GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954 |
Resumo: | This article presents the repercussion of the Group of Studies and Research in Education and Culture (GEPEC) of the Graduate Program in Agricultural Education(PPGEA)of the Rural Federal University of Rio de Janeiro(UFRRJ).It is a bibliographical and memory work that aims to show the contributions of the group in the advancement of research on the generation and diffusion of knowledge in diverse socio-cultural environments, the importance of this knowledge in the classroom,and the geographic scope in the formation of new researchers, especiallyin ethnomathematics,in the north, northeast, central-west and southeastern Brazil.The results show that the group's researches have contributed to the development of actions in school education in several remote communities, as quilombolas, indigenous, fishermen and rural producers. |
id |
UFU-8_9d1c2336e0cc21844181ac62cceb144d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45954 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in BrazilContribuciones de GEPEC / PPGEA / UFRRJ en la formación de nuevos investigadores en BrasilContribuições do GEPEC/PPGEA/UFRRJ na formação de novos pesquisadores no Brasil EducaçãoCulturaEtnomatemáticaDiversidadeNovos pesquisadoresEducationCultureEthnomathematicsDiversityNew researchersEducaciónCulturaEtnomatemáticaDiversidadNuevos investigadoresThis article presents the repercussion of the Group of Studies and Research in Education and Culture (GEPEC) of the Graduate Program in Agricultural Education(PPGEA)of the Rural Federal University of Rio de Janeiro(UFRRJ).It is a bibliographical and memory work that aims to show the contributions of the group in the advancement of research on the generation and diffusion of knowledge in diverse socio-cultural environments, the importance of this knowledge in the classroom,and the geographic scope in the formation of new researchers, especiallyin ethnomathematics,in the north, northeast, central-west and southeastern Brazil.The results show that the group's researches have contributed to the development of actions in school education in several remote communities, as quilombolas, indigenous, fishermen and rural producers.Este artículo presenta la repercusión del Grupo de Estudio e Investigación sobre Educación y Cultura (GEPEC) del Programa de Posgrado en Educación Agrícola (PPGEA) de la Universidad Federal Rural de Río de Janeiro (UFRRJ). Este es un trabajo bibliográfico y de memoria que tiene como objetivo mostrar las contribuciones del grupo en el avance de la investigación sobre la generación y difusión del conocimiento en diversos entornos socioculturales, la importancia de este conocimiento en el aula y el alcance geográfico en la formación. de nuevos investigadores, especialmente en etnomatemáticas, en el norte, noreste, medio oeste y sureste de Brasil. Los resultados muestran que la investigación del grupo ha contribuido al desarrollo de acciones en educación escolar en varias comunidades distantes, como quilombolas, grupos étnicos indígenas, pescadores y productores rurales.Este artigo apresenta a repercussão do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Cultura (GEPEC) do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola (PPGEA) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Trata-se de um trabalho bibliográfico e de memória que tem como objetivo mostrar as contribuições do grupo no avanço de pesquisas sobre a geração e difusão do conhecimento em diversos ambientes socioculturais, a importância deste conhecimento na sala de aula, e o alcance geográfico na formação de novos pesquisadores, em especial em etnomatemática, nas regiões norte, nordeste, centro-oeste e sudeste do Brasil. Os resultados mostram que as pesquisas do grupo têm contribuído para o desenvolvimento de ações na educação escolar em várias comunidades distantes, como quilombolas, etnias indígenas, pescadores e produtores rurais. Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4595410.14393/ER-v25n3a2018-7Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-6701983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954/2458010.14393/ER-v25n3a2018-7Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Mattos, José Roberto Linharesde Mattos, Sandra Maria Nascimento2019-10-09T23:23:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45954Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:23:06Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil Contribuciones de GEPEC / PPGEA / UFRRJ en la formación de nuevos investigadores en Brasil Contribuições do GEPEC/PPGEA/UFRRJ na formação de novos pesquisadores no Brasil |
title |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil |
spellingShingle |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil de Mattos, José Roberto Linhares Educação Cultura Etnomatemática Diversidade Novos pesquisadores Education Culture Ethnomathematics Diversity New researchers Educación Cultura Etnomatemática Diversidad Nuevos investigadores |
title_short |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil |
title_full |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil |
title_fullStr |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil |
title_full_unstemmed |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil |
title_sort |
GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil |
author |
de Mattos, José Roberto Linhares |
author_facet |
de Mattos, José Roberto Linhares de Mattos, Sandra Maria Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
de Mattos, Sandra Maria Nascimento |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Mattos, José Roberto Linhares de Mattos, Sandra Maria Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Cultura Etnomatemática Diversidade Novos pesquisadores Education Culture Ethnomathematics Diversity New researchers Educación Cultura Etnomatemática Diversidad Nuevos investigadores |
topic |
Educação Cultura Etnomatemática Diversidade Novos pesquisadores Education Culture Ethnomathematics Diversity New researchers Educación Cultura Etnomatemática Diversidad Nuevos investigadores |
description |
This article presents the repercussion of the Group of Studies and Research in Education and Culture (GEPEC) of the Graduate Program in Agricultural Education(PPGEA)of the Rural Federal University of Rio de Janeiro(UFRRJ).It is a bibliographical and memory work that aims to show the contributions of the group in the advancement of research on the generation and diffusion of knowledge in diverse socio-cultural environments, the importance of this knowledge in the classroom,and the geographic scope in the formation of new researchers, especiallyin ethnomathematics,in the north, northeast, central-west and southeastern Brazil.The results show that the group's researches have contributed to the development of actions in school education in several remote communities, as quilombolas, indigenous, fishermen and rural producers. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954 10.14393/ER-v25n3a2018-7 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n3a2018-7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45954/24580 10.14393/ER-v25n3a2018-7 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 650-670 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221857153024 |