Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cargnin, Claudete
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459
Resumo: This article presents the resultsof an exploratory research carried out with academics from several Engineering and Chemistry courses, in order to evaluate the contribution of Conceptual Maps to the construction of the Riemann Integral Concept. Tasks were developed based on the assumptions of Theories of Didactic Situations and of Semiotic Representation. The activities included concepts considered of extreme importance for the comprehension of the definite integral concept (Riemann integrals), which are: convergence (and notation) of sequences and series, summative notation and area calculation of a region under a curve, besides own concept of integral Riemann. It was observed that the maps have a strong potential to indicate failures in the construction of the concepts by the academics, as well as it is a tool that can favor the teacher self-evaluation.
id UFU-8_a0aa874d459731682610c307f0c92949
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46459
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral conceptLos mapas conceptuales como herramienta para monitorear la construcción del concepto integral de RiemannMapas conceituais como ferramenta no acompanhamento da construção do conceito de Integral de RiemannMapas ConceituaisIntegral de RiemannEnsino de CálculoConceptual MapsRiemann IntegralsCalculus TeachingMapas conceptualesRiemann IntegralEnseñanza del cálculoThis article presents the resultsof an exploratory research carried out with academics from several Engineering and Chemistry courses, in order to evaluate the contribution of Conceptual Maps to the construction of the Riemann Integral Concept. Tasks were developed based on the assumptions of Theories of Didactic Situations and of Semiotic Representation. The activities included concepts considered of extreme importance for the comprehension of the definite integral concept (Riemann integrals), which are: convergence (and notation) of sequences and series, summative notation and area calculation of a region under a curve, besides own concept of integral Riemann. It was observed that the maps have a strong potential to indicate failures in the construction of the concepts by the academics, as well as it is a tool that can favor the teacher self-evaluation.Este artículo presenta los resultados de una investigación exploratoria, realizada con académicos de varios cursos de pregrado de Ingeniería y Química, con el propósito de evaluar la contribución de los Mapas Conceptuales para seguir la construcción del Concepto Integral de Riemann. Se propusieron tareas desarrolladas en base a los supuestos de las Teorías de Situaciones Didácticas y el Registro de Representación Semiótica. Las actividades contemplaron conceptos considerados extremadamente importantes para comprender el concepto de integral definida (integral de Riemann), que son: convergencia (y notación) de secuencias y series, notación de suma y cálculo de área de una región bajo una curva, además de El propio concepto de integral de Riemann. Se observó que los mapas tienen un gran potencial para indicar fallas en la construcción de conceptos por parte de los académicos, además de ser una herramienta que puede favorecer la autoevaluación de los docentes.Esse artigo apresenta os resultados de uma pesquisa exploratória, realizada com acadêmicos de vários cursos de Engenharia e de licenciatura em Química, com a finalidade de avaliar a contribuição dos Mapas Conceituais para o acompanhamento da construção do Conceito de Integral de Riemann. Foram propostas tarefas desenvolvidas com base nos pressupostos das Teorias das Situações Didáticas e de Registro de Representação Semiótica. As atividades contemplavam conceitos considerados de extrema importância para a compreensão do conceito de integral definida (integral de Riemann), que são: convergência (e notação) de sequências e séries, notação somatória e cálculo de área de uma região sob uma curva, além do próprio conceito de integral de Riemann. Observou-se que os mapas tem um forte potencial para indicar falhas na construção dos conceitos pelos acadêmicos, bem como são uma ferramenta que pode favorecer a auto-avaliação docente.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4645910.14393/ER-v25n3e2018-17Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-11561983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459/24956Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCargnin, Claudete2020-06-10T15:05:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46459Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-10T15:05:03Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
Los mapas conceptuales como herramienta para monitorear la construcción del concepto integral de Riemann
Mapas conceituais como ferramenta no acompanhamento da construção do conceito de Integral de Riemann
title Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
spellingShingle Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
Cargnin, Claudete
Mapas Conceituais
Integral de Riemann
Ensino de Cálculo
Conceptual Maps
Riemann Integrals
Calculus Teaching
Mapas conceptuales
Riemann Integral
Enseñanza del cálculo
title_short Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
title_full Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
title_fullStr Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
title_full_unstemmed Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
title_sort Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
author Cargnin, Claudete
author_facet Cargnin, Claudete
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cargnin, Claudete
dc.subject.por.fl_str_mv Mapas Conceituais
Integral de Riemann
Ensino de Cálculo
Conceptual Maps
Riemann Integrals
Calculus Teaching
Mapas conceptuales
Riemann Integral
Enseñanza del cálculo
topic Mapas Conceituais
Integral de Riemann
Ensino de Cálculo
Conceptual Maps
Riemann Integrals
Calculus Teaching
Mapas conceptuales
Riemann Integral
Enseñanza del cálculo
description This article presents the resultsof an exploratory research carried out with academics from several Engineering and Chemistry courses, in order to evaluate the contribution of Conceptual Maps to the construction of the Riemann Integral Concept. Tasks were developed based on the assumptions of Theories of Didactic Situations and of Semiotic Representation. The activities included concepts considered of extreme importance for the comprehension of the definite integral concept (Riemann integrals), which are: convergence (and notation) of sequences and series, summative notation and area calculation of a region under a curve, besides own concept of integral Riemann. It was observed that the maps have a strong potential to indicate failures in the construction of the concepts by the academics, as well as it is a tool that can favor the teacher self-evaluation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459
10.14393/ER-v25n3e2018-17
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3e2018-17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459/24956
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221900144640