GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Mattos, José Roberto Linhares
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: de Mattos, Sandra Maria Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954
Resumo: This article presents the repercussion of the Group of Studies and Research in Education and Culture (GEPEC) of the Graduate Program in Agricultural Education(PPGEA)of the Rural Federal University of Rio de Janeiro(UFRRJ).It is a bibliographical and memory work that aims to show the contributions of the group in the advancement of research on the generation and diffusion of knowledge in diverse socio-cultural environments, the importance of this knowledge in the classroom,and the geographic scope in the formation of new researchers, especiallyin ethnomathematics,in the north, northeast, central-west and southeastern Brazil.The results show that the group's researches have contributed to the development of actions in school education in several remote communities, as quilombolas, indigenous, fishermen and rural producers.
id UFU-8_9d1c2336e0cc21844181ac62cceb144d
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45954
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in BrazilContribuciones de GEPEC / PPGEA / UFRRJ en la formación de nuevos investigadores en BrasilContribuições do GEPEC/PPGEA/UFRRJ na formação de novos pesquisadores no Brasil EducaçãoCulturaEtnomatemáticaDiversidadeNovos pesquisadoresEducationCultureEthnomathematicsDiversityNew researchersEducaciónCulturaEtnomatemáticaDiversidadNuevos investigadoresThis article presents the repercussion of the Group of Studies and Research in Education and Culture (GEPEC) of the Graduate Program in Agricultural Education(PPGEA)of the Rural Federal University of Rio de Janeiro(UFRRJ).It is a bibliographical and memory work that aims to show the contributions of the group in the advancement of research on the generation and diffusion of knowledge in diverse socio-cultural environments, the importance of this knowledge in the classroom,and the geographic scope in the formation of new researchers, especiallyin ethnomathematics,in the north, northeast, central-west and southeastern Brazil.The results show that the group's researches have contributed to the development of actions in school education in several remote communities, as quilombolas, indigenous, fishermen and rural producers.Este artículo presenta la repercusión del Grupo de Estudio e Investigación sobre Educación y Cultura (GEPEC) del Programa de Posgrado en Educación Agrícola (PPGEA) de la Universidad Federal Rural de Río de Janeiro (UFRRJ). Este es un trabajo bibliográfico y de memoria que tiene como objetivo mostrar las contribuciones del grupo en el avance de la investigación sobre la generación y difusión del conocimiento en diversos entornos socioculturales, la importancia de este conocimiento en el aula y el alcance geográfico en la formación. de nuevos investigadores, especialmente en etnomatemáticas, en el norte, noreste, medio oeste y sureste de Brasil. Los resultados muestran que la investigación del grupo ha contribuido al desarrollo de acciones en educación escolar en varias comunidades distantes, como quilombolas, grupos étnicos indígenas, pescadores y productores rurales.Este artigo apresenta a repercussão do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Cultura (GEPEC) do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola (PPGEA) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Trata-se de um trabalho bibliográfico e de memória que tem como objetivo mostrar as contribuições do grupo no avanço de pesquisas sobre a geração e difusão do conhecimento em diversos ambientes socioculturais, a importância deste conhecimento na sala de aula, e o alcance geográfico na formação de novos pesquisadores, em especial em etnomatemática, nas regiões norte, nordeste, centro-oeste e sudeste do Brasil. Os resultados mostram que as pesquisas do grupo têm contribuído para o desenvolvimento de ações na educação escolar em várias comunidades distantes, como quilombolas, etnias indígenas, pescadores e produtores rurais.    Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4595410.14393/ER-v25n3a2018-7Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-6701983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954/2458010.14393/ER-v25n3a2018-7Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Mattos, José Roberto Linharesde Mattos, Sandra Maria Nascimento2019-10-09T23:23:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45954Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:23:06Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
Contribuciones de GEPEC / PPGEA / UFRRJ en la formación de nuevos investigadores en Brasil
Contribuições do GEPEC/PPGEA/UFRRJ na formação de novos pesquisadores no Brasil
title GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
spellingShingle GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
de Mattos, José Roberto Linhares
Educação
Cultura
Etnomatemática
Diversidade
Novos pesquisadores
Education
Culture
Ethnomathematics
Diversity
New researchers
Educación
Cultura
Etnomatemática
Diversidad
Nuevos investigadores
title_short GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
title_full GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
title_fullStr GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
title_full_unstemmed GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
title_sort GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
author de Mattos, José Roberto Linhares
author_facet de Mattos, José Roberto Linhares
de Mattos, Sandra Maria Nascimento
author_role author
author2 de Mattos, Sandra Maria Nascimento
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Mattos, José Roberto Linhares
de Mattos, Sandra Maria Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Cultura
Etnomatemática
Diversidade
Novos pesquisadores
Education
Culture
Ethnomathematics
Diversity
New researchers
Educación
Cultura
Etnomatemática
Diversidad
Nuevos investigadores
topic Educação
Cultura
Etnomatemática
Diversidade
Novos pesquisadores
Education
Culture
Ethnomathematics
Diversity
New researchers
Educación
Cultura
Etnomatemática
Diversidad
Nuevos investigadores
description This article presents the repercussion of the Group of Studies and Research in Education and Culture (GEPEC) of the Graduate Program in Agricultural Education(PPGEA)of the Rural Federal University of Rio de Janeiro(UFRRJ).It is a bibliographical and memory work that aims to show the contributions of the group in the advancement of research on the generation and diffusion of knowledge in diverse socio-cultural environments, the importance of this knowledge in the classroom,and the geographic scope in the formation of new researchers, especiallyin ethnomathematics,in the north, northeast, central-west and southeastern Brazil.The results show that the group's researches have contributed to the development of actions in school education in several remote communities, as quilombolas, indigenous, fishermen and rural producers.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954
10.14393/ER-v25n3a2018-7
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3a2018-7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954/24580
10.14393/ER-v25n3a2018-7
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1788536282694025216