Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Elaine Cristine do Amarante
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603
Resumo: For meeting communities with different cultural characteristics of urban populations, teaching in the rural schools requires adjustments to the formal curriculum in order to suit the needs of the local community. Thus, it is proposed that science teaching in rural education contemplate the inclusion and discussion of other knowledge about the science content taught in class, as these contents should be reevaluated and perceived according to the specific educational environment. To support such a proposal, are used contributions of Cultural Studies for education and placements of multicultural and pluralistic authors on science teaching. Thus, we suggest the inclusion of ethno-biological knowledge in the science curriculum of rural schools, seeking the expansion of knowledge regarding the biology, as well as enhancing the cultural knowledge of the community.
id UFU-8_a9444b0a823a475d0efa59f790e9d886
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34603
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of educationEducação do campoEstudos culturaisPluralismo epistemológicoEtnobiologiaCulturaRural educationCultural StudiesEpistemological pluralismoEtnobiologyCultureFor meeting communities with different cultural characteristics of urban populations, teaching in the rural schools requires adjustments to the formal curriculum in order to suit the needs of the local community. Thus, it is proposed that science teaching in rural education contemplate the inclusion and discussion of other knowledge about the science content taught in class, as these contents should be reevaluated and perceived according to the specific educational environment. To support such a proposal, are used contributions of Cultural Studies for education and placements of multicultural and pluralistic authors on science teaching. Thus, we suggest the inclusion of ethno-biological knowledge in the science curriculum of rural schools, seeking the expansion of knowledge regarding the biology, as well as enhancing the cultural knowledge of the community.Por atender comunidades com características culturais diferentes das populações urbanas, o ensino em escolas do campo requer adaptações ao currículo formal, de modo a adequar-se às necessidades da comunidade local. Dessa forma, propõe-se que o ensino de Ciências na educação do campo contemple a inserção e discussão de outros saberes acerca dos conteúdos de ciências lecionados em sala, pois esses conteúdos devem ser ressignificados e percebidos de acordo com o ambiente educacional específico. Como embasamento a essa proposta, utilizam-se as contribuições dos Estudos Culturais para a educação e posicionamentos de autores multiculturalistas e pluralistas sobre o ensino de Ciências. Assim, sugerimos a inserção dos conhecimentos etnobiológicos nos currículos de Ciências em escolas do campo, buscando a ampliação dos saberes em relação à Biologia, como também a valorização do conhecimento cultural da comunidade.Universidade Federal de Uberlândia2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3460310.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-12Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-4221983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603/18349Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Elaine Cristine do Amarante2020-06-03T19:09:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34603Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T19:09:02Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
title Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
spellingShingle Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
Matos, Elaine Cristine do Amarante
Educação do campo
Estudos culturais
Pluralismo epistemológico
Etnobiologia
Cultura
Rural education
Cultural Studies
Epistemological pluralismo
Etnobiology
Culture
title_short Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
title_full Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
title_fullStr Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
title_full_unstemmed Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
title_sort Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo / Lined science teaching in cultural relations with the environment for the field of education
author Matos, Elaine Cristine do Amarante
author_facet Matos, Elaine Cristine do Amarante
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Elaine Cristine do Amarante
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do campo
Estudos culturais
Pluralismo epistemológico
Etnobiologia
Cultura
Rural education
Cultural Studies
Epistemological pluralismo
Etnobiology
Culture
topic Educação do campo
Estudos culturais
Pluralismo epistemológico
Etnobiologia
Cultura
Rural education
Cultural Studies
Epistemological pluralismo
Etnobiology
Culture
description For meeting communities with different cultural characteristics of urban populations, teaching in the rural schools requires adjustments to the formal curriculum in order to suit the needs of the local community. Thus, it is proposed that science teaching in rural education contemplate the inclusion and discussion of other knowledge about the science content taught in class, as these contents should be reevaluated and perceived according to the specific educational environment. To support such a proposal, are used contributions of Cultural Studies for education and placements of multicultural and pluralistic authors on science teaching. Thus, we suggest the inclusion of ethno-biological knowledge in the science curriculum of rural schools, seeking the expansion of knowledge regarding the biology, as well as enhancing the cultural knowledge of the community.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603
10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-12
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603
identifier_str_mv 10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34603/18349
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 411-422
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221303504896