Mathematics, body and cultural resistance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952 |
Resumo: | We aimed at with this article to reorganize and to socialize some of our reflections about elaborations and mathematical thought that show in the communities of cultural resistance daily activities -black. For that, we ruled the analysis and the reflection in researchers' registrations, adopted to the program Etnomatemática of academic researches, who in turn, they leaned over on cognitive and affectionate processes that they surface, in these institutions, through the corporeidade; of the word and of the gesture and of the solidary production. It is worth to highlight that the processes and manners are interpreted in this article, as ancestral knowledge with potential of they be incorporate to the school actions adapting them to the particularities of the Brazilian population, with the objective of a meaningful learning, it activates and libertadora that can assist to the perspectives of the Law 10.639/.03. |
id |
UFU-8_a3d3f12449f71f5b7850bf5ba07aeb96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45952 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics, body and cultural resistanceMatemáticas, resistencia corporal y culturalMatemática, corpo e resistência cultural CorporeidadeAfetividadeEducação MatemáticaEtnomatemáticaAfricanidadeCorporeityAffectivityMathematical EducationEthnomathematicsAfricanityCorporealityAfectividad Educación matemáticaEtnomatemáticaAfricanidadWe aimed at with this article to reorganize and to socialize some of our reflections about elaborations and mathematical thought that show in the communities of cultural resistance daily activities -black. For that, we ruled the analysis and the reflection in researchers' registrations, adopted to the program Etnomatemática of academic researches, who in turn, they leaned over on cognitive and affectionate processes that they surface, in these institutions, through the corporeidade; of the word and of the gesture and of the solidary production. It is worth to highlight that the processes and manners are interpreted in this article, as ancestral knowledge with potential of they be incorporate to the school actions adapting them to the particularities of the Brazilian population, with the objective of a meaningful learning, it activates and libertadora that can assist to the perspectives of the Law 10.639/.03.El objetivo de este artículo es reorganizar y socializar las reflexiones sobre las elaboraciones y el pensamiento matemático que se manifiestan diariamente en las instituciones de resistencia cultural negra. Para este fin, nos basamos en investigaciones afiliadas al programa de Etnomatemáticas, en el cual los investigadores se enfocaron en procesos cognitivos y afectivos que emergen a través de la corporalidad; de palabra y gesto y de producción solidaria. Es de destacar que tales procesos y modos son conocimientos ancestrales y en ellos se reconocen y destacan los vínculos entre el aprendizaje y la enseñanza. Estamos convencidos de que este conocimiento tiene el potencial de ser explotado a través de actitudes y acciones escolares, con el fin de adaptarlos a las particularidades de la población brasileña, con el objetivo de un aprendizaje activo, significativo y liberador que cumpla con las perspectivas de la Ley 10.639 / 03.Objetivamos com este artigo reorganizar e socializar reflexões acerca de elaborações e pensamento matemático que se manifestam cotidianamente em instituições de resistência cultural - negra. Para tanto, nos pautamos em pesquisas afiliadas ao programa Etnomatemática, nas quais os investigadores se debruçaram sobre processos cognitivos e de afetividade que afloram, por meio da corporeidade; da palavra e do gesto e da produção solidaria. Vale destacar que tais processos e modos são conhecimentos ancestrais e neles são reconhecidos e destacados vínculos entre a aprendizagem e ensino. Estamos convictos que esses conhecimentos têm o potencial de serem exploradas por meio de posturas e ações escolares, de modo adequa-las às particularidades da população brasileira, objetivando uma aprendizagem ativa, significativa, libertadora que atenda as perpectivas da Lei 10.639/03. Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4595210.14393/ER-v25n3a2018-5Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-6291983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952/2457810.14393/ER-v25n3a2018-5Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Vanisio LuizCosta, Wanderleya Nara Gonçalves2019-10-09T23:15:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45952Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:15:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics, body and cultural resistance Matemáticas, resistencia corporal y cultural Matemática, corpo e resistência cultural |
title |
Mathematics, body and cultural resistance |
spellingShingle |
Mathematics, body and cultural resistance da Silva, Vanisio Luiz Corporeidade Afetividade Educação Matemática Etnomatemática Africanidade Corporeity Affectivity Mathematical Education Ethnomathematics Africanity Corporeality Afectividad Educación matemática Etnomatemática Africanidad |
title_short |
Mathematics, body and cultural resistance |
title_full |
Mathematics, body and cultural resistance |
title_fullStr |
Mathematics, body and cultural resistance |
title_full_unstemmed |
Mathematics, body and cultural resistance |
title_sort |
Mathematics, body and cultural resistance |
author |
da Silva, Vanisio Luiz |
author_facet |
da Silva, Vanisio Luiz Costa, Wanderleya Nara Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Wanderleya Nara Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Vanisio Luiz Costa, Wanderleya Nara Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corporeidade Afetividade Educação Matemática Etnomatemática Africanidade Corporeity Affectivity Mathematical Education Ethnomathematics Africanity Corporeality Afectividad Educación matemática Etnomatemática Africanidad |
topic |
Corporeidade Afetividade Educação Matemática Etnomatemática Africanidade Corporeity Affectivity Mathematical Education Ethnomathematics Africanity Corporeality Afectividad Educación matemática Etnomatemática Africanidad |
description |
We aimed at with this article to reorganize and to socialize some of our reflections about elaborations and mathematical thought that show in the communities of cultural resistance daily activities -black. For that, we ruled the analysis and the reflection in researchers' registrations, adopted to the program Etnomatemática of academic researches, who in turn, they leaned over on cognitive and affectionate processes that they surface, in these institutions, through the corporeidade; of the word and of the gesture and of the solidary production. It is worth to highlight that the processes and manners are interpreted in this article, as ancestral knowledge with potential of they be incorporate to the school actions adapting them to the particularities of the Brazilian population, with the objective of a meaningful learning, it activates and libertadora that can assist to the perspectives of the Law 10.639/.03. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952 10.14393/ER-v25n3a2018-5 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n3a2018-5 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952/24578 10.14393/ER-v25n3a2018-5 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221852958720 |