Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459 |
Resumo: | This article presents the resultsof an exploratory research carried out with academics from several Engineering and Chemistry courses, in order to evaluate the contribution of Conceptual Maps to the construction of the Riemann Integral Concept. Tasks were developed based on the assumptions of Theories of Didactic Situations and of Semiotic Representation. The activities included concepts considered of extreme importance for the comprehension of the definite integral concept (Riemann integrals), which are: convergence (and notation) of sequences and series, summative notation and area calculation of a region under a curve, besides own concept of integral Riemann. It was observed that the maps have a strong potential to indicate failures in the construction of the concepts by the academics, as well as it is a tool that can favor the teacher self-evaluation. |
id |
UFU-8_a0aa874d459731682610c307f0c92949 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46459 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral conceptLos mapas conceptuales como herramienta para monitorear la construcción del concepto integral de RiemannMapas conceituais como ferramenta no acompanhamento da construção do conceito de Integral de RiemannMapas ConceituaisIntegral de RiemannEnsino de CálculoConceptual MapsRiemann IntegralsCalculus TeachingMapas conceptualesRiemann IntegralEnseñanza del cálculoThis article presents the resultsof an exploratory research carried out with academics from several Engineering and Chemistry courses, in order to evaluate the contribution of Conceptual Maps to the construction of the Riemann Integral Concept. Tasks were developed based on the assumptions of Theories of Didactic Situations and of Semiotic Representation. The activities included concepts considered of extreme importance for the comprehension of the definite integral concept (Riemann integrals), which are: convergence (and notation) of sequences and series, summative notation and area calculation of a region under a curve, besides own concept of integral Riemann. It was observed that the maps have a strong potential to indicate failures in the construction of the concepts by the academics, as well as it is a tool that can favor the teacher self-evaluation.Este artículo presenta los resultados de una investigación exploratoria, realizada con académicos de varios cursos de pregrado de Ingeniería y Química, con el propósito de evaluar la contribución de los Mapas Conceptuales para seguir la construcción del Concepto Integral de Riemann. Se propusieron tareas desarrolladas en base a los supuestos de las Teorías de Situaciones Didácticas y el Registro de Representación Semiótica. Las actividades contemplaron conceptos considerados extremadamente importantes para comprender el concepto de integral definida (integral de Riemann), que son: convergencia (y notación) de secuencias y series, notación de suma y cálculo de área de una región bajo una curva, además de El propio concepto de integral de Riemann. Se observó que los mapas tienen un gran potencial para indicar fallas en la construcción de conceptos por parte de los académicos, además de ser una herramienta que puede favorecer la autoevaluación de los docentes.Esse artigo apresenta os resultados de uma pesquisa exploratória, realizada com acadêmicos de vários cursos de Engenharia e de licenciatura em Química, com a finalidade de avaliar a contribuição dos Mapas Conceituais para o acompanhamento da construção do Conceito de Integral de Riemann. Foram propostas tarefas desenvolvidas com base nos pressupostos das Teorias das Situações Didáticas e de Registro de Representação Semiótica. As atividades contemplavam conceitos considerados de extrema importância para a compreensão do conceito de integral definida (integral de Riemann), que são: convergência (e notação) de sequências e séries, notação somatória e cálculo de área de uma região sob uma curva, além do próprio conceito de integral de Riemann. Observou-se que os mapas tem um forte potencial para indicar falhas na construção dos conceitos pelos acadêmicos, bem como são uma ferramenta que pode favorecer a auto-avaliação docente. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4645910.14393/ER-v25n3e2018-17Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-11561983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459/24956Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCargnin, Claudete2020-06-10T15:05:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46459Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-10T15:05:03Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept Los mapas conceptuales como herramienta para monitorear la construcción del concepto integral de Riemann Mapas conceituais como ferramenta no acompanhamento da construção do conceito de Integral de Riemann |
title |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept |
spellingShingle |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept Cargnin, Claudete Mapas Conceituais Integral de Riemann Ensino de Cálculo Conceptual Maps Riemann Integrals Calculus Teaching Mapas conceptuales Riemann Integral Enseñanza del cálculo |
title_short |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept |
title_full |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept |
title_fullStr |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept |
title_full_unstemmed |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept |
title_sort |
Conceptual maps as a tool for monitoring the construction of the Riemann Integral concept |
author |
Cargnin, Claudete |
author_facet |
Cargnin, Claudete |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cargnin, Claudete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mapas Conceituais Integral de Riemann Ensino de Cálculo Conceptual Maps Riemann Integrals Calculus Teaching Mapas conceptuales Riemann Integral Enseñanza del cálculo |
topic |
Mapas Conceituais Integral de Riemann Ensino de Cálculo Conceptual Maps Riemann Integrals Calculus Teaching Mapas conceptuales Riemann Integral Enseñanza del cálculo |
description |
This article presents the resultsof an exploratory research carried out with academics from several Engineering and Chemistry courses, in order to evaluate the contribution of Conceptual Maps to the construction of the Riemann Integral Concept. Tasks were developed based on the assumptions of Theories of Didactic Situations and of Semiotic Representation. The activities included concepts considered of extreme importance for the comprehension of the definite integral concept (Riemann integrals), which are: convergence (and notation) of sequences and series, summative notation and area calculation of a region under a curve, besides own concept of integral Riemann. It was observed that the maps have a strong potential to indicate failures in the construction of the concepts by the academics, as well as it is a tool that can favor the teacher self-evaluation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459 10.14393/ER-v25n3e2018-17 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n3e2018-17 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46459/24956 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1137-1156 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221900144640 |