citizenship
Teaching and learning project
Pedagogy
Alfabetización estadística
Educación Matemática Crítica
Ciudadanía
Proyecto de enseñanza y aprendizaje
Pedagogía
title_short Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
title_full Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
title_fullStr Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
title_full_unstemmed Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
title_sort Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
author Silveira, Maria Caroline
author_facet Silveira, Maria Caroline
Santos, Luciane Mulazani dos
Liz, Lucilene Lisboa de
author_role author
author2 Santos, Luciane Mulazani dos
Liz, Lucilene Lisboa de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Maria Caroline
Santos, Luciane Mulazani dos
Liz, Lucilene Lisboa de
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização estatística
Educação Matemática Crítica
Cidadania
Projeto de ensino e aprendizagem
Pedagogia
Statistical literacy
Critical Mathematics Education
Citizenship
Teaching and learning project
Pedagogy
Alfabetización estadística
Educación Matemática Crítica
Ciudadanía
Proyecto de enseñanza y aprendizaje
Pedagogía
topic Alfabetização estatística
Educação Matemática Crítica
Cidadania
Projeto de ensino e aprendizagem
Pedagogia
Statistical literacy
Critical Mathematics Education
Citizenship
Teaching and learning project
Pedagogy
Alfabetización estadística
Educación Matemática Crítica
Ciudadanía
Proyecto de enseñanza y aprendizaje
Pedagogía
description This article presents an experience report from a literacy project from the perspective of Critical Mathematics Education carried out with a class of twenty-four children in the second year of Elementary School at a public state school in the state of Santa Catarina. The project is called Vila dos Números and is part of a study that is in progress in a doctoral course in Education. In the excerpt, statistical literacy practices are reported, which are placed before the key concepts of background, foreground, invitation and dialogue arising from Critical Mathematics Education. In this way, training for citizenship is debated based on statistical literacy for reading the world and for solving problems that are part of reality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919
10.14393/ER-v30a2023-44
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919
identifier_str_mv 10.14393/ER-v30a2023-44
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919/37406
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919/37407
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Maria Caroline Silveira, Luciane Mulazani dos Santos, Lucilene Lisboa de Liz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Maria Caroline Silveira, Luciane Mulazani dos Santos, Lucilene Lisboa de Liz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e044
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e044
Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e044
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218753368064