Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603 |
Resumo: | For meeting communities with different cultural characteristics of urban populations, teaching in the rural schools requires adjustments to the formal curriculum in order to suit the needs of the local community. Thus, it is proposed that science teaching in rural education contemplate the inclusion and discussion of other knowledge about the science content taught in class, as these contents should be reevaluated and perceived according to the specific educational environment. To support such a proposal, are used contributions of Cultural Studies for education and placements of multicultural and pluralistic authors on science teaching. Thus, we suggest the inclusion of ethno-biological knowledge in the science curriculum of rural schools, seeking the expansion of knowledge regarding the biology, as well as enhancing the cultural knowledge of the community. |
id |
UFU-8_a9444b0a823a475d0efa59f790e9d886 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34603 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of educationEducação do campoEstudos culturaisPluralismo epistemológicoEtnobiologiaCulturaRural educationCultural StudiesEpistemological pluralismoEtnobiologyCultureFor meeting communities with different cultural characteristics of urban populations, teaching in the rural schools requires adjustments to the formal curriculum in order to suit the needs of the local community. Thus, it is proposed that science teaching in rural education contemplate the inclusion and discussion of other knowledge about the science content taught in class, as these contents should be reevaluated and perceived according to the specific educational environment. To support such a proposal, are used contributions of Cultural Studies for education and placements of multicultural and pluralistic authors on science teaching. Thus, we suggest the inclusion of ethno-biological knowledge in the science curriculum of rural schools, seeking the expansion of knowledge regarding the biology, as well as enhancing the cultural knowledge of the community.Por atender comunidades com características culturais diferentes das populações urbanas, o ensino em escolas do campo requer adaptações ao currículo formal, de modo a adequar-se às necessidades da comunidade local. Dessa forma, propõe-se que o ensino de Ciências na educação do campo contemple a inserção e discussão de outros saberes acerca dos conteúdos de ciências lecionados em sala, pois esses conteúdos devem ser ressignificados e percebidos de acordo com o ambiente educacional específico. Como embasamento a essa proposta, utilizam-se as contribuições dos Estudos Culturais para a educação e posicionamentos de autores multiculturalistas e pluralistas sobre o ensino de Ciências. Assim, sugerimos a inserção dos conhecimentos etnobiológicos nos currículos de Ciências em escolas do campo, buscando a ampliação dos saberes em relação à Biologia, como também a valorização do conhecimento cultural da comunidade.Universidade Federal de Uberlândia2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3460310.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-12Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-4221983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603/18349Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Elaine Cristine do Amarante2020-06-03T19:09:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34603Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T19:09:02Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education |
title |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education |
spellingShingle |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education Matos, Elaine Cristine do Amarante Educação do campo Estudos culturais Pluralismo epistemológico Etnobiologia Cultura Rural education Cultural Studies Epistemological pluralismo Etnobiology Culture |
title_short |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education |
title_full |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education |
title_fullStr |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education |
title_full_unstemmed |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education |
title_sort |
Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education |
author |
Matos, Elaine Cristine do Amarante |
author_facet |
Matos, Elaine Cristine do Amarante |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matos, Elaine Cristine do Amarante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do campo Estudos culturais Pluralismo epistemológico Etnobiologia Cultura Rural education Cultural Studies Epistemological pluralismo Etnobiology Culture |
topic |
Educação do campo Estudos culturais Pluralismo epistemológico Etnobiologia Cultura Rural education Cultural Studies Epistemological pluralismo Etnobiology Culture |
description |
For meeting communities with different cultural characteristics of urban populations, teaching in the rural schools requires adjustments to the formal curriculum in order to suit the needs of the local community. Thus, it is proposed that science teaching in rural education contemplate the inclusion and discussion of other knowledge about the science content taught in class, as these contents should be reevaluated and perceived according to the specific educational environment. To support such a proposal, are used contributions of Cultural Studies for education and placements of multicultural and pluralistic authors on science teaching. Thus, we suggest the inclusion of ethno-biological knowledge in the science curriculum of rural schools, seeking the expansion of knowledge regarding the biology, as well as enhancing the cultural knowledge of the community. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603 10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-12 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603 |
identifier_str_mv |
10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603/18349 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221303504896 |