Mathematics, body and cultural resistance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Vanisio Luiz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Costa, Wanderleya Nara Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952
Resumo: We aimed at with this article to reorganize and to socialize some of our reflections about elaborations and mathematical thought that show in the communities of cultural resistance daily activities -black. For that, we ruled the analysis and the reflection in researchers' registrations, adopted to the program Etnomatemática of academic researches, who in turn, they leaned over on cognitive and affectionate processes that they surface, in these institutions, through the corporeidade; of the word and of the gesture and of the solidary production. It is worth to highlight that the processes and manners are interpreted in this article, as ancestral knowledge with potential of they be incorporate to the school actions adapting them to the particularities of the Brazilian population, with the objective of a meaningful learning, it activates and libertadora that can assist to the perspectives of the Law 10.639/.03.
id UFU-8_a3d3f12449f71f5b7850bf5ba07aeb96
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45952
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Mathematics, body and cultural resistanceMatemáticas, resistencia corporal y culturalMatemática, corpo e resistência cultural CorporeidadeAfetividadeEducação MatemáticaEtnomatemáticaAfricanidadeCorporeityAffectivityMathematical EducationEthnomathematicsAfricanityCorporealityAfectividad Educación matemáticaEtnomatemáticaAfricanidadWe aimed at with this article to reorganize and to socialize some of our reflections about elaborations and mathematical thought that show in the communities of cultural resistance daily activities -black. For that, we ruled the analysis and the reflection in researchers' registrations, adopted to the program Etnomatemática of academic researches, who in turn, they leaned over on cognitive and affectionate processes that they surface, in these institutions, through the corporeidade; of the word and of the gesture and of the solidary production. It is worth to highlight that the processes and manners are interpreted in this article, as ancestral knowledge with potential of they be incorporate to the school actions adapting them to the particularities of the Brazilian population, with the objective of a meaningful learning, it activates and libertadora that can assist to the perspectives of the Law 10.639/.03.El objetivo de este artículo es reorganizar y socializar las reflexiones sobre las elaboraciones y el pensamiento matemático que se manifiestan diariamente en las instituciones de resistencia cultural negra. Para este fin, nos basamos en investigaciones afiliadas al programa de Etnomatemáticas, en el cual los investigadores se enfocaron en procesos cognitivos y afectivos que emergen a través de la corporalidad; de palabra y gesto y de producción solidaria. Es de destacar que tales procesos y modos son conocimientos ancestrales y en ellos se reconocen y destacan los vínculos entre el aprendizaje y la enseñanza. Estamos convencidos de que este conocimiento tiene el potencial de ser explotado a través de actitudes y acciones escolares, con el fin de adaptarlos a las particularidades de la población brasileña, con el objetivo de un aprendizaje activo, significativo y liberador que cumpla con las perspectivas de la Ley 10.639 / 03.Objetivamos com este artigo reorganizar e socializar reflexões acerca de elaborações e pensamento matemático que se manifestam cotidianamente em instituições de resistência cultural - negra. Para tanto, nos pautamos em pesquisas afiliadas ao programa Etnomatemática, nas quais os investigadores se debruçaram sobre processos cognitivos e de afetividade que afloram, por meio da corporeidade; da palavra e do gesto e da produção solidaria. Vale destacar que tais processos e modos são conhecimentos ancestrais e neles são reconhecidos e destacados vínculos entre a aprendizagem e ensino. Estamos convictos que esses conhecimentos têm o potencial de serem exploradas por meio de posturas e ações escolares, de modo adequa-las às particularidades da população brasileira, objetivando uma aprendizagem ativa, significativa, libertadora que atenda as perpectivas da Lei 10.639/03.  Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4595210.14393/ER-v25n3a2018-5Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-6291983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952/2457810.14393/ER-v25n3a2018-5Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Vanisio LuizCosta, Wanderleya Nara Gonçalves2019-10-09T23:15:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45952Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:15:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics, body and cultural resistance
Matemáticas, resistencia corporal y cultural
Matemática, corpo e resistência cultural
title Mathematics, body and cultural resistance
spellingShingle Mathematics, body and cultural resistance
da Silva, Vanisio Luiz
Corporeidade
Afetividade
Educação Matemática
Etnomatemática
Africanidade
Corporeity
Affectivity
Mathematical Education
Ethnomathematics
Africanity
Corporeality
Afectividad Educación matemática
Etnomatemática
Africanidad
title_short Mathematics, body and cultural resistance
title_full Mathematics, body and cultural resistance
title_fullStr Mathematics, body and cultural resistance
title_full_unstemmed Mathematics, body and cultural resistance
title_sort Mathematics, body and cultural resistance
author da Silva, Vanisio Luiz
author_facet da Silva, Vanisio Luiz
Costa, Wanderleya Nara Gonçalves
author_role author
author2 Costa, Wanderleya Nara Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Vanisio Luiz
Costa, Wanderleya Nara Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Corporeidade
Afetividade
Educação Matemática
Etnomatemática
Africanidade
Corporeity
Affectivity
Mathematical Education
Ethnomathematics
Africanity
Corporeality
Afectividad Educación matemática
Etnomatemática
Africanidad
topic Corporeidade
Afetividade
Educação Matemática
Etnomatemática
Africanidade
Corporeity
Affectivity
Mathematical Education
Ethnomathematics
Africanity
Corporeality
Afectividad Educación matemática
Etnomatemática
Africanidad
description We aimed at with this article to reorganize and to socialize some of our reflections about elaborations and mathematical thought that show in the communities of cultural resistance daily activities -black. For that, we ruled the analysis and the reflection in researchers' registrations, adopted to the program Etnomatemática of academic researches, who in turn, they leaned over on cognitive and affectionate processes that they surface, in these institutions, through the corporeidade; of the word and of the gesture and of the solidary production. It is worth to highlight that the processes and manners are interpreted in this article, as ancestral knowledge with potential of they be incorporate to the school actions adapting them to the particularities of the Brazilian population, with the objective of a meaningful learning, it activates and libertadora that can assist to the perspectives of the Law 10.639/.03.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952
10.14393/ER-v25n3a2018-5
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3a2018-5
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45952/24578
10.14393/ER-v25n3a2018-5
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 609-629
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221852958720