Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919 |
Resumo: | This article presents an experience report from a literacy project from the perspective of Critical Mathematics Education carried out with a class of twenty-four children in the second year of Elementary School at a public state school in the state of Santa Catarina. The project is called Vila dos Números and is part of a study that is in progress in a doctoral course in Education. In the excerpt, statistical literacy practices are reported, which are placed before the key concepts of background, foreground, invitation and dialogue arising from Critical Mathematics Education. In this way, training for citizenship is debated based on statistical literacy for reading the world and for solving problems that are part of reality. |
id |
UFU-8_971cc046aef6cdd946c2c505ee294ce7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71919 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience ReportsPrácticas lúdicas de alfabetización estadística en los primeros años de la Enseñanza Fundamental a la luz de la Educación Matemática Crítica: Informes de ExperienciaPráticas lúdicas de alfabetização estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental à luz da Educação Matemática Crítica: Relatos de ExperiênciaAlfabetização estatísticaEducação Matemática CríticaCidadaniaProjeto de ensino e aprendizagemPedagogiaStatistical literacyCritical Mathematics EducationCitizenshipTeaching and learning projectPedagogyAlfabetización estadísticaEducación Matemática CríticaCiudadaníaProyecto de enseñanza y aprendizajePedagogíaThis article presents an experience report from a literacy project from the perspective of Critical Mathematics Education carried out with a class of twenty-four children in the second year of Elementary School at a public state school in the state of Santa Catarina. The project is called Vila dos Números and is part of a study that is in progress in a doctoral course in Education. In the excerpt, statistical literacy practices are reported, which are placed before the key concepts of background, foreground, invitation and dialogue arising from Critical Mathematics Education. In this way, training for citizenship is debated based on statistical literacy for reading the world and for solving problems that are part of reality.Este artículo presenta un relato de experiencia de un proyecto de alfabetización en la perspectiva de la Educación Matemática Crítica realizado con una clase de veinticuatro niños del segundo año de la Enseñanza Fundamental de una escuela pública estatal en el estado de Santa Catarina. El proyecto se llama Vila dos Números y es parte de un estudio que se encuentra en proceso en un curso de doctorado en Educación. En el recorte se relatan prácticas de alfabetización estadística, que se sitúan ante los conceptos clave de background, foreground, invitación y diálogo surgidos de la Educación Matemática Crítica. De esta forma, se debate la formación para la ciudadanía a partir de la alfabetización estadística para leer el mundo y para resolver problemas que son parte de la realidad.Este artigo apresenta um relato de experiência oriundo de um projeto de alfabetização na perspectiva da Educação Matemática Crítica realizado com uma turma de vinte e quatro crianças do segundo ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual pública do estado de Santa Catarina. O projeto chama-se Vila dos Números e faz parte de um estudo que está em andamento em um curso de doutorado em Educação. No recorte, são relatadas práticas de alfabetização estatística as quais são situadas perante os conceitos-chave de background, foreground, convite e diálogo advindos da Educação Matemática Crítica. Dessa forma, são postos em debate a formação para a cidadania a partir da alfabetização estatística para leitura de mundo e para a solução de problemas que fazem parte da realidade.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7191910.14393/ER-v30a2023-44Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e044Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e044Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0441983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919/37406https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919/37407Copyright (c) 2023 Maria Caroline Silveira, Luciane Mulazani dos Santos, Lucilene Lisboa de Lizhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Maria CarolineSantos, Luciane Mulazani dosLiz, Lucilene Lisboa de2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71919Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports Prácticas lúdicas de alfabetización estadística en los primeros años de la Enseñanza Fundamental a la luz de la Educación Matemática Crítica: Informes de Experiencia Práticas lúdicas de alfabetização estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental à luz da Educação Matemática Crítica: Relatos de Experiência |
title |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports |
spellingShingle |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports Silveira, Maria Caroline Alfabetização estatística Educação Matemática Crítica Cidadania Projeto de ensino e aprendizagem Pedagogia Statistical literacy Critical Mathematics Education Citizenship Teaching and learning project Pedagogy Alfabetización estadística Educación Matemática Crítica Ciudadanía Proyecto de enseñanza y aprendizaje Pedagogía |
title_short |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports |
title_full |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports |
title_fullStr |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports |
title_full_unstemmed |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports |
title_sort |
Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports |
author |
Silveira, Maria Caroline |
author_facet |
Silveira, Maria Caroline Santos, Luciane Mulazani dos Liz, Lucilene Lisboa de |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Luciane Mulazani dos Liz, Lucilene Lisboa de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Maria Caroline Santos, Luciane Mulazani dos Liz, Lucilene Lisboa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização estatística Educação Matemática Crítica Cidadania Projeto de ensino e aprendizagem Pedagogia Statistical literacy Critical Mathematics Education Citizenship Teaching and learning project Pedagogy Alfabetización estadística Educación Matemática Crítica Ciudadanía Proyecto de enseñanza y aprendizaje Pedagogía |
topic |
Alfabetização estatística Educação Matemática Crítica Cidadania Projeto de ensino e aprendizagem Pedagogia Statistical literacy Critical Mathematics Education Citizenship Teaching and learning project Pedagogy Alfabetización estadística Educación Matemática Crítica Ciudadanía Proyecto de enseñanza y aprendizaje Pedagogía |
description |
This article presents an experience report from a literacy project from the perspective of Critical Mathematics Education carried out with a class of twenty-four children in the second year of Elementary School at a public state school in the state of Santa Catarina. The project is called Vila dos Números and is part of a study that is in progress in a doctoral course in Education. In the excerpt, statistical literacy practices are reported, which are placed before the key concepts of background, foreground, invitation and dialogue arising from Critical Mathematics Education. In this way, training for citizenship is debated based on statistical literacy for reading the world and for solving problems that are part of reality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919 10.14393/ER-v30a2023-44 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v30a2023-44 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919/37406 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71919/37407 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maria Caroline Silveira, Luciane Mulazani dos Santos, Lucilene Lisboa de Liz http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maria Caroline Silveira, Luciane Mulazani dos Santos, Lucilene Lisboa de Liz http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e044 Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e044 Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e044 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218753368064 |